från i386 till amd64?
från i386 till amd64?
Årets bonus kom från jobbet och jag satte genast sprett på pengarna och beställde massa grejjor jag "behöver"
blandannat åkte en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4850e ner i varukorgen.. och min fundering nu är: Hur smidig/osmidig är övergången från i386 till AMD64? Min tanke är väl att helt enkelt ladda ner ISOn för 64 och installera.. är det verkligen så enkelt? Hur är det med paketen jag har installerade nu, kommer dom finnas kavr och fungera? ahh tusen frågor, nån med tidigare erfarenheter som kan ge mej några "heads ups"?

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: från i386 till amd64?
Jag bytte också till AMD64 när jag installerade Hardy. Alla installerade program är ju kompilerade för ett 32bitars OS så det fick bli en reninstallation. Men min home-partition lät jag va orörd, så efter installationen drog jag hem mina vanliga program och inställningarna från Gutsy fanns kvar. 15min installation plus 15min till att installera programmen sen märkte jag knappt nån skillnad mot Gutsy, samma inställingar, samma tema osv.
Än så länge har jag inte stött på nånting som inte skulle funka pga att jag kör 64bitars os
EDIT Om du inte har en separat home-partition så går det bra att kopiera allt (tryck ctrls+H för att visa dolda mappar, så även de blir kopierade) och efter installationen kopiera tillbaks allt.

Än så länge har jag inte stött på nånting som inte skulle funka pga att jag kör 64bitars os

EDIT Om du inte har en separat home-partition så går det bra att kopiera allt (tryck ctrls+H för att visa dolda mappar, så även de blir kopierade) och efter installationen kopiera tillbaks allt.
Jag har då stött på massor med program som inte fungerar med x64. Dock inte program från synaptics, det kanske var det vi pratade om?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ska man ha program till ett 64bitars OS så måste programen vara gjorda för ett 64bitars OS, oavsett om det är Ubuntu eller Windows eller nåt annat, sålunda finns det en vlc för 32bitars OS och en annan för 64bitars. De är identiska i funktion och utseende, men det skiljer i kompileringen, dvs när programmerarna bygger programmen, typ. I standardförråden så har jag ju bara paket för 64bitars Ubuntu, men om man laddar ner program från nån sida nånstans så får man se till att få 64bitars-versionen. Om man installerar från källkoden däremot så borde det inte göra nån skillnad.
Ett exempel, jag använder mig av programmet btnx, det finns inte i förråden så jag fick dra ner det själv från en sida. Men det fanns inte .deb-paket för 64bitars, däremot fanns det rpm-paket för 64bitars. Jag drog ner dessa och konverterade dem till .deb med alien (för jag lyckades inte installera från kälkoden). Det är det enda krånglet jag stött på iom 64bitars, men så använder jag mest det som finns i förråden.
EDIT program som man får ladda ner från internetsidor är ofta för 32bitars, om ett inte står nånting så är det 32bitars, så om man laddar ner många program själv från diverse sidor är det kanske bättre att köra 32bitars Ubuntu. Än så länge är det väl inga som helst prestandavinster med att köra 64bitars (förutom att man kan använda 4+GB ram) men en del säger att det beror på att programmerare inte vant sig vid att skriva speciellt för 64bitars, så i framtiden kanske...
Ett exempel, jag använder mig av programmet btnx, det finns inte i förråden så jag fick dra ner det själv från en sida. Men det fanns inte .deb-paket för 64bitars, däremot fanns det rpm-paket för 64bitars. Jag drog ner dessa och konverterade dem till .deb med alien (för jag lyckades inte installera från kälkoden). Det är det enda krånglet jag stött på iom 64bitars, men så använder jag mest det som finns i förråden.
EDIT program som man får ladda ner från internetsidor är ofta för 32bitars, om ett inte står nånting så är det 32bitars, så om man laddar ner många program själv från diverse sidor är det kanske bättre att köra 32bitars Ubuntu. Än så länge är det väl inga som helst prestandavinster med att köra 64bitars (förutom att man kan använda 4+GB ram) men en del säger att det beror på att programmerare inte vant sig vid att skriva speciellt för 64bitars, så i framtiden kanske...
Precis. Tack för tipset med alien, kanske kan hjälpa till lite. Det är framförallt emulatorer och diverse frontends som jag försökt få igång och som endast finns i 32-bitars-versioner. Har även försökt att installera det med force genom terminalen, men det har icke fungerat det heller.