Ubuntu och OS X

dayw

Ubuntu och OS X

Inlägg av dayw »

Hallå!

Ny på forumet här, men tänkte fråga om hur jag ska gå till väga för att installera Ubuntu när jag har OS X?
Har delat upp hårddisken i två partitioner, 120 GB åt OS X och 110 åt Ubuntu. Jag valde som filsystem åt Ubuntu "Ledigt utrymme" .. Sen startade jag live-cdn och började installera, men det stod att GRUB inte kunde installeras. Nähä, men hur gör jag då i så fall? GRUB behövs ju.. Ska jag göra om allt, dela upp hårddisken och välja UNIX-filsystem? Hur ska jag gå till väga för att kunna dualboota OS X och Ubuntu? :) Har bara en hårddisk i datorn.
dayw

Ubuntu och OS X

Inlägg av dayw »

Förstås ingen som verkar köra OS X här..
Macchi

Ubuntu och OS X

Inlägg av Macchi »

Jag saknar erfarenhet av Ubuntu på Mac dock funderar på två saker:

1) Sök gärna info om det finns någon for av skydd för startsektorn på hårddisken. Inom PC-världen måste man ändra en inställning på BIOS för att tillåta programvara att skriva på Master Boot Record (MBR) t ex vid installation av ett nytt operativsystem.

2) Försök gärna att hitta andra alternativ för partitionering av hårddisken. Till exempel en partition för systemroten (/) på minst ca 10 GB, en partition för användarnas hemkataloger (/home) 20GB? samt en partition för delade information med OS X (/shared) 90GB? Den delade partitionen ska ha ett filsystem som kan läsas och skrivas av OS X och Ubuntu, om det finns sådant. Eventuellt skulle även hemkatalogerna för Ubuntu kunna läsas eller skrivas av OS X och då underlättas synkronisering av användarnas privat information. (Jag gör sådant på PC laptops när man inte kan eller inte vill bli av med Windows). Sådant arrangemang underlättar vid säkerhetskopiering, utbyte av information mellan båda system samt om man skulle behöva installera om hela systemet. Användarnas hemkataloger är oftast mer beständiga än systempartitionen som måste updateras och uppgraderas regelbundet. En för stor hemkatalog /home är krånglig att säkerhetskopiera. Därför väljer jag att lägga väldigt stora mängder information som musik och video på /shared.

Det var bara några tankar, tyvärr inga konkreta lösningar...
/M
dayw

Ubuntu och OS X

Inlägg av dayw »

2) Jag vet inte riktigt hur man fixar det, bäst jag håller mig till OS X ändå.. Men det är ju så himla dumt, det ska vara enkelt att kunna dualboota.. Orka göra upp massa partitioner för varje grej, det borde fixas automatiskt inom just den partitonen på 110 GB? .. Vettefan vad jag har lyckats med egentligen, men jag får inte det här att fungera i alla fall. "Installer crashed" står det bara.. Tyvärr alltså.
Användarvisningsbild
sagabusan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu och OS X

Inlägg av sagabusan »

Första tanken var boot camp men det verkar bara funka med XP,
Sökte lite på nätet och fann detta.
http://www.askdavetaylor.com/how_do_i_d ... _os_x.html

Kul att någon provar men jag är väldigt nöjd med min Macbook som den är så troligtvis kommer den fortsättningsvis vara den ända Ubuntu fria datorn i hemmet.
Macchi

Ubuntu och OS X

Inlägg av Macchi »

Jag planerar att köpa en MacBook mycket snart dock tror också att den kommer att förbli utan Ubuntu ett tag. Ã…tminstone tills man får flera rapporter att det blivit smidigare att sätta upp systemet. De nuvarande installationsbeskrivningarna som jag har läst är långa och verkar ha många fallgropar. Tyvärr.

Närmaste alternativ till Mac notebook/laptop är Ubuntu på Vaio-datorer. Min Vaio Laptop fungerar väldigt bra med Ubuntu! Robust system, snygg design och form, okej batteritid och vikt.
/M
dayw

Ubuntu och OS X

Inlägg av dayw »

H.H :Precis. Man kan ju använda Ubuntu på en annan dator än just MacBooken. Ganska onödigt egentligen när OS X finns.. Tar den där guiden någon annan dag, just nu försöker jag som sagt återskapa mina 232 GB till OS X..

macchi: Trevligt att höra. :) MacBooken är ju relativt lätt i alla fall och snygg. Så, det är inga problem med min.. Kanske inte sa det, men jag försökte installera Ubuntu på min iMac, inte MacBook..
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Ubuntu och OS X

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

om man läser i det engelska forumet för Mac-Ubuntu så verkar det bara vara krångligt om man ska fixa en tripple-boot.
T ex så säger den här tråden att det ska vara lika lätt som på en PC.
Problemet verkar vara när man ska installera på en MacIntel. Det finns tydligen inte fullgott stöd för det än.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
dayw

Ubuntu och OS X

Inlägg av dayw »

Så egentligen borde jag skita i det?
Men alltså, nu när jag installerade igen så stod det: "Kunde inte installera GRUB på (hd0)" Är det något man kan fixa lätt eller? För GRUB behövs ju.. :/ Snälla hjälp mig :)

Edit: Väntar några månader med att installera Ubuntu, verkar inte fungera så bra ju. Gaah! :/
Ove Malmström

Ubuntu och OS X

Inlägg av Ove Malmström »

Varför inte köra Ubuntu igenom Paralell? Värkar funka bra vad jag har hört, då kan du desutom hoppa mellan systemen med en knapptryckning, ser ut som när man switchar mellan användare i OS X. :)
xrvjorn

Ubuntu och OS X

Inlägg av xrvjorn »

Det verkar som om frågan är löst men här är iaf en annan länk till samme Dave Taylor som länkats till ovan. På den här sidan skriver han om triple boot:
http://www.intuitive.com/blog/ubuntu_li ... rbook.html

Så till min fråga: Jag har nyss installerat Ubuntu på en iMac. Var hamnar @-tecknet på Macens tangentbord?
cul8r
/Jörn
xrvjorn

Ubuntu och OS X

Inlägg av xrvjorn »

*bump*
cul8r
/Jörn
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"