Opera fungerar utmärkt med Flash, men som någon sa så fungerar inte äldre versioner än 9.50 med nyaste Flash. Det är något med GTK-stöd som plötsligt krävs som Opera introducerat nu i sin senaste version. Själv har jag inte uppdaterat än, utan kör med 9.50 beta 2 och i den fungerar Flash utmärkt.
Här har du en bra sida att utgå ifrån när det gäller insticksmoduler, inklusive Flash, till Opera.
Opera använder samma insticksmoduler som Firefox, så allt du behöver göra är att få Opera att peka på Firefox Plugin-mapp. Detta gör du enkelt genom att klicka
Verktyg → Inställningar… → Avancerat → Visning → Insticksprogramsalternativ… → Ändra sökväg… Vad man gör där lär nog ge sig ganska omgående.
Sen är det Java också, och där använder Opera INTE samma insticksmodul som Firefox. Opera använder ingen insticksmodul alls, istället används JRE direkt. Hur man går tillväga framgår av länken ovan.
Opera är som sagt inte Open Source, men den är förbannat bra. Det kan ju också räknas som något positivt… Till nackdelarna hör att många webbutvecklare stänger Opera (och många andra webbläsare) ute från sina sidor. I vissa fall kan man komma runt problemet genom att få Opera att ”maskera sig” som antingen Firefox eller Internet Explorer (
högerklicka i sidan → Inställningar för webbplats… → Nätverk → Webbläsaridentifiering: ”Maskera som Firefox”), så att man lurar sidan. Detta fungerar utmärkt på ICA-banken, exempelvis. På en del andra sidor fungerar inte ens det, men de är ganska sällsynta. Själv använder jag Opera på nästan alla sidor. Det är nog bara någon enstaka sida där jag är tvungen att plocka fram Swiftfox för att det ska fungera (eftersom de som gjort sidan har anpassat den till att fungera med endast Firefox och Internet Explorer).
Nåja, nu verkar det ju som att du övergett Opera redan, men någon annan som råkar läsa detta kanske får lust att testa.
Och det där med Open Source igen, så är jag hur entusiastisk som helst. Idén är jättebra och verkar fungera alldeles utmärkt, men jag tycker inte att ALLT behöver vara Open Source. Båda världarna kan existera i symbios med varandra. När det gäller vissa områden finns det helt enkelt inte tillräckligt med folk för att man ska kunna samla ihop tillräckligt med bra utvecklare för att kunna åstadkomma något bra. Därför (och nu pratar jag om vad jag TROR, så rätta mig gärna) ligger också Open Source-program INOM VISSA OMRÅDEN hästlängder efter kommersiella motsvarigheter. Open Source verkar fungera bra som idé bara när allmänintresset för en viss typ av programvara är väldigt stort, exempelvis när det gäller mediaspelare och liknande. När det gäller lite mer udda områden, som bara involverar vissa människor, exempelvis bokföringsprogram (för att jag just nu inte orkade försöka komma på något bättre exempel), så verkar det inte finnas något bra öppet alternativ. Själv försöker jag använda Open Source så mycket som möjligt, men när det gäller webbläsare har jag inte hittat något bra alternativ. Firefox/Swiftfox är jobbigt sega och belastande samt kraschbenägna, åtminstone 3.0 beta 5, som är den version jag har installerad för tillfället. 2.0 var än sämre på mina datorer. Det dyker allt för ofta upp situationer med Firefox/Swiftfox som får en att tänka ungefär ”vad sjutton håller den på med nu???”. Just nu har jag 14 flikar öppna samtidigt i Opera och jag har inga som helst problem. Samma sak med Swiftfox fungerar ofta, men inte alltid och aldrig bra… Men jag har gott hopp om att detta kommer att ändras framöver, 3.0 beta 5 är ju trots allt hästlängder bättre än 2.0 i dessa avseenden. Sen får man snällt vänta in alla glada add-on-programmerare tills de gjort fungerande versioner för senaste webbläsarversionerna. Eller använda Opera som ändå har allt väsentligt inbyggt redan från början och som dessutom går med högsta fart, redan från start. Hm… man kanske skulle söka jobb på Opera som författare av slogans…