Excel-macron fungerar ej i OpenOffice.org Kalkyl under Xubun

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Excel-macron fungerar ej i OpenOffice.org Kalkyl under Xubun

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har ett .xls-ark med två gamla macron som jag programmerade för många år sedan (i Visual Basic tror jag). Dessa fungerar bra i OpenOffice.org Kalkylark under Ubuntu 7.04. Nu har jag dock installerat OpenOffice.org även under Xubuntu 8.04 och där händer det ingenting när jag försöker köra macrona. Är det någon som har någon aning om varför?
Användarvisningsbild
SpeedyG
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Excel-macron fungerar ej i OpenOffice.org Kalkyl under Xubun

Inlägg av SpeedyG »

Kan det vara så att din vba-kod kommer från Excel XP eller Excel 2003? Det verkar som OOo Calc inte klarar att importera/köra vba från annat än Excel 97/2000.
Murphy was an optimist...
Christian Johansson

Nej, den här koden skrev jag i mitten av 90-talet någon gång så det kan inte vara fallet.
Christian Johansson

Det var så enkelt som att ändra Makrosäkerhet från Hög till Medel. Jag tycker gott att OpenOffice kunde gett något sorts felmeddelande istället för att bara göra ingenting när jag försökte köra VB-scripten. Det var först när jag försökte köra dem från macro-editorn i OpenOffice som jag fick fel om att säkerhetsinställningarna inte tillät mig att köra scripten.

Jag har dock ett problem kvar och det är att ett av mina två script inte fungerar som det ska. Det fungerade i OpenOffice 2.2 men i OpenOffice 2.4 blir det fel efter ett tag. Jag tycker att beteendet tyder på något fel i OpenOffice 2.4. Jag får nog skriva om scriptet lite för att det ska fungera. Just det scriptet har för övrigt varit lite kitsligt tidigare också med OpenOffice. Då gav det inget fel men en textfärg som scriptet satte blev fel färg. Den gången löste det sig efter lite OpenOffice-uppdateringar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"