Kod: Markera allt
/dev/sda {
apm = 254
spindown_time = 0
}
/dev/sda {
apm = 254
spindown_time = 0
}
Ah! hittat "felet":Emil.s skrev:Har nu löst det genom att kombinera sista länken i min förra post, med mitt moddade "99-hdd-ugly-fix.sh", + https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/273
Enda problemet är att läshuvet numer aldrig tar sig av skivan, men helldre det än hela tiden...
Problemet orsakar hårddisktillverkarna.Tompalaz skrev:Vad är det som orsakar själva problemet? Kärnan? Eller är det kanske okänt? Verkar ju bara vara temporära fixar ute.
Det är korrekt...KiviE skrev:Problemet orsakar hårddisktillverkarna.Tompalaz skrev:Vad är det som orsakar själva problemet? Kärnan? Eller är det kanske okänt? Verkar ju bara vara temporära fixar ute.
Ubuntu är inställd på att följa vad hårddisktillverkarna rekommenderar att man ska ha som hdparm värde. Detta värde är dock inte alltid så bra och därför måste man ändra på det. Så har jag förstått problemet iaf. Hårddisktillverkarna väljer att rekommendera som de gör därför att hårddisken drar lite mindre ström då.
Rätta mig gärna om jag har fel, är något som jag snappade upp när man letade lösningar på problemet tidigare.
sudo smartctl -A /dev/sda | grep emp
Moderna diskar klara temperaturer på bårtåt 70°C, men då förkartas livslängden rejält. Men är det bara 4-50° så är det nog ingen fara.Tarika skrev:jag har en fråga
Då ser jag temperaturen på hårddisken (inte illa), hur hög "bör" den vara, kan en för hög temperatur minsta livslängden på hårddisken eller är det bara att köra på? Den kan komma upp i 43-45 grader efter att ha spelat ett par dvd-filmer.Kod: Markera allt
sudo smartctl -A /dev/sda | grep emp
Är ju inte direkt en bugg så om den öht ska fixas går ju att diskutera även om jag tycker att det borde fixas.total.offline skrev:Finns buggen även i version 8.04 (betan alltså)
oj glömde att kolla i resten av tråden... med andra ord verkar buggen även finnas i hardy...
Hoppas som någon skrev att buggen blir fixad till releasen, jag var faktiskt riktigt överraskad att någon sa att den fanns i hardy, känns som den här buggen borde varit fixad eftersom den är såpass gammal...
Har aldrig vart med om att en stationär vart drabbad, men farsans laptop klickade även med sladden i.Tompalaz skrev:Jag har också förstått det som att det inte gäller stationära datorer, eller om man kör ström direkt in till bärbara?
Du borde kunna blanda utan problemDukkha skrev:har kört den där ugly fix grejen på min laptop (zepto 6625), men nu när jag kollar upp med Cycle_Count så är det ff samma som förut, dvs ca 150+/h!! :/ ..tänkte, är det nån fara med att också köra med alternativ 1 som först dök upp i denna tråd (det med hdparm.conf), alltså tillsammans med ugly fix? kan jag blanda olika fixar utan att va orolig för stabiliteten?
sudo smartctl -a /dev/nånting | egrep "VALUE|Load_Cycle_Count"