aMSN
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
aMSN
När jag försöker byta visningsbild blir skärmen svart och jag blir utloggad.
Någon som vet varför ?
Någon som vet varför ?
Re: aMSN
Hej.
Jag vet faktiskt inte, och har inte hittat något om det. Samma sak hände mig.
Jag fick reda på "Emesene" och installerade det istället, från pakethanteraren. Jag tyckte det var snyggare och verkade enklare.
Jag vet faktiskt inte, och har inte hittat något om det. Samma sak hände mig.
Jag fick reda på "Emesene" och installerade det istället, från pakethanteraren. Jag tyckte det var snyggare och verkade enklare.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Har du bestående problem så kan du testa Pidgin istället - mitt eget intryck är att det är stabilare än amsn och jag har själv aldrig haft problem med det trots att jag kört det på minst 10 olika datorer.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är inte Pidgin (eller annat IM) förinstallerat i Ubuntu? Har aldrig tänkt på det själv eftersom jag lagt ner MSN eftersom jag blir så plågad/jagad av alla galna hojnissar här nere... xDeyerouge skrev:Har du bestående problem så kan du testa Pidgin istället - mitt eget intryck är att det är stabilare än amsn och jag har själv aldrig haft problem med det trots att jag kört det på minst 10 olika datorer.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jo, Pidgin är förinstallerat i Ubuntu.farmfield skrev:Är inte Pidgin (eller annat IM) förinstallerat i Ubuntu? Har aldrig tänkt på det själv eftersom jag lagt ner MSN eftersom jag blir så plågad/jagad av alla galna hojnissar här nere... xDeyerouge skrev:Har du bestående problem så kan du testa Pidgin istället - mitt eget intryck är att det är stabilare än amsn och jag har själv aldrig haft problem med det trots att jag kört det på minst 10 olika datorer.
Pidgin kan även hantera fler protokoll än bara msn-protokollet.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Filhanteringen, eller snarare GUI:n för den, är helt okej i Pidgin och i klass med alla andra. Däremot har du helt rätt i att de inte fått till det hela beträffande stödet för MSN-protokollet - där går det långsamt att skicka filer över Pidgin. Å andra sidan är det sällan man skickar hela filmer över msn kanskeDefunctus skrev:Tycker deffinitivt att pidgin är mycket bekvämare och stabilare än Amsn enda kruxet är dock att det suger att skicka filer via pidgin...

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har samma problem. Jag har inte hittat någon hjälp på problemet men jag har hittat ett sätt att kringå det.
1) Gå in i katalogen /home/_username_/.amsn/namn_hotmail_com/displaypic
2) Där finns en bild. Använd ditt favoritprogram för att redigera den och lägga in den bild du vill ha.
Lite omständigt om man ska behöva göra så varje gång bara.
Hade varit hjälpsamt att få en output på vad som händer när den krashar. Någon som vet hur man kan logga vad som kommer i ett terminalfönster till någon fil? (Kan behövas då X startas om när man försöker byta visningsbild).
1) Gå in i katalogen /home/_username_/.amsn/namn_hotmail_com/displaypic
2) Där finns en bild. Använd ditt favoritprogram för att redigera den och lägga in den bild du vill ha.
Lite omständigt om man ska behöva göra så varje gång bara.
Hade varit hjälpsamt att få en output på vad som händer när den krashar. Någon som vet hur man kan logga vad som kommer i ett terminalfönster till någon fil? (Kan behövas då X startas om när man försöker byta visningsbild).
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Du kan starta msn via terminalen, då ser du oftast vad som blir fel när amsn hänger sig.
-
- Kontakt:
Jo, fast det blir lite svårt att hinna läsa när problemet är att X startas om......
Alleinsora skrev:Jo, fast det blir lite svårt att hinna läsa när problemet är att X startas om......
Kod: Markera allt
screen amsn
-
- Kontakt:
Tyckte inte det såg ut att bli någonting i terminalfönstret innan det blev svart. Dock så fungerade det en gång innan det krashade. Skumt.
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag tycker också att emesene är snyggare än amsn. Pidgin funkar, men emesene är snyggare. Dock fungerar irc i pidgin..
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Ahh ber om ursäkt, missade den biten. Som de brukar säga, om X kraschar så kolla då vd som är fel på XAlleinsora skrev:Jo, fast det blir lite svårt att hinna läsa när problemet är att X startas om......

Gör så här: öppna ams och gör det du brukar göra för att få X o krascha. Då kommer du till en terminal (korrekt?). Direkt då så skriver du:
sudo cp /var/log/Xorg.0.log ~/kopia
-
- Kontakt:
Nope, jag kommer direkt till inloggningsrutan. Datorn beter sig precis som om jag tryck CTRL+ALT+BACKSPACE. Testade dock att kopiera loggfilen direkt efter inloggning men jag antar efter en läsning i den att den gamla försvann när X startades på nytt.zero gravity skrev: Gör så här: öppna ams och gör det du brukar göra för att få X o krascha. Då kommer du till en terminal (korrekt?).
-
- Kontakt:
Slutade med att jag installerade Emesene istället. Lyckades inte få till någon debugging-information.
Hade inte testat Emesene innan men gillar det redan bättre än aMSN. Blir riktigt snyggt integrerat i skrivbordet på min laptop m.h.a Devilspie och Gnome-Color-Chooser.
Hade inte testat Emesene innan men gillar det redan bättre än aMSN. Blir riktigt snyggt integrerat i skrivbordet på min laptop m.h.a Devilspie och Gnome-Color-Chooser.

- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
JAg har samma problem med amsn. Jag hade det dock inte tidigare men då hade jag andra drivare till grafikkortet. jag körde då glx och nu kör jag de som finn i Hårdvarudrivrutiner. glx-new eller vad det nu var för nåt. Kanske det är det som är felet.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men om nån söker och hamnar här så kan det vara bra med en lösning.
Man måste ändra Visuella effekter till inga medans man byter bild. När bilden är bytt så kan man slå på effekterna igen
System-Inställningar - Utseende och sen fliken Visuella effekter. Där klickar ni för Inga Effekter. Nu ska det gå att byta bilden utan att loggas ut.
Man måste ändra Visuella effekter till inga medans man byter bild. När bilden är bytt så kan man slå på effekterna igen

System-Inställningar - Utseende och sen fliken Visuella effekter. Där klickar ni för Inga Effekter. Nu ska det gå att byta bilden utan att loggas ut.
-
- Kontakt:
Kanske, och om det är någon som får ett liknande problem så borde man väll kunna köra följande kommando i en terminal precis innan man framkallar felet?
Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
cat /dev/xconsole >> ~/error.logg