Sluta röka
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Sluta röka
Jag tänkte sluta röka imorgon. Jag är nervös som attan. Tror det kommer bli riktigt jobbigt.
Om någon har några råd och erfarenheter att dela med sig av så skriv gärna i den här tråden.
Tack
Om någon har några råd och erfarenheter att dela med sig av så skriv gärna i den här tråden.
Tack
Re: Sluta röka
Skaffa dig ungefär 58 hobbys som du kan konstant sysselsätta dig med.. 
När det bli jobbigt, tänk på att det är nikotinet som försvinner ur systemet och du blir fri. Försök att ha en mer avslapppnad inställning till det, jag tror ens egna förväntningar på hur det hela kommer vara är värre än nikotinets resa ur kroppen.

När det bli jobbigt, tänk på att det är nikotinet som försvinner ur systemet och du blir fri. Försök att ha en mer avslapppnad inställning till det, jag tror ens egna förväntningar på hur det hela kommer vara är värre än nikotinets resa ur kroppen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Sid : allra först vill jag graulera dig till ett klokt val! Intelligenta människor bör inte syssla med rökning.
Jag slutade röka för 15 år sedan och det var skitlätt! Många gånger är man rädd för att sluta för man hör allt hemskt som folk berättar - det är sällan riktigt sant...de har en tendens att överdriva för att framstå som " karaktärsfasta".
Det svåraste är att inte röka vid de specifika tillfällen man brukat göra det: när man dricker öl/whisky eller pimplar kaffe,vissa som jämt tänder en cigg när det ringer o.s.v.
Själva tanken på abstinens är ofast värre än abstinensen i sig - jag gick över till snus ett tag men sen slutade jag med det också - men fortfarande kan jag bli röksugen som in i...fast det går fort över när jag känner hur min rökande kompis luktar
Jag slutade röka för 15 år sedan och det var skitlätt! Många gånger är man rädd för att sluta för man hör allt hemskt som folk berättar - det är sällan riktigt sant...de har en tendens att överdriva för att framstå som " karaktärsfasta".
Det svåraste är att inte röka vid de specifika tillfällen man brukat göra det: när man dricker öl/whisky eller pimplar kaffe,vissa som jämt tänder en cigg när det ringer o.s.v.
Själva tanken på abstinens är ofast värre än abstinensen i sig - jag gick över till snus ett tag men sen slutade jag med det också - men fortfarande kan jag bli röksugen som in i...fast det går fort över när jag känner hur min rökande kompis luktar

-
Jag skall fundera på saken ikväll medan jag röker 3 cigarrer, 4 pipstopp och 30 cigaretter.Sid skrev:Jag tänkte sluta röka imorgon. Jag är nervös som attan. Tror det kommer bli riktigt jobbigt.
Tack

(snus kanske?)
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag slutade röka 1980 och har inte dragit ett bloss sen dess. Nu räkte jag extremt mycket, ca 3 paket om dan, så jag började med att minska förbrukningen trappvis. Efter ca 1 1/2 månad hade jag lagt av helt. Det jobbigaste var att gå ner från 3 till 1 paket om dan, resten var en barnlek i jämförelse. Om du verkligen vill, är övertygad, så kommer det att funka fint. om du slutar för nån annans skull, tja då är det värre, men govetvis ändå värt ett försök.
Mitt knep var att jag tänkte såhär: idag ska jag låta bli, idag ska jag följa mitt program - imorgon får jag se hur jag gör. Nästa dag tänkte jag likadant, och nästa.. och nästa... osv. Alltså inte tänka att "jag ska aldrig röka mer" - det blir för stort och jobbigt.
Lycka till!
Mitt knep var att jag tänkte såhär: idag ska jag låta bli, idag ska jag följa mitt program - imorgon får jag se hur jag gör. Nästa dag tänkte jag likadant, och nästa.. och nästa... osv. Alltså inte tänka att "jag ska aldrig röka mer" - det blir för stort och jobbigt.
Lycka till!

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Sid! Finns mycket att säga i ämnet.
1. Du mister din bäste kompis. Är du beredd på det?
2. Nikotinet kommer att spöka. Nikotintuggummi? snus? Plåster?
3. Du kanske blir väldigt godissugen"
4. Suget kommer och går. Kan bli krisigt ibland.
5. Den sociala biten är viktig. (då någon annan tänder en cigg vid kaffet eller groggen)
6 Var snäll mot din sambo. En del blir riktigt irriterade av asbstinensen!
Det finns de som slutar tvärt. Kan gå. en del återfaller
Det finns ett bra system. Om du röker 20 om dan, minska 1 varje dag så har kroppen och du en chans att vänja dej.
Jag slutade tvärt men lagrade upp med portionssnus. Hade en cigarettask hemma ifall jag skulle få tuppjuck någon kväll. Kändes tryggt.
Skaffa en bild på canserangripna lungor att hänga upp på väggen. Hjälper motivationen.
Till sist LYCKA TILL Kom ihåg att det inte är svårt att börja igen om du skulle ångra dej.

1. Du mister din bäste kompis. Är du beredd på det?
2. Nikotinet kommer att spöka. Nikotintuggummi? snus? Plåster?
3. Du kanske blir väldigt godissugen"
4. Suget kommer och går. Kan bli krisigt ibland.
5. Den sociala biten är viktig. (då någon annan tänder en cigg vid kaffet eller groggen)
6 Var snäll mot din sambo. En del blir riktigt irriterade av asbstinensen!
Det finns de som slutar tvärt. Kan gå. en del återfaller
Det finns ett bra system. Om du röker 20 om dan, minska 1 varje dag så har kroppen och du en chans att vänja dej.
Jag slutade tvärt men lagrade upp med portionssnus. Hade en cigarettask hemma ifall jag skulle få tuppjuck någon kväll. Kändes tryggt.
Skaffa en bild på canserangripna lungor att hänga upp på väggen. Hjälper motivationen.
Till sist LYCKA TILL Kom ihåg att det inte är svårt att börja igen om du skulle ångra dej.

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Tack för alla råd. Tyvärr gick det åt helvete. 13.55 tände jag dagens första cigarett. Dålig karaktär.
Pröva plåster. Det underlättade väldigt för mig när jag slutade snusa.
- Ulsak
Hur ofri är man inte när man är nikotinist?
* Jag började med nikotuggummi, men det ska vara med strikt schemalagd nertrappning. Köp för h***vete inte GODA nikotuggummi. Trappa ner konsekvent.
* Annonsera ut till att du slutar röka, det ska vara förenat stor personlig prestigeförlust att börja igen.. ( funkade för mig)
* Börja med nån motion ( det spelar ingen roll vad, det kan vara förklädd motion oxå typ cykla, åka skatebord eller inlines, eller långpromenader)
* BÖRJA INTE SNUSA - om att sluta röka är jobbigt, så lär det vara ett helvete att sluta snusa !
Lycka till
* Jag började med nikotuggummi, men det ska vara med strikt schemalagd nertrappning. Köp för h***vete inte GODA nikotuggummi. Trappa ner konsekvent.
* Annonsera ut till att du slutar röka, det ska vara förenat stor personlig prestigeförlust att börja igen.. ( funkade för mig)
* Börja med nån motion ( det spelar ingen roll vad, det kan vara förklädd motion oxå typ cykla, åka skatebord eller inlines, eller långpromenader)
* BÖRJA INTE SNUSA - om att sluta röka är jobbigt, så lär det vara ett helvete att sluta snusa !
Lycka till
-
Tydligen har du inte fått några rejäla fadderuppdrag från mig som du kan fördriva tiden med...får väl ändra på detSid skrev:Tack för alla råd. Tyvärr gick det åt helvete. 13.55 tände jag dagens första cigarett. Dålig karaktär.

Å andra sidan är det inte kört för det-man kan försöka igen!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag röker väl 10-20 cigg om dan och skall såklart sluta nån gång. Min fundering var att plåga bort abstinensen, typ göra 25 armhävningar varje gång röksuget kommer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Pavlov

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Pavlov
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är väldigt svårt att sluta om inte drivkraften att sluta kommer inifrån en själv, men om/när den gör det så behöver man inga syntetiska hjälpmedel. Om du ändå använder nikotintuggummi eller liknande så tror jag det ligger mycket i Ulsaks tips att välja ett som inte smakar gott.
Det blir oftast enklare ju längre tid det går.
Helt rätt! Du tog ett bloss, men de tär bara att börja på nytt och försöka låta bli följande 24 hr. Att det sket sej en gång innebär ju inte att det inte kommer att funka så småningom.nane skrev:...
Å andra sidan är det inte kört för det-man kan försöka igen!

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Rökande hundar... Ja vad hittar vi inte i Ubuntu-forumens gömmor...
Ja jag har JUST NU ett val, antingen gå och shoppa cigg eller faktiskt köra ett sluta-röka-race... Får bli det sistnämnda. Straffet för röksug blir 25 armhävningar / 25 situps varannan gång. Så kommer jag i form också.

Ja jag har JUST NU ett val, antingen gå och shoppa cigg eller faktiskt köra ett sluta-röka-race... Får bli det sistnämnda. Straffet för röksug blir 25 armhävningar / 25 situps varannan gång. Så kommer jag i form också.

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag har ett råd, som jag inte följde när jag slutade snusa: Drick inte kaffe. Suget blir värre.
Problemet är att får man inte nikotin vill man ha nåt annat. jag bäljade kaffe. Vilket alltså inte fungerar
Problemet är att får man inte nikotin vill man ha nåt annat. jag bäljade kaffe. Vilket alltså inte fungerar

Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Det gäller att komma på något som gör att man vill sluta, tror jag. Man kan tro att man vill sluta, men vill egentligen inte i själ och hjärta. Det går förstås att göra saker mot sin vilja, men det blir bra mycket jobbigare. Så mitt tips blir: försök hitta ett skäl som är så obändigt och nödvändigt tvingande att du faktiskt vill sluta, inte bara att du tror att du vill det.
Det är en klen tröst att jag själv inte har hittat något sådant skäl när det gäller min snusning. Ok, om läkaren hade sagt till mig att "du kommer att dö inom ett par år om du inte slutar tvärt med snusningen" så hade jag väl lyssnat. Men jag är inte bombsäker på att jag velat sluta ändå. Så djupt sitter det hos mig.
Ok, det är bara att försöka igen. Vem har sagt att det ska vara lätt att leva
Lycka till!
Det är en klen tröst att jag själv inte har hittat något sådant skäl när det gäller min snusning. Ok, om läkaren hade sagt till mig att "du kommer att dö inom ett par år om du inte slutar tvärt med snusningen" så hade jag väl lyssnat. Men jag är inte bombsäker på att jag velat sluta ändå. Så djupt sitter det hos mig.
Ok, det är bara att försöka igen. Vem har sagt att det ska vara lätt att leva

Lycka till!
- farmfield
- Kontakt:
http://updatecenter.britannica.com/eb/i ... ndTypeId=4Hylas skrev:Det gäller att komma på något som gör att man vill sluta, tror jag. ... Så mitt tips blir: försök hitta ett skäl som är så obändigt och nödvändigt tvingande att du faktiskt vill sluta, inte bara att du tror att du vill det.
Detta borde egentligen räcka.
Sid! Cigaretter är proprietära. Du får inte veta vad de egentligen innerhåller för skumma tillsatser.
Försök att minska 1 varje dag och fuska inte.
Försök att minska 1 varje dag och fuska inte.

Goddamn! That is disgusting!farmfield skrev:
http://updatecenter.britannica.com/eb/i ... ndTypeId=4
Detta borde egentligen räcka.

En bra bild på ett tungt vägande skäl, helt klart.
-
- Kontakt:
GAWD vilken läskig bild.
Jag slutade röka för ett par månader sedan, och ser till att unna mig en massa goa saker istället för cigg - mycket shopping och onyttig mat blir det, men det är det värt! Jag förtjänar det!
Håller med om att rädslan för abstinens är värre än abstinensen i sig, och att man ska ta en dag (timme, minut) i taget.
Dessutom har jag kvar mitt sista paket cigg i skrivbordslådan på jobbet, så att jag hela tiden gör ett aktivt val och inte tvingar mig själv att låta bli genom att inte ha cigg tillgängligt.
Framför allt: Det gäller att vara jävligt envis. Och dricka mycket vatten!
Hah, och jag trodde i tio år att rökare är trevligare än andra människor - det visade sig vara en grov felbedömning. Pinsamt!
You can do it!
peace
Jag slutade röka för ett par månader sedan, och ser till att unna mig en massa goa saker istället för cigg - mycket shopping och onyttig mat blir det, men det är det värt! Jag förtjänar det!
Håller med om att rädslan för abstinens är värre än abstinensen i sig, och att man ska ta en dag (timme, minut) i taget.
Dessutom har jag kvar mitt sista paket cigg i skrivbordslådan på jobbet, så att jag hela tiden gör ett aktivt val och inte tvingar mig själv att låta bli genom att inte ha cigg tillgängligt.
Framför allt: Det gäller att vara jävligt envis. Och dricka mycket vatten!
Hah, och jag trodde i tio år att rökare är trevligare än andra människor - det visade sig vara en grov felbedömning. Pinsamt!
You can do it!
peace
The pie takes the shape of the can, but it never becomes the can!
Jag håller på att försöka dra ner för att sedan sluta. Sedan kl 18:00 idag har jag tagit 6 bloss exakt. Köpte även nikotinbubbelgum, smakade sådär.. Men har faktiskt inte haft några direkta besvär ännu faktiskt.
Har jag lyckats sluta med snus så ska jag lyckas med rökat!
Har jag lyckats sluta med snus så ska jag lyckas med rökat!