Jag försöker för tillfället byta min nuvarande linux-distribution mot Xubuntu men har stött på problem med att få igång hårdvaruacceleration av skrivbordsfönster och effekter under Xfce:s fönsterhanterare Xfwm4. Nu har jag dessvärre kört fast i felsökningen och vet inte hur jag ska gå vidare och hjälp skulle vara högst uppskattad.
Anledningen till att jag vill använda överlagringen i just Xfwm4 är egentligen framförallt möjligheten genomskinlighet av vissa fönster då det underlättar överblicken av skrivborden och det faktum att Xfwm är intelligent nog att stänga av effekterna när en applikation, ex. 3D eller videospelare, vill använda grafikkortets egenskaper (varför detta inte implementerats i Compiz-Fushion kan man undra).
Fakta:
- Drivrutiner som används är ATI:s stängda version 8.3 till Linux x86_64, grundläggande installation utför. Test med bland annat glxgears, glxinfo och fglrxinfo visar på att de fungerar.
- Compiz-fushion går att aktivera med full acceleration genom AIGLX efter att ha lagt till ATI's stängda drivrutiner (fglrx) i listan för fungerande drivrutiner.
(Ändrat raden 'WHITELIST="fglrx nvidia intel ati radeon i810"' i '/usr/bin/compiz') - Värt att veta är också att AIGLX är aktiverat och inga fel upptäcks under uppstart enligt logg-filen "/var/log/Xorg.0.log".
(grep AIGLX < "/var/log/Xorg.0.log" resp. grep EE < "/var/log/Xorg.0.log") - Grafik-kortet är ett ATI X800 GTO 512mb (R480) med PCI-express.