HA!
Nu är problemet NÄSTAN löst. (Nästan brukar räknas i grannbyn, säger man)
- Installerade ndiswrapper (och det grafiska tillägget) via synaptic.
- laddade på nytt ner drivisen från:
http://www.realtek.com.tw/downloads/dow ... loads=true
- intallerade drivern system --> administration --> Windowsdrivrutiner för trådlösa nätverkskort
och voilà - nu syns mitt trådlösa nätverk då man klickar på networkmanager uppe i hörnet!
Så DET problemet är löst, och det är ju det ursprungliga!
Nu gäller det att få fanskapet att släppa in mig... Enligt all logik så skall jag välja WEP 64/128 bitars hexadecimal, i mitt fall 128, men trots att lösenordet är rätt så... Har provat med både öppet system och delad nyckel men ice, sa Nicke!
Tips tas emot för att jag skall kunna klippa av min blåa kabel (och det gör jag säkert till toner av katolsk exorcistmusik när koppligen kommer upp), men det borde väl så småningom lösa sig!
Jag tackar på Alatariel, Lars och Holmen för den tid de tagit för sig att lägga sin in i mitt problem. Ni är guld värda. Och mera!
Inbyggt trådlöst syns inte [Löst]
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Inbyggt trådlöst syns inte
som sagt, enda som funkar för mitt rtl8180-kort är RutilT som finns i pakethanteraren ...
måste iofs
a) klicka på profiles och rätt profil
samt
b) klicka på site survey - rätt profil - och där mata in kod
VARJE gång jag startar datorn, men jag kan iaf surfa!
använder ndiswrapper + drivisar för 8180
måste iofs
a) klicka på profiles och rätt profil
samt
b) klicka på site survey - rätt profil - och där mata in kod
VARJE gång jag startar datorn, men jag kan iaf surfa!
använder ndiswrapper + drivisar för 8180
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Heh, he! Har slutat ta stress över att det trådlösa inte fungerar. Tänkte att det löser sig nog om jag lite funderar. Men jag är ibland inte så bra på det inte. Min blå kabel stör mig inte så mycket mera, visst skulle det vara skoj att surfa på wc:t, men strömmen tar ändå slut efter ca 3-4 timmar om man inte har strömkablen i...
Jag har litet halvhjärtat försökt koppla in mig på det trådlösa men det ger mig hela tiden en uppmaning om att skriva koden. Granskade lite på det finska ubuntuforumet, och på denna sida viken är problemena liknande. Dessutom är det forumet inte alls lika aktivt som det svenska. På denna punkt kan jag heja på Sverige... En möjlighet, som jag inte hittat på ubuntu-Sverige var att om man hade dual-boot (det är väl detsamma som att ha två operativsystem, eller?) och där windowssystemet var XP så var felet det att XP stänger av trådlösheten när man loggar ut därifrån och ubuntu startar inte upp den då (vilket låter konstigt, för det har enligt min mening kollats upp på just denna tråd), men det gällde inte för Vista om jag begrep det rätt! Om någon tycker att det passar in på eget problem kan jag gräva fram och översätta problemlösningen därifrån.
Är inne i en ganska hård arbetsperiod just nu, augusti månad borde vara lugn i min branch (är disponent för 20 husbolag). Senast då skall jag ge mig
på att få igång det, på sätt eller annat!
Jag har litet halvhjärtat försökt koppla in mig på det trådlösa men det ger mig hela tiden en uppmaning om att skriva koden. Granskade lite på det finska ubuntuforumet, och på denna sida viken är problemena liknande. Dessutom är det forumet inte alls lika aktivt som det svenska. På denna punkt kan jag heja på Sverige... En möjlighet, som jag inte hittat på ubuntu-Sverige var att om man hade dual-boot (det är väl detsamma som att ha två operativsystem, eller?) och där windowssystemet var XP så var felet det att XP stänger av trådlösheten när man loggar ut därifrån och ubuntu startar inte upp den då (vilket låter konstigt, för det har enligt min mening kollats upp på just denna tråd), men det gällde inte för Vista om jag begrep det rätt! Om någon tycker att det passar in på eget problem kan jag gräva fram och översätta problemlösningen därifrån.
Är inne i en ganska hård arbetsperiod just nu, augusti månad borde vara lugn i min branch (är disponent för 20 husbolag). Senast då skall jag ge mig

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En tid sedan jag funderat på detta!
Började använda RutilT eftersom det i alla fall fungerade. Vid uppdatering till 9.04 så fungerade allt som det ska - automatiskt! Och efter en månad gick Packard-Bell skräpet sönder... Totalt.. är på garantiservice nu men jag har köpt en ny dator - där allt verkar funka.
Summa summarum - allt verkar lösa sig till slut i open source. Markera problemet som löst, trots att jag inte själv gjort det...
Började använda RutilT eftersom det i alla fall fungerade. Vid uppdatering till 9.04 så fungerade allt som det ska - automatiskt! Och efter en månad gick Packard-Bell skräpet sönder... Totalt.. är på garantiservice nu men jag har köpt en ny dator - där allt verkar funka.
Summa summarum - allt verkar lösa sig till slut i open source. Markera problemet som löst, trots att jag inte själv gjort det...