Hej!
Sen jag uppgraderade till 8.04 kan jag inte starta enstaka program dvs program som varit packade och där ingen installation behöver gjöras som tex Floola och YamiPod. Dessa program fungerade utmärkt under 7.10. Jag har provat att ändra rättigheter, startat från terminal och loggat in som root för att få det att fungera. Är det något jag glömt eller inte tänkt på när det gäller det nya säkerhetspaketet SELinux?
Problem att starta program i Heron
Re: Problem att starta program i Heron
Har du kollat så filen är körbar? Det finns en bock under "Rättigheter" för det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja det har jag kollat och att filen har skriv- och läsrättigheter. Jag har provat att köra filen både som sudo och direkt som root.
Vad har filen/filerna för filändelse? Exakt vad använder du för kommando för att köra filen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det är helt vanliga filer som är packade och nerladdade från producentens hemsida. Packar upp, kollar rättigheter osv, men programmen går inte igång. Problemet är dock löst nu när jag hittade en .deb-fil på GetDeb för Floola iaf. Jag tror att problemet ligger i SELinux på grund av att programmen fungerade under 7.10 utan problem.
Mvh Clem
Mvh Clem