Hur partitionerar jag för Vista och Ubuntu

kjesch
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur partitionerar jag för Vista och Ubuntu

Inlägg av kjesch »

Jag har ett Vistasystem på en 300 GB disk med tre partioner.
1. /dev/sda1 ntfs Vista boot 50 GB
2. /dev/sda3 fri 30 GB
3. /dev/sda2 ntfs Windows data mm 220 GB
När jag vill installera Ubuntu föreslår den a) att jag skall dela sda2 i en ntfs del och en del för Ubunto. Vill jag inte; b) att jag skall använda hela disken för Ubunto. Vill jag inte; c) Manuell konfigurering. Väljer jag detta alternativ kommer jag till en fråga om att definiera "root file system". Förstår inte.

Jag vill kunna köra både Vista och Ubunto på denna volym och jag vill använda sda3 för Ubuntu. Var kan jag läsa hur jag skall gå tillväga vid installationen (partitioneringen)?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur partitionerar jag för Vista och Ubuntu

Inlägg av Lars »

"Root file system" är helt enkelt där du vill lägga Ubuntu. Utöver det så behöver du en swap-partition (typ 1 GiB eller så). Om du vill kan du också skapa en home-partition, men det är inte nödvändigt.
Användarvisningsbild
Defunctus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Defunctus »

kjesch skrev:Manuell konfigurering. Väljer jag detta alternativ kommer jag till en fråga om att definiera "root file system". Förstår inte.
Ett enkelt "/" definierar root file system i manuell kofigurering.
Rekomenderar dessutom att du har 5Gb+ då 1Gb inte är mycket alls
Girls, girls, girls
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Som sagt måste du köra en manuell partitionering. Markera det fria utrymmet, sda3. och skapa en ny partition. Se alltså till att du inte rör de andra två. Först kan du skapa en root-partition, alltså en /-partition. Det är där allt som installeras ska ligga. Men ta inte allt utrymme utan spara ca 500 - 1.000 MB för växlingsfilen. Du behöver troligen inte mer än så. När du är klar med root-partitionen, skapar du en ny partition för växlingsfilen på det utrymme som är ledigt. Sedan har du fyra partitioner på hårddisken, så du får inte plats med fler. Därför är det inte möjligt att ha /home på en egen partition.
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Man kan ha fler än fyra partitioner på en hårddisk om man har en utökad partition där man lägger flera logiska enheter.
Själv har jag 3 stycken primära partitioner samt en utökad partition som innehåller 4 stycken logiska enheter.

Jag gjorde som så att först installerade jag Windows (först XP och sedan Vista) och lät windows fixa alla prtitioner och logiska enheter. Det gör inget om de blir formatterade i annat filsystem än du vill ha i ubunu. Därefter körde jag in ubuntu och gjorde manuell konfigurering där jag lade in root home och swap-partitioner i de utökade logiska enheterna. Jag formatterade root och home med ext3 vid den manuella konfigureringen. Se till att inte formattera windows-partitionen bara...

Nu så har jag trippel-boot med XP, Vista och ubuntu på samma hårddisk.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"