Dela mappar med Windows

Akny
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Dela mappar med Windows

Inlägg av Akny »

Hej på er.
Jag har både Windows Vista och Ubuntu på samma dator med dual boot på var sin partition. Jag har även en partition med olika dokument mappar (dokument, musik, filmer m.m.) skapad i Vista.
Nu undrar jag hur jag i Ubuntu kan styra om så att Hemmapparna kopplas till mapparna på den separata partitionen. Jag vill alltså dela mappar där dokument och filer sparas.
Är detta möjligt och hur gör jag?

Vänligen
Åke
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Dela mappar med Windows

Inlägg av maths57 »

Jag vet inte om det funkar, men du kan ju skapa en ny använare och styra så att den får en hemmakatalog på den separata partitionen. Vet inte om det går att skapa sånt på en NTFS-partition.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Dela mappar med Windows

Inlägg av Osprey »

Ubuntu kan ju läsa NTFS direkt så det enda du behöver göra är ju att montera partitionen någonstans. Själva monteringen gör de med:
sudo mount /dev/aktuell-partitions-blockfil mappen-där-du-vill-montera-den.

Exakt hur du ska göra det beror på hur du vill att det ska se ut. Du nämner "Hemmamapparna" i pluralis, vilket alltså får mig att tro att det är mer än en och att du vill att de ska peka på olika ställen på den separata partitionen. Detta åstadkommer du enklast genom att montera partitionen någonstans, förslagsvis i /media/något-namn-som-du-hittar-på. Sedan lägger du från hemmamapparna symboliska länkar till rätt ställe på den separata partitionen.

Typ ungefär:

sudo mkdir /media/s-part
sudo mount /dev/sda2 /media/s-part
sudo ln -s /media/s-part/mina-filer /home/mitt-hem/mina-filer

Där "s-part" är det namn du vill kalla mappen där du monterar partitionen, "sda2" är blockfilen för mappen (du får kolla upp vad den heter), "mina-filer" är i första läget namnet på den mapp på den separata partitionen som du vill ska vara åtkomlig i hemmamappen på Ubuntu och i andra läget det namn du vill att den ska heta i din hemmamapp. Antagligen är det flera länkar du vill göra eller rättare sagt fler mappar du vill komma åt och det gör du bara genom nya "ln" kommandon med olika parametrar allteftersom.

När du gjort det kommer en länk att ligga från hemmamappen och direkt till en mapp på den separata partitionen, så att det ser ut precis som om mappen på den separata partitionen låg lokalt i hemmamappen.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"