Jag använder knappen för horisontell scroll på touchpaden på min Acer-laptop för att bläddra framåt och bakåt i Firefox, vilket har fungerat finfint i tidigare versioner av Ubuntu och Firefox. Nu har jag uppdaterat till Hardy och Firefox 3. Funktionen att den horisontella scrollen fungerade som framåt/bakåt-knapp var då avstängd, vilket jag ordnade genom att i
about:config ändra
mouse.horizscroll.withnokey.action från värdet 0 till värdet 2 (vilket var inställningen jag hade i Firefox 2). Nu fungerar scrollen återigen som framåt/bakåt med en liten skillnad: scroll åt höger bläddrar bakåt medan scroll åt vänster bläddrar framåt. Det naturliga vore det motsatta, dvs att man bläddrar bakåt genom att scrolla åt vänster. Det är så det har fungerat tidigare, och fortfarande fungerar i exempelvis Opera. Vore mycket tacksam för tips på hur jag kan fixa det här så att det funkar som jag vill
Om det kan vara till någon hjälp så kommer här det avsnitt i min xorg.conf som jag med min begränsade konfigurationsfilserfarenhet bedömer vara relevant:
Kod: Markera allt
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection