Edgy Eft eller Drapper Drake (Är nybörjare)

Ninfrex

Inlägg av Ninfrex »

Hej!

Jag hade tänkt att beställa en Ubuntuskiva men jag vet inte riktigt vad som är skillnaden på Edgy Eft och Drapper Drake, vore schysst om någon kunnig kunde förklara.

Sen undrar jag också vad som är skillanden på Ubuntu och Kubuntu? Är det bara det här med KDE eller? Kan man ladda ner Konqueror till Ubuntu? Har hört att det finns förinstallerat på Kubuntu nämligen.

Bör jag beställa Kubuntu istället för Ubuntu?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

[quote="Ninfrex"]Hej!

Jag hade tänkt att beställa en Ubuntuskiva men jag vet inte riktigt vad som är skillnaden på Edgy Eft och Drapper Drake, vore schysst om någon kunnig kunde förklara.

Sen undrar jag också vad som är skillanden på Ubuntu och Kubuntu? Är det bara det här med KDE eller? Kan man ladda ner Konqueror till Ubuntu? Har hört att det finns förinstallerat på Kubuntu nämligen.

Bör jag beställa Kubuntu istället för Ubuntu?

Tacksam för svar :)[/quote]
Edgy Eft är den senare versionen och Dapper den med längst officiell support. För en normalanvändare gissar jag att skillnaden inte är så stor utan du kan lugnt välja den senaste.

Från Ubuntu.com:

Kod: Markera allt

Ubuntu 6.10, the newest Ubuntu release: If you would like to benefit from the latest Ubuntu features, this is the release for you 

Ubuntu 6.06 LTS, Ubuntu with long-term support: Choose this to benefit from the long support life-cycle of the 6.06 LTS release. This version is supported for 3 years on the desktop and 5 years on servers.
Du lär nog få en del olika svar men jag personligen föredrar Gnome framför KDE. Och Firefox är ju också mitt förstahandsval när det gäller webbläsare.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Konquerer ingår från början i kde, men inte i gnome, men den funkar mycket bra i gnome om man installerar den efteråt.

Det funkar alldeles utmärkt att installera tex ubuntu och sedan att installera hela eller delar av kde. Jag vet t ex inte riktigt om jag kör ubuntu eller kubuntu. ;) Vid uppstart står det Kubuntu, sedan sker inloggning mm i gdm och då hörs ubuntus startljud och jag kör mest med gnome. Bara att logga ut ur gnome och seda logga in i kde om jag känner för det - eller tvärtom. Kde:s program går också att köra i gnome och tvärtom. Begränsningen här ligger nog mest på hur mycket utrymme du har på hårddisken, hur stor du gör din /-partition.

Om du inte har tillgång till bredband så blir det ju lite svårare att lägga till så stora paket förstås som hela kde/gnome, då får du välja din huvudsakliga skrivbordsmiljö från början. Komplettera med enstaka komponenter gå ju förstås ändå.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Ninfrex

Inlägg av Ninfrex »

Okej, använder själv Opera som webbläsare så det spelar väl egentligen ingen roll, men ville bara testa Konqueror.

Men tack för svaren i alla fall, det får nog bli Ubuntu Drapper Drake då, om ingen annan har någon invändning? :P

Btw... Om jag beställer Ubuntu här från sidan, får jag den på svenska då?

EDIT: Ahh, hann inte se ditt inlägg vulfgar. Så det går alltså att köra Konqueror på Ubuntu också, det låter ju riktigt nice. :)
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Vad är detta Konquerer som alla snackar om?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="TheOne"]Vad är detta Konquerer som alla snackar om?[/quote]
Det är filbläddraren som ingår i kde. Fungerar även som webbläsare.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="vulfgar"][quote="TheOne"]Vad är detta Konquerer som alla snackar om?[/quote]
Det är filbläddraren som ingår i kde. Fungerar även som webbläsare.[/quote]
Ursäkta om vi går OT men; Vad är det speciella med den då?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="TheOne"]Ursäkta om vi går OT men; Vad är det speciella med den då?[/quote]
Det är väl inget speciellt med den, men Ninfrex frågade efter den. ;)
[quote="Ninfrex"]Okej, använder själv Opera som webbläsare så det spelar väl egentligen ingen roll, men ville bara testa Konqueror.[/quote]
[quote="Ninfrex"]Btw... Om jag beställer Ubuntu här från sidan, får jag den på svenska då?[/quote]
Språket bestämmer du under installationen, du får välja. Jag tror inte alla svenka språkdelar finns på skivan, utan man får hämta paketen, i vart fall är det så när man laddar ner CD:n själv.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="vulfgar"]Jag tror inte alla svenka språkdelar finns på skivan, utan man får hämta paketen, i vart fall är det så när man laddar ner CD:n själv.[/quote]
Det gäller för Daper, men inte Edgy. Iaf så för mig, och jag har tankat skivan! :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="TheOne"][quote="vulfgar"]Jag tror inte alla svenka språkdelar finns på skivan, utan man får hämta paketen, i vart fall är det så när man laddar ner CD:n själv.[/quote]
Det gäller för Daper, men inte Edgy. Iaf så för mig, och jag har tankat skivan! :)[/quote]
Aha, där ser man. Mitt minne var kvar vid Dapper. :P
Ninfrex

Inlägg av Ninfrex »

Okej, tack så mycket för alla svar, har beställt Dapper Drake nu :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"