Open Office 3 beta - hur installera? [LÖST]

Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Open Office 3 beta - hur installera? [LÖST]

Inlägg av prafjessor »

När man laddar ner paketet så innehåller det en stor mängd .deb-filer, och varje gång jag försöker installera någon av dem så hänvisar pakethanteraren till någon annan fil som måste installeras först. Nån som vet hur man installerar skiten?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Open Office 3 beta - hur installera?

Inlägg av Lars »

Från kommandoraden är det enkelt, kör bara sudo dpkg -i fil1.deb fil2.deb fil3.deb...

Kan du tipsa om var du hittat deb-paketen?
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Lars skrev:Från kommandoraden är det enkelt, kör bara sudo dpkg -i fil1.deb fil2.deb fil3.deb...

Kan du tipsa om var du hittat deb-paketen?

Men måste jag verkligen skriva ner vad alla filerna heter? Det är närmare 40 stycken... och hur vet jag vilken jag ska börja med? De ligger inte i någon särskilt ordning, utan huller om buller.

Självklart! http://download.openoffice.org/3.0beta/
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om du packar upp filerna i en egen katalog så kan du köra sudo dpkg -i /sökväg/till/katalog/*.deb
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Lars skrev:Om du packar upp filerna i en egen katalog så kan du köra sudo dpkg -i /sökväg/till/katalog/*.deb
Tack för hjälpen. Tyvärr förstår jag inte fortfarande hur man gör. Har väldigt svårt att begripa mig på terminalen... :(

Hoho, nu funkar det. Krävdes lite klurande och googlande...
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

prafjessor skrev:
Lars skrev:Om du packar upp filerna i en egen katalog så kan du köra sudo dpkg -i /sökväg/till/katalog/*.deb
Tack för hjälpen. Tyvärr förstår jag inte fortfarande hur man gör. Har väldigt svårt att begripa mig på terminalen... :(

Kan du säga mer exakt hur du gjorde så andra kan ta lärdom? markerar tråden som löst iaf.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

KiviE skrev:
prafjessor skrev:

Kan du säga mer exakt hur du gjorde så andra kan ta lärdom? markerar tråden som löst iaf.
Såhär gör man:

1: ladda ner paketet härifrån: http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?p ... =3.0.0beta

2: packa upp mappen till din hemkatalog

3: skriv i en terminal: cd /home/daniel/BEA300_m2_native_packed-2_en-US.9301/DEBS, tryck enter! (ersätt "daniel" med namnet på din hemkatalog)

3: skriv nu in följande kommande: sudo dpkg -i *.deb, tryck enter.

4: nu ska det installeras. för att kunna starta paketet, klicka på swriter som finns här: /opt/openoffice.org3/program/swriter
eller gör en programstartare.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"