Ubuntu/Kubunto som tredje operativsystem
- SpeedyG
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ubuntu/Kubunto som tredje operativsystem
Som ny på Linux men gammal i gamet när det gäller datorteknik, så har jag bara en kort fråga.
Går det bra att installera Ubuntu/Kubuntu på en dator som har 3 partitioner? Windows XP Pro finns installerat på första partitionen, Windows Vista Business på den andra och den tredje tänkte jag installera Ubuntu eller Kubuntu på.
För övrigt så undrar jag lite kort vad det är för fördelar/nackdelar mellan Gnome och KDE?
Går det bra att installera Ubuntu/Kubuntu på en dator som har 3 partitioner? Windows XP Pro finns installerat på första partitionen, Windows Vista Business på den andra och den tredje tänkte jag installera Ubuntu eller Kubuntu på.
För övrigt så undrar jag lite kort vad det är för fördelar/nackdelar mellan Gnome och KDE?
Murphy was an optimist...
Re: Ubuntu/Kubunto som tredje operativsystem
Jadå, det fungerar utmärkt på min ena dator där jag kör både XP, Vista ultimate, Ubuntu och LinuxMint
Go for it duude! Du kommer inte ångra dig ^^
Har ingen erfarenhet av KDE just därför att jag kör GNOME rakt igenom på mina maskiner, men jag har dock provat och personligen tycker jag att den känns lite klumpig att hålla på med gämfört med GNOME. Men det är nog helt upp till dig vad du tycker verkar som en rimlig hanterare, smaken är som baken.
Du får testa dig fram!

Go for it duude! Du kommer inte ångra dig ^^
Har ingen erfarenhet av KDE just därför att jag kör GNOME rakt igenom på mina maskiner, men jag har dock provat och personligen tycker jag att den känns lite klumpig att hålla på med gämfört med GNOME. Men det är nog helt upp till dig vad du tycker verkar som en rimlig hanterare, smaken är som baken.

- SpeedyG
Då var det utfört!
Om jag får ångra mig får väl tiden utvisa
Jag valde Ubuntu till den här datorn, då vid lite genomläsning på olika webbsidor om för-/nackdelar ger vid handen att det är dött lopp mellan systemen. När KDE v4.1 väl kommer i skarp version kan jag ju göra ett försök med den fönsterhanteraren.
Det blev lite trixigt med partitionerna, pga att jag hade 3 primära partitioner. Detta medförde sig att partitionshanteraren i Ubuntus installationsprogram inte kunde skapa swappen, då Ubuntu-partitionen tog den fjärde (och sista tillåtna) partitionen. Jag fick därför avbryta och logga in i min XP-partition där jag har Partition Magic installerat. Efter att ha säkerhetskopierat innehållet i min datapartition så tog jag bort den och expanderade Vista partitionen och skapade en logisk enhet där för datafilerna. Därefter var det bara att installera Ubuntu så nu sitter jag här med Firefox och försöker lära mig detta.
I övrigt så verkar det mesta fungera. Ubuntu t.o.m. hittade och installerade min etikettskrivare, Dymo Labelpoint 350, dock ej testkördännu. Nätverkets laserskrivare ramlade in som ett smäck.
Ett par spörsmål har iaf dykt upp.
1: Import av mina favoriter från Windows-partitionerna till Firefox fungerar inte. Firefox säger att det inte finns några program att importera ifrån. Jag kan inte hitta någon lämplig plugin för detta som fungerar i Linux eller denna nya version (v3b5).
2: Grub bootloader, jag får endast välja mellan Ubuntu och Windows Vista. Väljer jag Vista så får jag därefter upp Vistas bootloader och kan där välja mellan XP och Vista. Hur får jag till XP till Grubs meny?
3: Jag har en Canon Canoscan Lide 70 ansluten till datorn via usb. Hur vet jag om den scannern är kompatibelt med Ubuntu?

Det blev lite trixigt med partitionerna, pga att jag hade 3 primära partitioner. Detta medförde sig att partitionshanteraren i Ubuntus installationsprogram inte kunde skapa swappen, då Ubuntu-partitionen tog den fjärde (och sista tillåtna) partitionen. Jag fick därför avbryta och logga in i min XP-partition där jag har Partition Magic installerat. Efter att ha säkerhetskopierat innehållet i min datapartition så tog jag bort den och expanderade Vista partitionen och skapade en logisk enhet där för datafilerna. Därefter var det bara att installera Ubuntu så nu sitter jag här med Firefox och försöker lära mig detta.
I övrigt så verkar det mesta fungera. Ubuntu t.o.m. hittade och installerade min etikettskrivare, Dymo Labelpoint 350, dock ej testkördännu. Nätverkets laserskrivare ramlade in som ett smäck.
Ett par spörsmål har iaf dykt upp.
1: Import av mina favoriter från Windows-partitionerna till Firefox fungerar inte. Firefox säger att det inte finns några program att importera ifrån. Jag kan inte hitta någon lämplig plugin för detta som fungerar i Linux eller denna nya version (v3b5).
2: Grub bootloader, jag får endast välja mellan Ubuntu och Windows Vista. Väljer jag Vista så får jag därefter upp Vistas bootloader och kan där välja mellan XP och Vista. Hur får jag till XP till Grubs meny?
3: Jag har en Canon Canoscan Lide 70 ansluten till datorn via usb. Hur vet jag om den scannern är kompatibelt med Ubuntu?
Längst ner i /boot/grub/menu.lst kan du lägga till detta:
För att öppna filen med rättigheter:
Observera att hd0,0 inte behöver stämma. Nu har jag ingen direkt koll på hur GRUB räknar partitoner heller så jag kan inte hjälpa dig med den biten.
Kod: Markera allt
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
title Windows XP
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
Kod: Markera allt
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON
Tyvärr blir det problem med scannern.
CanoScan LiDE 70 USB 0x04a9/0x2225 Unsupported See link for details unsupported
(2007-01-28) ?
Tyvärr blir det problem med scannern.
CanoScan LiDE 70 USB 0x04a9/0x2225 Unsupported See link for details unsupported
(2007-01-28) ?
- SpeedyG
Jag tackar för svaren
En liten uppdatering av mina spörsmål....
1: Firefox-bokmärkena. Deta löste jag på detta sätt:
Jag har ett usb-minne med PortableApps installerat, http://portableapps.com , och på denna installerade jag Firefox portable v2.0.14. Därmed kunde jag enkelt importera Favoriterna från min hemdatr och testdatorn jag använder här på jobbet. Jag loggar sen in på Ubuntu, startar Firefox och går in i "Ordna bokmärken", väljer att importera från fil och därefter bläddrar jag fram till bokmärkesfilen på usb-minnet.
2: Grub bootloader. Det verkar som det blir knepigt att få till det jag önskar. Windows Vistas egen bootloader ligger som förvalt på första partitionens (Windows XP) bootspår och när jag försöker anropa såsom 'Hund' angav i sitt inlägg så startar just den bootloadern. Jag ser även i min /boot/grub/menu.lst att Vistas inställning har samma inställning hd(0,0). Nu fungerar det ju så klart med att ha 2 bootloaders men det kanske kommer någon snyggare lösning i framtiden
Jag har även försökt läsa mig till lite kunskap på följande webbsida: http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html fast jag blev väl kanske inte så där jättemycket klokare
3: Scanner-problemet. Mkt riktigt verkar min Canon Canoscan Lide 70 vara inkompatibelt, mest beroende på att Canon valde en annat chip för modellerna Lide 70 / 80 / 90. Jag såg däremot att Lide 60 och tidigare Lide-modeller var kompatibla genom att det tagits fram driver för genesys-chippet som används i dessa scanenrs. Jag har det så pass förspänt att jag har några olika scanners liggandes i hyllan
varav just en Lide 60. Jag kopplade in denna och installerade sane och sane-utils via Synaptic. Testkörningen var till belåtenhet 

En liten uppdatering av mina spörsmål....
1: Firefox-bokmärkena. Deta löste jag på detta sätt:
Jag har ett usb-minne med PortableApps installerat, http://portableapps.com , och på denna installerade jag Firefox portable v2.0.14. Därmed kunde jag enkelt importera Favoriterna från min hemdatr och testdatorn jag använder här på jobbet. Jag loggar sen in på Ubuntu, startar Firefox och går in i "Ordna bokmärken", väljer att importera från fil och därefter bläddrar jag fram till bokmärkesfilen på usb-minnet.
2: Grub bootloader. Det verkar som det blir knepigt att få till det jag önskar. Windows Vistas egen bootloader ligger som förvalt på första partitionens (Windows XP) bootspår och när jag försöker anropa såsom 'Hund' angav i sitt inlägg så startar just den bootloadern. Jag ser även i min /boot/grub/menu.lst att Vistas inställning har samma inställning hd(0,0). Nu fungerar det ju så klart med att ha 2 bootloaders men det kanske kommer någon snyggare lösning i framtiden

3: Scanner-problemet. Mkt riktigt verkar min Canon Canoscan Lide 70 vara inkompatibelt, mest beroende på att Canon valde en annat chip för modellerna Lide 70 / 80 / 90. Jag såg däremot att Lide 60 och tidigare Lide-modeller var kompatibla genom att det tagits fram driver för genesys-chippet som används i dessa scanenrs. Jag har det så pass förspänt att jag har några olika scanners liggandes i hyllan

- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tror inte du hade behövt göra det. Ubuntu kan installeras på en logisk partition, nämligen. Det är bland annat därför Ubuntu i själva verket, och till allas stora förvåning, är en förkortning av:SpeedyG skrev:Det blev lite trixigt med partitionerna, pga att jag hade 3 primära partitioner. Detta medförde sig att partitionshanteraren i Ubuntus installationsprogram inte kunde skapa swappen, då Ubuntu-partitionen tog den fjärde (och sista tillåtna) partitionen. Jag fick därför avbryta och logga in i min XP-partition där jag har Partition Magic installerat. Efter att ha säkerhetskopierat innehållet i min datapartition så tog jag bort den och expanderade Vista partitionen och skapade en logisk enhet där för datafilerna.
UBUntu is NoT Uindows...

- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eller är jag ute och cyklar nu? För jag kom just på att jag själv har rot-partitionen på en primär partition. Varför har jag det, om det inte behövs..? Märkligt... Ja, vad vet jag? Jag hade kanske fel då. Någon gång ska man ha det också...