H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?

Inlägg av KiviE »

I hdparm.conf har jag på slutet lagt till detta iaf om det nu inte fanns från början

Kod: Markera allt

/dev/sda {
        apm = 254
        spindown_time = 0
}
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har nu löst det genom att kombinera sista länken i min förra post, med mitt moddade "99-hdd-ugly-fix.sh", + https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/273
Enda problemet är att läshuvet numer aldrig tar sig av skivan, men helldre det än hela tiden...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Emil.s skrev:Har nu löst det genom att kombinera sista länken i min förra post, med mitt moddade "99-hdd-ugly-fix.sh", + https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/273
Enda problemet är att läshuvet numer aldrig tar sig av skivan, men helldre det än hela tiden...
Ah! hittat "felet":
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/423 (och de sista svaren...)

Så skit då helt i alla filer i /etc/acpi och liknande, utan det är /etc/pm/ som gäller. :)
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Vad är det som orsakar själva problemet? Kärnan? Eller är det kanske okänt? Verkar ju bara vara temporära fixar ute.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Tompalaz skrev:Vad är det som orsakar själva problemet? Kärnan? Eller är det kanske okänt? Verkar ju bara vara temporära fixar ute.
Problemet orsakar hårddisktillverkarna.

Ubuntu är inställd på att följa vad hårddisktillverkarna rekommenderar att man ska ha som hdparm värde. Detta värde är dock inte alltid så bra och därför måste man ändra på det. Så har jag förstått problemet iaf. Hårddisktillverkarna väljer att rekommendera som de gör därför att hårddisken drar lite mindre ström då.

Rätta mig gärna om jag har fel, är något som jag snappade upp när man letade lösningar på problemet tidigare.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev:
Tompalaz skrev:Vad är det som orsakar själva problemet? Kärnan? Eller är det kanske okänt? Verkar ju bara vara temporära fixar ute.
Problemet orsakar hårddisktillverkarna.

Ubuntu är inställd på att följa vad hårddisktillverkarna rekommenderar att man ska ha som hdparm värde. Detta värde är dock inte alltid så bra och därför måste man ändra på det. Så har jag förstått problemet iaf. Hårddisktillverkarna väljer att rekommendera som de gör därför att hårddisken drar lite mindre ström då.

Rätta mig gärna om jag har fel, är något som jag snappade upp när man letade lösningar på problemet tidigare.
Det är korrekt...
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av total.offline »

Finns buggen även i version 8.04 (betan alltså) ???

oj glömde att kolla i resten av tråden... med andra ord verkar buggen även finnas i hardy...

Hoppas som någon skrev att buggen blir fixad till releasen, jag var faktiskt riktigt överraskad att någon sa att den fanns i hardy, känns som den här buggen borde varit fixad eftersom den är såpass gammal...
Tarika

Inlägg av Tarika »

jag har en fråga

sudo smartctl -A /dev/sda | grep emp
Då ser jag temperaturen på hårddisken (inte illa), hur hög "bör" den vara, kan en för hög temperatur minsta livslängden på hårddisken eller är det bara att köra på? Den kan komma upp i 43-45 grader efter att ha spelat ett par dvd-filmer.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tarika skrev:jag har en fråga

sudo smartctl -A /dev/sda | grep emp
Då ser jag temperaturen på hårddisken (inte illa), hur hög "bör" den vara, kan en för hög temperatur minsta livslängden på hårddisken eller är det bara att köra på? Den kan komma upp i 43-45 grader efter att ha spelat ett par dvd-filmer.
Moderna diskar klara temperaturer på bårtåt 70°C, men då förkartas livslängden rejält. Men är det bara 4-50° så är det nog ingen fara.
KiviE

Inlägg av KiviE »

total.offline skrev:Finns buggen även i version 8.04 (betan alltså) ???

oj glömde att kolla i resten av tråden... med andra ord verkar buggen även finnas i hardy...

Hoppas som någon skrev att buggen blir fixad till releasen, jag var faktiskt riktigt överraskad att någon sa att den fanns i hardy, känns som den här buggen borde varit fixad eftersom den är såpass gammal...
Är ju inte direkt en bugg så om den öht ska fixas går ju att diskutera även om jag tycker att det borde fixas.
ismannen

Inlägg av ismannen »

Jag installerade precis ubuntu (8.04 rc) nu i dagarna, för första gången någonsin. Sen så surfade jag runt lite här på forumet och stötte sedemera på denna tråd.

Sagt och gjort så installerade jag detdär programmet som det tipsades om, och kollade hur många read cycles hårddisken låg på. Det är en helt ny seagate 2,5"-are, som jag formaterade för första gången och körde in ubuntu på, efter kanske två dagars användande så låg read cycles på 680, och tja, eftersom det i början av tråden snackades om 2000 cycles på två månader så... Låter det helt klart lite suspekt.

Sagt och gjort drog jag ut hårddisken det första jag gjorde, och drog in xp-disken igen.. Oroväckande minst sagt, nu har jag blivit lite rädd om hårddisken, och undrar väl kort och gott om fixarna som finns ute är någon form av permanent lösning på problemet? Skulle ju vara lite olyckligt om man köper en helt ny disk och den slits sönder direkt :/
KiviE

Inlägg av KiviE »

Fixarna som finns funkar bra om man hittar fixen som passar. Läser man i denna tråden borde man hitta någon lösning som funkar för en och kan då använda den.

Borde kanske göras en wiki-sida om hur man fixar problemet om det inte redan finns i våran wiki.

Edit: Fanns ju redan såg jag http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/loadcyclebug
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag har också förstått det som att det inte gäller stationära datorer, eller om man kör ström direkt in till bärbara?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompalaz skrev:Jag har också förstått det som att det inte gäller stationära datorer, eller om man kör ström direkt in till bärbara?
Har aldrig vart med om att en stationär vart drabbad, men farsans laptop klickade även med sladden i.
ismannen

Inlägg av ismannen »

Saken som hör till är ju att jag förvisso har installerat det på min gamla thinkpad (R50e om det kan vara av intresse) och kört den på nätström ända sedan jag började leka med ubuntu, och den har varvat hårddisken konstant ändå.
Det var en av de första tankarna jag fick när jag precis satt in hårddisken i burken, att den lät väldigt mycket kontra den gamla hårddisken.

Får se till att kolla upp wikin, för det skulle ju onekligen vara skoj att pilla lite mer med linux.
Dukkha

Inlägg av Dukkha »

har kört den där ugly fix grejen på min laptop (zepto 6625), men nu när jag kollar upp med Cycle_Count så är det ff samma som förut, dvs ca 150+/h!! :/ ..tänkte, är det nån fara med att också köra med alternativ 1 som först dök upp i denna tråd (det med hdparm.conf), alltså tillsammans med ugly fix? kan jag blanda olika fixar utan att va orolig för stabiliteten?
KiviE

Inlägg av KiviE »

Dukkha skrev:har kört den där ugly fix grejen på min laptop (zepto 6625), men nu när jag kollar upp med Cycle_Count så är det ff samma som förut, dvs ca 150+/h!! :/ ..tänkte, är det nån fara med att också köra med alternativ 1 som först dök upp i denna tråd (det med hdparm.conf), alltså tillsammans med ugly fix? kan jag blanda olika fixar utan att va orolig för stabiliteten?
Du borde kunna blanda utan problem :) eller så tar du bort en fix och testar en ny, skulle jag ha gjort.
Dukkha

Inlägg av Dukkha »

Nu verkar det ha funkat sig för mig. Ska testa under några dagar bara o se om det verkligen är sant.. Nu ligger jag ca 2+/h, så det ser bra ut. Körde in både det med hdparm.conf och ugly fix.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

En kommentar om man får orimliga värden längst till höger i smartctl -a /dev/nånting | grep Load_Cycle_Count: det verkar inte vara självklart att talet är antalet load cycles i alla hårddiskar. Kör

sudo smartctl -a /dev/nånting | egrep "VALUE|Load_Cycle_Count"
så syns tabellhuvudet med bl.a tre kolumner VALUE WORST THRESH (värde, värsta, gränsvärde). VALUE har ofta ett normaliserat startvärde på 100 (eller 200?) som sedan minskar mot 0. Kolla hur fort VALUE minskar och extrapolera hur lång tid det tar innan den når 0. Om det blir flera år så borde det vara lungt. (Man får väl hålla koll på VALUE under ett par veckor om den rör sig långsamt, för att se trenden.)

[edit: egrep]
ismannen

Inlägg av ismannen »

Bumpar en gammal tråd lite.

Jag skrev tidigare i tråden att jag som relativt färsk ubuntuanvändare blev lite förfasad över denna bugg. Då jag inte är så värst haj på linux än så länge så undrar jag om det är någon av alla lösningar som rekommenderas? Det skulle vara skönt att veta om någon av dessa fungerar bra, om man kan köra enbart på uglyfix tex.
Känner mig väldigt frestad att försöka ta tag i det igen, men vill inte riskera hårddisken :/
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"