Firefox verkar inte läsa CSS korrekt

Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Firefox verkar inte läsa CSS korrekt

Inlägg av Zazza »

Hejsan!

Jag har ett underligt problem med mitt Firefox i Ubuntu. Jag är omodern och kör fortfarande Gutsy. Hur som helst så verkar det som att Firefox struntar i eller inte kan förstå vissa CSS-klasser. På min personliga hemsida fungerar färgerna på viss text bra, men teckensnittet tar den inte alls hänsyn till och inte heller egenskaper för länkar. På min pojkväns dator ser det helt rätt ut (han kör Hardy). Har jag skrivit fel i min CSS-fil eller kan jag ändra något i mitt Firefox? Jag har inte alls dom här problemen i Firefox under Windows där jag har validerat sidan.
Senast redigerad av 1 Zazza, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Firefox verkar inte läsa CSS korrekt

Inlägg av mcNisse »

Till att börja med kan det vara bra att jämföra versionerna av firefox. Det skulle kunna vara olika patchnivåer (jag har 2.0.0.14 i min gutsy) och i hardy körs ff3 beta 5 (normalt sett).

Fonterna kan ju saknas i din gutsy installation, vilket skulle kunna förklara varför den inte skriver med rätt font... Eftersom sidan fungerar under windows kanske det är så att du använder microsoft fonter på din sida?!
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Jag kör samma version i både Windows och Ubuntu, d.v.s. 2.0.0.14.

Vad gäller fonterna så använder jag ingen märkvärdig variant. Så här står det i min CSS-fil:
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
Firefox visar trots det serif-font som ser ut som Times.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Varken Arial eller Helvetica följer med Ubuntu (kolla dock wikisidan om alternativ). Och vad som används för sans-serif kan man ställa in, kolla på Redigera/Inställningar/Innehåll.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Jag vet dock inte om det hjälper så mycket att jag bara ändrar hur texten ska visas i Firefox. Jag har ju dessutom kryssat i att sidor ska kunna använda egna teckensnitt vilket isåfall borde innebära att jag inte ska behöva ändra något för att kunna se den font som sidan faktiskt är skriven i.

Förutom problemet med fonterna så verkar det som att det är en viss klass i CSS-filen som inte slår igenom fullt ut. Den text som omfattas av klassen har fel färg och textdekoration (exempelvis understrykna länkar) vilket jag skrivit att den inte ska ha. Jag har provat att byta namn på klassen nu eftersom den hette anchor innan. Har inte bootat om till Linux ännu så jag vet inte om det gjort någon skillnad.

TIlls vidare tackar jag så mycket för hjälpen och engagemanget iallafall.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Haha! Som vanligt tänker man inte på den enklaste av lösningar, d.v.s. att tömma cashen i Firefox. Allt blev mycket bättre då. :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"