Få igång steam i ubuntu med t.ex. wine eller likande.

sniffer

Inlägg av sniffer »

Hej på er. Nu är de så att jag har varigt utan cs i bra många dagar och tror inte jag överlever längre, samtidigt som jag inte vll svika och köra windows imellanåt heller.
SÃ… nu behöver jag er hjälp. Hur löser jag detta med steam? Jag har provat installera de i wine. Men när jag startar steam så der förstarutan helt ok ut men sen nästa där man skall välja vidare siter de sig. Då saknas testen i steam och jag ser ej va jag skall trycka på mera.. Fixar lite bilder så ni förstår mera.
Bild
Så blir de och jag fattar inte varför. Har ett ati-grafikkort 9800pro som jag installerat osv. Om de nu kan ha med saken att göra kasnke? Jag vet som sagt inte.. Några förslag på hur jag skall göra? Bara jag får löst de på något vis så är jag gladare än gladast ..

Hoppas flera här splar cs förutom jag. SÃ… jag får årdning påt. :D Tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Har du kollat om drivisarna till graffe kortet är ordentligt installerade?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Sniffer. Det enda du behöver göra är att slänga in rätt fontfil (tahoma.tff om jag inte minns fel) i ~/.wine/drive_c/windows/fonts. Om du inte har tahoma.ttf så kan du nog hitta den på nätet någonstans (du kan i värsta fall ta en existerande fontfil som du lägger dit och döper om till tahoma.ttf ;)).
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

Sniffer man behöver inte spela cs för att ha steam det finns andra lir också :cool:

http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554
där står lite om buggar och andra små tips
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="tomplast"]Hej Sniffer. Det enda du behöver göra är att slänga in rätt fontfil (tahoma.tff om jag inte minns fel) i ~/.wine/drive_c/windows/fonts. Om du inte har tahoma.ttf så kan du nog hitta den på nätet någonstans (du kan i värsta fall ta en existerande fontfil som du lägger dit och döper om till tahoma.ttf ;)).[/quote]
Stort tack. Funka klockrent sen. Tack tack !
sniffer

Inlägg av sniffer »

Bara ett problem nu. När jag trycker in och släpper musknapparna på sidan av musen blir de samma fenomen som om jag skulle dubbelklickat på dom i windows.. Hmm Någon som känner igen detta. Enbart sidoknaparna alltså på min MX500.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du konfiguerat din mus eller kör du med standardinställningarna? Det finns en fin tråd på detta forum som täcker in muskonfigurationen (dock en annan musmodell men kan nog bara användbart ändå kanske?)

http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=810

Finns också en guide på https://help.ubuntu.com/community/ManyButtonsMouseHowto som täcker in möss med många knappar.

P.S Kör du CSS? Jag lirar det lite ibland (suger btw) så om du har CSS så kanske man kunde lira någon kväll?
Okänd

Inlägg av Okänd »

I tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=810 hittar man en länk till en engelsk guide som handlar just om mx500 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=219894 :)
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="petri0"]I tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=810 hittar man en länk till en engelsk guide som handlar just om mx500 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=219894 :)[/quote]
Jag har kollat en del på dedär. Och ändrat i cfg så mina knappar funakr på musen. Men sidoknapparna funakr utmärkt i win men dubbelklickar i cs :/ Så där är problemet änna. :/

De enda jag behövde göra va att ändra till:
Option "Buttons" "5"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"

i min cfg så funkad e ju om man säger så. Du menar att jag behöver göra mera för att få den att inte dubbelklicka i cs?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sidoknapparna brukar funka i Windows så är det ju alltid, hur fungerar de i din Ubuntu?

Ang. dubbelklicken i cs kan det vara något i inställningarna i cs? Vad är cs?
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="petri0"]Sidoknapparna brukar funka i Windows så är det ju alltid, hur fungerar de i din Ubuntu?

Ang. dubbelklicken i cs kan det vara något i inställningarna i cs? Vad är cs?[/quote]
Jag mena ubuntu och inte win :D Och cs=counter-strike
1.6
sniffer

Inlägg av sniffer »

HEp år er igen. Har inte löst de tidigare problemet än faktiskt. Men iallafall. Har ett problem jag just nu börjar uppleva som ännu mera störande, och de är att ljudet ända sen jag starta cs från första början kommer lite äfter. Inte mycket men lite och lagom så de uppfattas som riktigt störande efter ett tag. Någon som uppleft de samma som har åtgärden? Verker ju vara en sak i wine och inte i cs? Eller?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du prova att pilla på ljudinställningarna i Winecfg?
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="tomplast"]Har du prova att pilla på ljudinställningarna i Winecfg?[/quote]
Vart kan den ligga då tro? Hittar ej. Någon som vet vad jag borde ändra i den kanske? Om jag nu hittar den ..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tryck ALT+F2 och skriv winecfg. Där finns en audio-flik där du kan ändra inställningar för ljudet.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Hmm. Jag kan rota runt i valen och inställningarna man får upp när man körde winecfg. Men så fort jag trycker på audo-fliken så låser sig rutan och jag måste döda processen för att så stängt den.. Hmm. Kan de vara för jag inte har installerat sljudkortet som är ett AC97 integrerat på moderkortet. Någon som har guid för en sådan installation i så fall ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sniffer"]Hmm. Jag kan rota runt i valen och inställningarna man får upp när man körde winecfg. Men så fort jag trycker på audo-fliken så låser sig rutan och jag måste döda processen för att så stängt den.. Hmm. Kan de vara för jag inte har installerat sljudkortet som är ett AC97 integrerat på moderkortet. Någon som har guid för en sådan installation i så fall ?[/quote]
Hej

Det finns en ny Edgy version för Wine... hade samma problem själv, lägg till i ditt förråd så ploppar uppdateringen upp.

http://www.winehq.org/site/download-deb

Efter det kunde jag använda Audiofliken.

Om Steam...
http://www.linux-gamers.net/modules/wiw ... Wine+Games
sniffer

Inlägg av sniffer »

SÃ…ja. Nu kommer jag in på AUDIO-fliken. Men vad skall jag då prova ändra där då tro? Förstör säkert något om jag börjar leka villt själv..
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sniffer"]SÃ…ja. Nu kommer jag in på AUDIO-fliken. Men vad skall jag då prova ändra där då tro? Förstör säkert något om jag börjar leka villt själv..[/quote]
Linux-gamers länken är nog en bra början..... har knappt börjat utforska Wine...
Audioflikbuggen var det 1:a jag stötte på....

Troligen så funkar det med default ljud inställning.

:)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"