Funktionsmässigt så går XP precis lika bra i VirtualBox som på en egen partition, det är i alla fall min erfarenhet. Själv kör jag XP i VirtualBox för att kunna använda Photoshop och lite annat och på den här burken är XP faktiskt nästan snabbare inne i Ubuntu än om man kör det fristående, även om logiken egentligen talar emot det.
En fördel till som du har med att köra i VirtualBox är att du kan ha igång båda systemen samtidigt och utbyta data mellan dem. Du kan alltså starta upp XP i ett fönster och använda de program du kör i det precis som de vore Ubuntu-program, du slipper trasslet med att starta om och föra över filer. När jag håller på och jobbar så är det ofta jag behöver redigera bilder i Photoshop (ja, ja, jag vet att Gimp finns

) som jag behöver för något jag håller på med i Ubuntu och då är det mycket smidigare att slippa starta om datorn.
När det gäller delning av filer och mappar så kan Ubuntu läsa alla filer på en Windowspartition/disk (NTFS), för att Windows ska klara av att läsa från Ubuntu måste man däremot använda antingen Samba (vilket jag gör) eller explore2fs, som har den nackdelen att den inte kan skriva till Ubuntupartionen/disken.
För att få lite perspektiv på det hela så kan jag också tillägga att jag har en partition på disken där Vista ligger och skräpar, så jag kan få igång ett "rent" Windowssytem på burken också om jag skulle vilja, men det har aldrig behövts...
Så själv är jag helnöjd med XP i en VirtualBox på Ubuntu, det funkar klockrent.