funkar NYTT BankID för NÅGON?

(K)Ubuntu och BankID

funkar finfint att både skapa nya BankIDn och använda gamla
2
14%
kan bara använda gamla
1
7%
får inget att funka
7
50%
har inte testat
4
29%
är inte intresserad
0
Inga röster

Antal röster: 14

Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

funkar NYTT BankID för NÅGON?

Inlägg av alatariel »

Det finns visserligen ett par trådar som tar upp BankID, men jag tänkte ändå starta den här tråden för att försöka få en bild över hur det ser ut ...

Jag har försökt gå efter varje guide/howto jag hittat (inklusive Schlaffis tips om att sätta vissa environment-variabler) men har ändå inte fått till möjligheten att SKAPA ETT NYTT BankID ...
Det gick däremot sedan smidigt (efter alla dessa java- och javaplugins-anpassningar) att importera ett gammalt BankID som jag skapat under PCLinuxOS)

Om ni INTE har haft problem ber jag er att komma med lite mer information
- uppgradering eller nyinstallation?
- gjorde ni några specialanpassningar?
- har ni testat att skapa ett extra BankID?
- bank/utgivare av BankID?
- webbläsar-version?
- vilka ev. tillägg har ni i webbläsaren?
med mera som kan vara av intresse ...

eller om ni hittat andra special-howtos förutom de nämnda här på forumet som ni använt er av ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: funkar NYTT BankID för NÅGON?

Inlägg av Konservburk »

Jag saknar ett svarsalternativ... jag fick inte mitt gamla bankid att funka, så jag skaffade ett nytt och då gick allting bra helt plötsligt.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag skaffade mig ett nya via Skandiabanken härom dagen, det funkade bra.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Ja! Det funkar. Men det var besvärligt att få rätt med mitt bankID. Jag orkar inte förklara i kväll. Är rent för trött. Jag har testat på bankID testsida och skatteverket. Funkar utmärkt. Men att det inte funkar på min privata bank har inget med mitt bankID i sig att göra. Utan min bank har valt att inte tillåta några beta versioner av Firefox. När en skarp version av nya Firefox kommer anpassas internetbanken.

M.v.h

Max Klurig
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Klurig skrev: ...
Utan min bank har valt att inte tillåta några beta versioner av Firefox. När en skarp version av nya Firefox kommer anpassas internetbanken.

M.v.h

Max Klurig
Ja, min bank stödjer bara Firefox 2.0 ihop med UNIX/Linux :( . Kör man Firefox 3.0 får man bara ett meddelande om att webbläsaren inte stödjs om man försöker komma åt Internetbanken.
...
Unix (Linux, HP-UX, AIX, Solaris, Irix, Dec-Unix)
- Firefox 2.0
...
norradj

Inlägg av norradj »

Det funkade inte för mig att skapa ett bank id via Skandiabanken ( den kunde inte generera en ny nyckel men filen sparades. Inga felmedddelanden). Lösningen blev att importera en nyckel som genererats via FF3 i win XP.
Vad man skulle vilja veta om någon med problemet har lyckat med FF2 i Ubuntu8.04.

jag har däremot drabbats av ett annat problem med Firefox att den tuggar på HD och processorn går för fullt. "Lösningen" hittade jag på den engelska Ubuntu, dvs gå in i Inställningar => säkerhet. Kryssa bort ruta 2 och 3 från toppen. Då blev allt normalt.
beow

Inlägg av beow »

Kör 9-04. Installerade via Skandiabankens instruktioner. Det gick bra. När jag sen skulle testa via test.bankid.com funkade det inte i Firefox. Fick bara en svartgrå ruta samt att FF hängde sig. Testade sen epiphany och där funkade det. Disablade sen alla addons (_inklusive AdBlock_) i FF och då funkade det där också. Verkar som att applet körningen i FF är känslig för add-ons (speciellt AdBlock). Funkade bra att deklarera via Internet nu... :P
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"