Viloläge och övergripande ljudkontroll

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Viloläge och övergripande ljudkontroll

Inlägg av eMund »

Hej!

Har precis installerat Ubuntu 8.04. Lite förvånad över hur fint det har funkat trots att det är en lapptopp. Vissa saker verkar strula medans annat funkar eller funkar bättre än i XP. (lapptoppens interna blåtand fungerat aldrig i XP, men nu!)

Jag problem med viloläge. När jag den ska ner i viloläge blir skärmen svart. Sedan tar det lägre tid än normalt. När jag sedan ska sätta på datorn igen så tar det väldigt lång tid. Tillslut kommer en inloggningsruta upp. Då står det att datorn hade problem att komma i viloläge. Har letat lite på nätet utan att hitta något svar. Datorn är en Pavilion DV8000.

Finns det något paket som kan installerat med fler drivrutiner till bärbara datorer?

Mitt andra problem gäller övergripande ljudkontrillern. När jag drycker på knapparna på datorn för ljud, så ser jag en stapeln rör sig men ljudet blir oförändrat. Nu har jag ändrat så jag styr PCM med knapparna. Kan jag på något sätt ställa in så jag styr det övergripande ljudet på riktigt? Är det någon nackdel att styra PCM istället?

Tacksam för den hjälpen jag kan få! Är inte helt ny på det här men det är först nu som jag för Linux på alla datorer fullt ut.

/eMund

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"