Epiphany

Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Epiphany

Inlägg av Inhuman Soul »

Jag har använt Opera ett tag nu, men eftersom jag tänkt gå över till 100% fri mjukvara så kan jag ju inte ha kvar det.
Firefox har jag aldrig riktigt tyckt om, så jag tänkte testa något nytt - Epiphany.

Jag har pillat runt bland inställningar och ändrat lite som jag vill ha det. Saknar dock en större sak, vilket är möjligheten att backa med backspace. I Firefox ändrade man det i about:config, men jag hittar inte något om det i Epiphanys about:config.

Det finns även några andra saker som hade varit trevligt att kunna ändra, även om det inte är helt nödvändigt. Detta är:
  • Standardteckensnitt
    Vilken sida som öppnas när en ny flik skapas. Som standard är det startsidan.
    Att även bilder påverkas av zoomen (går förmodligen inte att ändra, men jag tar med det iaf).
    Att kunna flytta tabraden (går förmodligen inte heller).
Någon som vet hur man ställer in dessa saker?

Förutom bristen på inställningar så har mitt möte med Epiphany varit positivt än så länge. :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Epiphany

Inlägg av mcNisse »

Jag tror att detta ska fungera. Orkade inte översätta.

Text tagen från http://live.gnome.org/Epiphany/FrequentlyAskedQuestions
Making Backspace the accelerator key for Back
This is not the default accelerator to go backward because of scenarios where this would lead to data loss. However you can change accelerator keys by enabling menu accelerator editing in the GNOME control center, then opening the Go menu, highlighting the Back item, pressing Backspace (Alt+left disappears) and Backspace again.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Du kan nog ändra typ allt det där...
Satte upp Epiphany på en kiosk-dator förut.

Du lär använda "gconf-editor" som är Gnomes motsvarighet till windows systemregister. Och ja, det är lika hemskt som det låter...

Kommer inte riktigt ihåg var jag hittade inställningarna för Epiphany, men de finns där någonstans.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Inhuman Soul

Inlägg av Inhuman Soul »

Jag hittade också den, men jag kunde inte hitta Go-menyn i kontrollpanelen (gnome-control-center). Vet ju inte vad den heter på svenska.
Kollade lite i tangentbordsgenvägar för det låter ju rättså rätt, men hittade inget där heller.

I gconf-editor hittade jag apps->epiphany men där fanns inte så mycket mer än det som finns i GUI:et.

EDIT: Hittade default_font_type i gconf-editor men den verkar inte göra någon skillnad?
Inhuman Soul

Inlägg av Inhuman Soul »

Det verkar iaf bli bättre om man inte låter webbsidorna ange sina egna teckensnitt. Förmodligen eftersom de då oftast väljer teckensnitt som bara finns till Windows.

Men aja.. Några fler tips på var jag kan hitta fler inställningar som gör att jag kan ändra det jag vill?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"