ASUS v9520vs med GeForce FX5600 som drivs av 8.04LTS, men nyss 7.10.
Har lagt ner många många timmar på att försöka få tyst på fläkten.
Går det överhuvudtaget mjukvarumässigt? Eller blir jag tvungen att bygga en ljudhuv?
mvh/phutte
FX5600 fläkt
Re: FX5600 fläkt
Detta är ett synptom på att den rätta Nvidiadrivrutinen inte körs.
Kan du köra några enkla kommandon i terminalen så att vi kan få lite mer information att jobba med?
Kör dessa kommandon och posta resultatet här:
cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
och
dmesg | grep NVIDIA
Kan du köra några enkla kommandon i terminalen så att vi kan få lite mer information att jobba med?
Kör dessa kommandon och posta resultatet här:
och
dmesg | grep NVIDIA
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Min hjälte! Tack för visat intresse...
Har provat att avinstallera Xorg nVidia binary 'NEW', mot den som är, ööh 'o-NEW'. Blev lite lustig grafiskt, så jag körde tillbaka till 'NEW'-varianten.
Har gjort som du föreslog, och resultatet ser vi nedan:
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
dmesg | grep NVIDIA
[30.958980] nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
[31.516992] NVRM: loading NVIDIA UNIX x86 Kernel Module 169.12 Thu Feb 14 17:53:07 PST 2008
Ungefär som ovan, och mer än så blev det inte.
../phutte
Har provat att avinstallera Xorg nVidia binary 'NEW', mot den som är, ööh 'o-NEW'. Blev lite lustig grafiskt, så jag körde tillbaka till 'NEW'-varianten.
Har gjort som du föreslog, och resultatet ser vi nedan:
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
dmesg | grep NVIDIA
[30.958980] nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
[31.516992] NVRM: loading NVIDIA UNIX x86 Kernel Module 169.12 Thu Feb 14 17:53:07 PST 2008
Ungefär som ovan, och mer än så blev det inte.
../phutte
Eller varför inte bara löda dit en trimpotentiometer på fläkten?
Nån som har någon erfarenhet av detta, eller blir jag först i världen att utforska denna nya kontinent isf?
Nån som har någon erfarenhet av detta, eller blir jag först i världen att utforska denna nya kontinent isf?
Då kan man se att drivrutinen är laddad! Bra.
Hur ser det ut i Skärmar och grafik?
Om du inte kan se det i menyn så finns det att plocka fram under -> Inställningar -> Huvudmeny --> Övriga
Där kan man välja monitor och drivrutin
Hur ser det ut i Skärmar och grafik?
Om du inte kan se det i menyn så finns det att plocka fram under -> Inställningar -> Huvudmeny --> Övriga
Där kan man välja monitor och drivrutin
Den säger: Allt e lugnt, kör din Samtron-skärm i 75Hz med skitmånga pixlar. Grafiken är ju rätt så flashig och smooth i (Gnome?). Stängde av allt bling-bling på min (nu svär jag!) Windows 2000.
Kunde inte riktigt hitta den sökväg du gav mig, kör ju systemet på Engelska. Gick dels via en 'System/Admin/nVidia X Server..'
Jag skulle vilja påstå att allt funkar fint grafikmässigt. Det är ju dock bara den där bröliga fläkten som man vill få tyst på. Har provat ett 'asusfan' skript, och även nån annan, eller om det typ var samma fast med ett annat namn. Utan resultat.
Jag kan endast gissa att jag sitter på ett för gammalt grafik-kort, och kan därför inte skryta över min utrustning. Alltså stå ut med gammal apparatur eller DÖ!?
Hoppas att det finns något 'asusfan'-liknande som funkar till mitt gammla grafik-kort ;o)
Kunde inte riktigt hitta den sökväg du gav mig, kör ju systemet på Engelska. Gick dels via en 'System/Admin/nVidia X Server..'
Jag skulle vilja påstå att allt funkar fint grafikmässigt. Det är ju dock bara den där bröliga fläkten som man vill få tyst på. Har provat ett 'asusfan' skript, och även nån annan, eller om det typ var samma fast med ett annat namn. Utan resultat.
Jag kan endast gissa att jag sitter på ett för gammalt grafik-kort, och kan därför inte skryta över min utrustning. Alltså stå ut med gammal apparatur eller DÖ!?
Hoppas att det finns något 'asusfan'-liknande som funkar till mitt gammla grafik-kort ;o)
På engelska borde det bli Preferences -> Main Menu -> Others eller Miscellaneous
Jag har inte använt Nvidia xserver settings - den verkar bara strula till allting.
Jag har inte använt Nvidia xserver settings - den verkar bara strula till allting.
Hoppla hoppla, hade visst slängt önskad Start-meny länk åt pipsvängen. Aktiverade den, och javisst hittar man info där!
Screen 1 = 1024x768 i 74Hz med en Samsungskärm. Allt fint.
Graphics card-fliken = nvidia GeForce FX (generic). Finns ju fler att välja mellan här, även ASUS, dock inte i närheten av min modell.
Finns en Video-memory 'Automatic', som är låst. Den borde ju inte ha med saken att göra. Önskar mig lite justa 'Radio-buttons' och 'Checkboxes' att klicka omkring och leka lite med mjukvarustyrningen av mitt kort.
Leker vidare...
Screen 1 = 1024x768 i 74Hz med en Samsungskärm. Allt fint.
Graphics card-fliken = nvidia GeForce FX (generic). Finns ju fler att välja mellan här, även ASUS, dock inte i närheten av min modell.
Finns en Video-memory 'Automatic', som är låst. Den borde ju inte ha med saken att göra. Önskar mig lite justa 'Radio-buttons' och 'Checkboxes' att klicka omkring och leka lite med mjukvarustyrningen av mitt kort.
Leker vidare...