Problem med tangentbordslayouten
Problem med tangentbordslayouten
När jag uppgraderade till 8.04, blev det problem med tangentbordslayouten. Varje gång man startar Ubuntu, är tangentbordet inställt på US-layout, och ÅÄÖ m. m. fungerar inte. Detta trots att jag har endast svensk layout i System/Inställningar/Tangentbord, och det marketat. De övriga inställningarna för språk och spåkstöd är till synes OK och fullständiga.
Man kan, efter en stunds trixande få igång en svensk tangentbordslayout, men när man startar maskinen nästa gång, är det US-layout igen.
Vad gör man??
Man kan, efter en stunds trixande få igång en svensk tangentbordslayout, men när man startar maskinen nästa gång, är det US-layout igen.
Vad gör man??
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Problem med tangentbordslayouten
Starta en terminal och kör kommandot
(byt ut gedit mot kedit för kubuntu)
och leta upp raden
Option "XkbLayout" "us"
byt ut "us" mot "se" och spara. Starta sedan om datorn.
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
och leta upp raden
Option "XkbLayout" "us"
byt ut "us" mot "se" och spara. Starta sedan om datorn.
Tack!
Det fungerade åtminstone efter första omstart. Som sagt - tack!
Men, det borde fungera även från System/Inställningar. Med andra ord: hur skulle tant Agda eller hch hennes åldrige man August klara av det här?
- P. V.
Men, det borde fungera även från System/Inställningar. Med andra ord: hur skulle tant Agda eller hch hennes åldrige man August klara av det här?
- P. V.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det där kan hända mig ibland när jag lyckas trycka feltangentkombo, tror jag. Kanske inte som ditt problem. Men min lösning har varit att lägga till en växlare mellan tangetbordslayouter i den övre panelen. Nästa gång det händer är det bara att klicka i panelen.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag vet ett varför den grafiska inte fungerar, väldigt tråkigt faktisktMieite skrev:Tack!
- P. V.

Har samma problem, kan slänga upp en logg ifall någon berättar hur man gör.
Försökte med lösningen som presenterades en bit upp, men konfigurationsfilen verkade ganska tom och jag fick upp ett felmeddelande i terminalen:
Fruktansvärt irriterande bugg...
Försökte med lösningen som presenterades en bit upp, men konfigurationsfilen verkade ganska tom och jag fick upp ett felmeddelande i terminalen:
Kod: Markera allt
root@yo:/home/mats# gedit /etc/x11/xorg.conf
(gedit:6474): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
Mmhm. Du må tro hur roligt jag hade det när jag själv tryckte fel och aktiverade en japansk locale med hjälp av scim. Scim åkte ut ganska fort efter det, var ytterst irriterande.maths57 skrev:Det där kan hända mig ibland när jag lyckas trycka feltangentkombo, tror jag. Kanske inte som ditt problem. Men min lösning har varit att lägga till en växlare mellan tangetbordslayouter i den övre panelen. Nästa gång det händer är det bara att klicka i panelen.
Upp!!! Fortfarande inte bättre...ogbob skrev:Har samma problem, kan slänga upp en logg ifall någon berättar hur man gör.
Fruktansvärt irriterande bugg...Kod: Markera allt
root@yo:/home/mats# gedit /etc/x11/xorg.conf (gedit:6474): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudoogbob skrev:Har samma problem, kan slänga upp en logg ifall någon berättar hur man gör.
root@yo:/home/mats# gedit /etc/x11/xorg.conf (gedit:6474): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Oki nu försvinner felmeddelandet men .conf filen är fortfarande lika tom...Hund skrev:http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudoogbob skrev:Har samma problem, kan slänga upp en logg ifall någon berättar hur man gör.