GRUB vs Windows...
GRUB vs Windows...
Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.
Då hopar sig frågorna:
Vad händer med GRUB efter installation? Blir det som vanligt, att Windows skriver över MBR, och det inte går att komma in i Ubuntu igen?
Hur bör jag göra för att få fram en meny där jag väljer vilket OS jag vill boota?
Vill helst installera XP i \media\Film\WinXP , det vill säga en mapp på en hårddisk jag använder för film osv nu, kommer det att skapa problem för Ubuntu?
Tack på förhand.
Då hopar sig frågorna:
Vad händer med GRUB efter installation? Blir det som vanligt, att Windows skriver över MBR, och det inte går att komma in i Ubuntu igen?
Hur bör jag göra för att få fram en meny där jag väljer vilket OS jag vill boota?
Vill helst installera XP i \media\Film\WinXP , det vill säga en mapp på en hårddisk jag använder för film osv nu, kommer det att skapa problem för Ubuntu?
Tack på förhand.
Re: GRUB vs Windows...
Reparera GRUB: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965
Du kan inte installera ett OS i en mapp, bara på en egen partition. Har du ingen över kan du ändra storlek på en nuvarande så att du kan skapa en ny i det nya lediga utrymmet.
Du använder Gparted för det. Och tänk på att ta backup på allt viktigt utifall det skulle hända något.
Du kan inte installera ett OS i en mapp, bara på en egen partition. Har du ingen över kan du ändra storlek på en nuvarande så att du kan skapa en ny i det nya lediga utrymmet.
Du använder Gparted för det. Och tänk på att ta backup på allt viktigt utifall det skulle hända något.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Installerar du XP så åker Ubuntu på en gång eftersom XP kommer skriva över allt i MBR. Det blir i så fall att installera om Ubuntu sen. Men gör som Hund säger och backa upp allt du är rädd om först.qix skrev:Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.
Då hopar sig frågorna:
Tack på förhand.
1.Installera XP (ubuntu ryker)
2.Installera nu om Ubuntu så får du en Grub meny, där kan du välja vilket OS du vill boota med.
Varför installera om hela Ubuntu när man kan reparera GRUB på ett par minuter?DimensionX skrev:Installerar du XP så åker Ubuntu på en gång eftersom XP kommer skriva över allt i MBR. Det blir i så fall att installera om Ubuntu sen. Men gör som Hund säger och backa upp allt du är rädd om först.qix skrev:Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.
Då hopar sig frågorna:
Tack på förhand.
2.Installera nu om Ubuntu så får du en Grub meny, där kan du välja vilket OS du vill boota med.

-
Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?Hund skrev:Varför installera om hela Ubuntu när man kan reparera GRUB på ett par minuter?DimensionX skrev:Installerar du XP så åker Ubuntu på en gång eftersom XP kommer skriva över allt i MBR. Det blir i så fall att installera om Ubuntu sen. Men gör som Hund säger och backa upp allt du är rädd om först.qix skrev:Har efter ett antal fruktlösa försök att få igång GameEx eller någon liknande lösning i Ubuntu / VirtualBox bestämt mig för att köra in XP och köra dualboot för att kunna köra GameEx utan problem.
Då hopar sig frågorna:
Tack på förhand.
Då har jag själv gjort onödigt jobb.

Läs länken ovan så ser du hur helt enkelt det är.DimensionX skrev:Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?

Edit: Stavning.
-
Tackar, jag skall använda det nästa gång grub behöver repareras.Hund skrev:Läs länken ovan så ser du ur helt enkelt det är.DimensionX skrev:Aha, och det funkar bra, med Super Grub kanske?

Faktum är att jag faktiskt körde in XP och gjorde en reparation av GRUB, vilket fungerade bra på det sättet att jag kom in i Ubuntu igen, men jag fick aldrig något val att boota upp XP. Ändra configen i GRUB och lade till XP på rätt partiton (tror jag
) och allt, men det sket sig ändå.
Så nu skriver jag från min XP-installation och kommer snart att dra in Ubuntu igen då, hoppas på det bästa.

Så nu skriver jag från min XP-installation och kommer snart att dra in Ubuntu igen då, hoppas på det bästa.
- Osprey
- Kontakt:
Orkar inte läsa igenom allting (inklusive länkar), men vet att NTLDR kan ladda Ubuntu likaväl som GRUB kan ladda Win*. Har själv dock aldrig orkat prova NTLDR för det, den funkar helt bra när man kör Windows men jag har inte riktigt lärt mig syntaxen. Hur som helst - disk behöver man nog inte fundera på (ska för det mesta vara "0" (noll)), rdisk är ungefär samma sak som disknumret i Ubuntu dvs. sda0=0, sda1=1 osv. Partition betyder samma sak osv... och nej, jag har inte provar själv för Grub har alltid funkat... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hejsan.
Tänkte kapa den här tråden lite.
Det här är mitt första inlägg i forumet så om frågan redan är besvarad så ber jag om ursäkt.
Jag har problem med att dualboota. Det har funkat klockrent ända tills jag var tvungen att köra en systemåterställning av xp (lära formatera). Nu när jag startar datorn så startar inte grub. Hur läger jag in det igen?
Jag har ubuntu installerad på en partition så jag kommer inte åt ubuntu om inte grub laddar. Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på ubuntu än.
Det här är mitt första inlägg i forumet så om frågan redan är besvarad så ber jag om ursäkt.
Jag har problem med att dualboota. Det har funkat klockrent ända tills jag var tvungen att köra en systemåterställning av xp (lära formatera). Nu när jag startar datorn så startar inte grub. Hur läger jag in det igen?
Jag har ubuntu installerad på en partition så jag kommer inte åt ubuntu om inte grub laddar. Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på ubuntu än.
Elmaman skrev:Hejsan.
http://www.supergrubdisk.org/ löser dina problem.
Provade super grub, men nånting funkar inte. Den låser sig. så här står det när jag laddar den.
Booting ´Grub => MBR & !Linux! (1) Auto ;-)
findf /grub/stage1 /boot/grub/stage1
root (hd1,1)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
setup (hd0)
checking if "/boot/grub/stage1" exist ...yes
checking if "/boot/grub/stage2" exist ...yes
checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exist ... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5" (hd0) ...
Sen kommer den ingenvart. Jag kan inte göra annat en stänga av datorn på avstängningsknappen.
Booting ´Grub => MBR & !Linux! (1) Auto ;-)
findf /grub/stage1 /boot/grub/stage1
root (hd1,1)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
setup (hd0)
checking if "/boot/grub/stage1" exist ...yes
checking if "/boot/grub/stage2" exist ...yes
checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exist ... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5" (hd0) ...
Sen kommer den ingenvart. Jag kan inte göra annat en stänga av datorn på avstängningsknappen.
Får du inga val överhuvudtaget?
Nja, jag har provat med Auto Super Grub Disk: http://www.supergrubdisk.org/wiki/AutoSuperGrubDiskqix skrev:Får du inga val överhuvudtaget?
Jag kommer fram till en ny bootmeny och väljer unetbootin, och det är då den laddar och låser sig. Ska prova att ladda ner iso:n och köra från den istället.
Det där lät suspekt, kör med Live CD'n.
Nu verkar jag vara nått på spåren. Jag kan boota ubuntu nu med hjälp av super grub. Men så fort jag tar ur cd med super grub så startar windows normalt. Borde vara ganska lätt att fixa när jag kommit så här långt. Får testa lite mer när jag kommer hem från jobbet.
Yep, finns instruktioner i menyn.