Linux blir spelplattform när Valve Linuxsatsar
Linux blir spelplattform när Valve Linuxsatsar
Valve Software är enligt rykten i full gång med att porta spelmotorn Source till Linux. Motorn används bland annat i Counter Strike, Half Life 2, Day of defeat och Team fortress 2.
IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.160342
IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.160342
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Linux blir spelplattform när Valve Linuxsatsar
Läste precis det, och det känns som att framtiden för spel i linux blir ljusare och ljusare. 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Missade tråden och skapade en under spel - som nu är dödad -
Men visst är det grymt, spelbiten är ju annars en av Linux stora akilleshälar och sånt här gör ju att fler testar/byter till Linux...
Men visst är det grymt, spelbiten är ju annars en av Linux stora akilleshälar och sånt här gör ju att fler testar/byter till Linux...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hmm, kan vara värt att undersöka och eventuellt ha i bakfickan inför ubuntudagarna !
-
Om vi har tur så kanske några fler hänger på och gör samma sak, man kan hoppas på en trend i alla fall. Börjar en så..........
- farmfield
- Kontakt:
Så fort lär det inte gå tyvärr... Men nån kanske kan visa spel i Wine t.ex...Ulsak skrev:Hmm, kan vara värt att undersöka och eventuellt ha i bakfickan inför ubuntudagarna !

- kollektivist
- Kontakt:
Neverwinter nights kom till linux för något år sedan, så visst är det en trend, även om det inte går så fort som man skulle önska.
-
Vi får hoppas att "proppen" plötsligt lossnar och det blir lite fart på släppen.

- farmfield
- Kontakt:
Grejen är att vi snackar finputsning när vi snackar om systemet nu, 90% är "färdigt" och det är en del grejer men det snackas ju så mycket om det som anses vara brister så det åtgärdas ju hela tiden...
Men det här är en annan bit, att få igång ett gäng större titlar gör ju att dom andra speltillverkarna tycker -"vi skall inte vara sämre" så det handlar om att få bollen i rullning.
Sista biten är ju viss kommersiell programvara, typ Adobe CS3, Reason, Cubase, kanske nån av 3D-programmen - ja Blender är säkert helt OK men 3D Studio är lockande eftersom det är den största mjukvaran på området idag.
Ja visst, vi ser hellre fri mjukvara, men vi snackar bugg #1 nu, vi vill ha så lite argument mot Linux som möjligt, då får man inte bannlysa dom programmen som anses vara industristandard... Maya finns förresten redan till Linux...
Och spelen är förresten inte FOSS dom heller...
Men det här är en annan bit, att få igång ett gäng större titlar gör ju att dom andra speltillverkarna tycker -"vi skall inte vara sämre" så det handlar om att få bollen i rullning.
Sista biten är ju viss kommersiell programvara, typ Adobe CS3, Reason, Cubase, kanske nån av 3D-programmen - ja Blender är säkert helt OK men 3D Studio är lockande eftersom det är den största mjukvaran på området idag.
Ja visst, vi ser hellre fri mjukvara, men vi snackar bugg #1 nu, vi vill ha så lite argument mot Linux som möjligt, då får man inte bannlysa dom programmen som anses vara industristandard... Maya finns förresten redan till Linux...
Och spelen är förresten inte FOSS dom heller...

-
För att Linux skall växa snabbt så måste det nog till lite sånt här. Sedan när Linux är större och får riktigt bra support så har man ännu fler valmöjligheter på plattformen eftersom fler personer och företag kommer att skriva program helt enkelt, både stängda och öppna. Sånt här betyder egentligen bara positiva saker i längden för ALLA Linuxanvändare tror jag, vare sig man vill köra fritt eller stängt. Ju fler personer som kör Linux, ju fler kommer också skriva program för plattformen, och då kanske Linux äntligen får den uppmärksamhet som systemet förtjänar.
Men, Stallman skulle nog inte hålla med gissar jag.
Men, Stallman skulle nog inte hålla med gissar jag.
- farmfield
- Kontakt:
Nä, men Stallman behövs som drivkraft för FOSS, han kör sitt race och det är skitbra, men ett spel helt efter hans regler så håller sig linux på 1% i 5-10 år till, minst - inte förenligt med att bekämpa Bugg#1...DimensionX skrev:Men, Stallman skulle nog inte hålla med gissar jag.
Och alla kommer inte "våga" gå över till FOSS, alla kan inte ens gå över till FOSS, det finns behov av viss kommersiellt baserad programvara, jag är helt övertygad om det - ja svenska bokföringsprogram är mitt standardexempel... Sedan så finns det "verktyg" som ligger såpass långt före dom fria alternativen, 3D-programmen, Photoshop/Illustrator/Flash och flera av musikprogrammen, så för att få Linux att växa NU så behöver dom portas över till Linux (eller kunna köras i t.ex. Wine), så är det tyvärr...
Och Stallman vrider sig bakom sitt podium... xD
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nu är ju inte kommersiella program motsatsen till FOSS. Fria program kan vara kommersiella, även om man ofta måste ha en annan affärsmodell än med proprietära program.
Men just spel är svåra att göra fria och samtidigt tjäna pengar på dem, så jag tror inte att så många kommer att gå över till att göra fria spel.
Men i vilket fall som helst tror jag också att fler stora program till GNU/Linux är positivt i längden för alla GNU/Linux-användare!
Men just spel är svåra att göra fria och samtidigt tjäna pengar på dem, så jag tror inte att så många kommer att gå över till att göra fria spel.
Men i vilket fall som helst tror jag också att fler stora program till GNU/Linux är positivt i längden för alla GNU/Linux-användare!

Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Kruxet med spel är att de inte har samma livslängd som andra program, finns inga inkomster i uppdateringar eller service att prata om. Blizzard har ju varit framgångsrika med onlinemarkanden och World of warcraft vilket ju ökar livslängden och ger värde (ett par hundra per månad tydligen) åt sakerna jag just nämnde.
Till skillnad från den övriga underhållningsindustrin har spelbranschen den mest teknikintresserade kundgruppen så de måste hela tiden vara på framkant vad gäller utveckling - där fungerar det inte att stämma sina kunder. Ett bra exempel på detta är att spel ofta försenas från 6-48 månader utan större protester från kunderna, för de vet vad de vill ha och får de inte det köper de något annat.
Så det går inte riktigt att jämföra spel med produktionsprogram, men nog ska det gå att hitta lönsamhet för alla. SaaS eller Software as a Service dvs. program per prenumeration är ju på framfart och där har ju Google varit framgångsrika tidigare.
Till skillnad från den övriga underhållningsindustrin har spelbranschen den mest teknikintresserade kundgruppen så de måste hela tiden vara på framkant vad gäller utveckling - där fungerar det inte att stämma sina kunder. Ett bra exempel på detta är att spel ofta försenas från 6-48 månader utan större protester från kunderna, för de vet vad de vill ha och får de inte det köper de något annat.
Så det går inte riktigt att jämföra spel med produktionsprogram, men nog ska det gå att hitta lönsamhet för alla. SaaS eller Software as a Service dvs. program per prenumeration är ju på framfart och där har ju Google varit framgångsrika tidigare.
Detta är kanon! Jag ser verkligen fram emot en linux-version av steam. Jag kruxar mycket med steam via wine fram och tillbaka, och visst fungerar det men det är långt ifrån stabilt.
Faan vad sugen jag blev nu! Way to go Valve!
Faan vad sugen jag blev nu! Way to go Valve!
- Eldräven
EA Games och Id Software håller ju på med spel till Mac OS X. (Kanske finns ute i butik redan idag?)
Då känns ju inte steget till Linux överdrivet långt borta...
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
ID software släpper väl rätt mycket av sina spel till linux? Quake-serien, doom-serien...Eldräven skrev:EA Games och Id Software håller ju på med spel till Mac OS X. (Kanske finns ute i butik redan idag?)