Elisa media center: kan inte spela video/musik

jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Elisa media center: kan inte spela video/musik

Inlägg av jansson »

Hej hej.

Jag har instellerat Elisa via add/remove programs och det värkar vara bra.

Det är bara det att när jag startar en video eller musikfil så kommer det upp en ring som snurrar och snurrar och snurrar i evigheter. Men ingen media spelas upp.

Det går bra att visa bilder, men det är jag inte så intresserad av.

Jag kan inte heller komma in i inställningarna. Det finns 2 ikoner i elisa som värkar vara inställnigar. En som man kan byta utseende med, den kommer jag in i.

Men så finns det en som ser ut som ett kugghjul (ikonen alltså), den händer det inget när man trycker på.

Jag får följande output när jag startat elisa via terminalen.

Kod: Markera allt

WARN  MainThread      service_manager             May 03 00:32:05  Initializing gnome:gnome_screensaver_service failed: Component gnome_screensaver_service failed to initialize: Could not connect to the Gnome ScreenSaver: org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name org.gnome.ScreenSaver was not provided by any .service files. (elisa/core/manager.py:95)
WARN  MainThread      media_manager               May 03 00:32:05  Creating provider youtube:youtube_media failed. A full traceback can be found at /tmp/elisa_rL3oOx.txt (elisa/core/manager.py:103)
WARN  MainThread      media_manager               May 03 00:32:05  Creating provider shoutcast:shoutcast_media failed. A full traceback can be found at /tmp/elisa_pMJWF_.txt (elisa/core/manager.py:103)
WARN  MainThread      service_manager             May 03 00:32:05  Missing dependency Un-met dependency for coherence: coherence to create coherence:coherence_service (elisa/core/manager.py:98)
WARN  MainThread      media_manager               May 03 00:32:05  Initializing fspot:fspot_media failed: Component fspot_media failed to initialize: FSpot DB not found at '/home/micke/.gnome2/f-spot/photos.db'. (elisa/core/manager.py:95)
WARN  MainThread      media_manager               May 03 00:32:05  Missing dependency Un-met dependency for coherence: coherence to create coherence:upnp_media (elisa/core/manager.py:98)
WARN  MainThread      service_manager             May 03 00:32:05  Initializing osso:osso_service failed: Component osso_service failed to initialize: hildon not running. (elisa/core/manager.py:95)
WARN  MainThread      media_manager               May 03 00:32:05  Creating provider flickr:flickr_media failed. A full traceback can be found at /tmp/elisa_1XiQrf.txt (elisa/core/manager.py:103)
elisa: could not connect to socket
elisa: No such file or directory
WARN  MainThread      interface_controller        May 03 00:32:06  Component lirc_input failed to initialize: Unable to initialize lirc! (elisa/core/interface_controller.py:326)
WARN  MainThread      comp_service_activity       May 03 00:32:06  Plugin 'service' not found (elisa/plugins/base/activities/service_activity.py:54)
WARN  MainThread      db_backend                  May 03 00:32:08  column uri is not unique (elisa/core/db_backend.py:240)
WARN  MainThread      db_backend                  May 03 00:32:08  column uri is not unique (elisa/core/db_backend.py:240)
WARN  MainThread      config                      May 03 00:32:11  [Errno 13] Permission denied: u'/usr/lib/python2.5/site-packages/elisa/plugins/raval_frontend/chris_theme/chris_theme.conf' (elisa/core/config.py:195)
WARN  MainThread      twisted                     May 03 00:32:13  A twisted traceback occurred. (twisted/internet/defer.py:402)

Twisted traceback:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/twisted/internet/defer.py", line 191, in addCallback
    callbackKeywords=kw)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/twisted/internet/defer.py", line 182, in addCallbacks
    self._runCallbacks()
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/twisted/internet/defer.py", line 317, in _runCallbacks
    self.result = callback(self.result, *args, **kw)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/elisa/core/application.py", line 481, in interface_controller_stopped
    manager_deferreds.append(defer.maybeDeferred(manager.stop))
--- <exception caught here> ---
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/twisted/internet/defer.py", line 107, in maybeDeferred
    result = f(*args, **kw)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/elisa/core/service_manager.py", line 44, in stop
    i.stop()
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/elisa/plugins/elisa_updater/updater_service.py", line 56, in stop
    self._delayed_call.cancel()
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/twisted/internet/base.py", line 95, in cancel
    raise error.AlreadyCalled
twisted.internet.error.AlreadyCalled: Tried to cancel an already-called event.

micke@micke-desktop:~$

Jag vet inte om det var mer längre upp. Det var iaf allt som syntes i terminalen.

Någon som vet något om det här?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Elisa media center: kan inte spela video/musik

Inlägg av webaake »

Om man kollar den här länken:

http://elisa.fluendo.com/forums/viewtopic.php?pid=1505

Så verkar det vara strul med paketen/beroenden.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har ingen lösning på ditt problem, men däremot vill jag tipsa om XBMC (XBox Media Center) för Linux som är väldigt grymt!

http://sweclockers.com/forum/showthread ... did=749524
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jansson

Inlägg av jansson »

Japp, XMBC var lätt det grymaste mediacentert jag sett (inte sör att jag sett speciellt många men...). Även om det märks på lite smågrejjor att det inte är stabilt ännu, går till exempel inte att stoppa en uppspelning värkar det som. Men det kan man leva med så länge.

Glöm elisa.

För övrigt kan jag tippsa alla andra som funderar på att installera detta och kör Hardy att läsa README.linux som ligger i svn-förådet istället för att följa anvisningarna där. En massa av programen som behövs för att kompilera finns inte (är väll antagligen andra versioner) i hardys föråd. Men i README finns kompletta anvisningar för Hardy.
Samber

Inlägg av Samber »

Ursäkta mig men exakt var hittar jag README.linux??? SVn??? Blev intresserad av en XMBC installation!
jansson

Inlägg av jansson »

Chupp.

Precis.

Följ instruktionerna på den sidan tills du fått hem hela svn-förådet. Med andra ord behöver du inte instellera alla paketen, bara de som krävs för att checka ut svn-förådet. Vet inte men jag antar att det så fall räcker med subversion.
jansson

Inlägg av jansson »

Här är ett utdrag ur README.Linux

For Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn):

# sudo apt-get install make g++-4.1 gcc-4.1 libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libfribidi0 libfribidi-dev liblzo1 liblzo-dev libfreetype6 libfreetype6-dev libsqlite3-0 libsqlite3-dev libogg-dev libasound2-dev python2.4-dev python2.4 python-sqlite libglew1 libglew-dev libcurl3-dev g++ gawk x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmms-dev pmount libmad0-dev libtre-dev libogg-dev libvorbis-dev libmysqlclient15-dev libpcre3-dev libdbus-1-dev libhal-dev libhal-storage-dev libjasper1

For Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon):

# sudo apt-get install make g++-4.1 gcc-4.1 libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libfribidi0 libfribidi-dev liblzo1 liblzo-dev libfreetype6 libfreetype6-dev libsqlite3-0 libsqlite3-dev libogg-dev libasound2-dev python2.4-dev python2.4 python-sqlite libglew1.4 libglew1.4-dev libcurl3-dev g++ gawk x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmms-dev pmount libmad0-dev libtre-dev libogg-dev libvorbis-dev libmysqlclient15-dev libpcre3-dev libdbus-1-dev libhal-dev libhal-storage-dev libjasper1

For Ubuntu 8.04 (Hardy Heron):

# sudo apt-get install make g++-4.1 gcc-4.1 libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libfribidi0 libfribidi-dev liblzo1 liblzo-dev libfreetype6 libfreetype6-dev libsqlite3-0 libsqlite3-dev libogg-dev libasound2-dev python2.4-dev python2.4 python-sqlite libglew1.5 libglew1.5-dev libcurl3-dev g++ gawk x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmms-dev pmount libmad0-dev libtre-dev libogg-dev libvorbis-dev libmysqlclient15-dev libhal1 libhal-dev libhal-storage1 libhal-storage-dev libpcre3-dev subversion libjasper1

*** For developers and anyone else who compiles frequently it is recommended to use ccache
sudo apt-get install ccache
Användarvisningsbild
PureW
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av PureW »

jansson skrev: Det är bara det att när jag startar en video eller musikfil så kommer det upp en ring som snurrar och snurrar och snurrar i evigheter. Men ingen media spelas upp.

Jag kan inte heller komma in i inställningarna. Det finns 2 ikoner i elisa som värkar vara inställnigar. En som man kan byta utseende med, den kommer jag in i.

Men så finns det en som ser ut som ett kugghjul (ikonen alltså), den händer det inget när man trycker på.

Jag får följande output när jag startat elisa via terminalen.

...

Jag vet inte om det var mer längre upp. Det var iaf allt som syntes i terminalen.

Någon som vet något om det här?
Har prövat Elisa själv och man bör läsa igenom https://code.fluendo.com/elisa/trac/wiki/FirstRun som är en slags introduktion, fast den är av någon anledning dold på deras websida.

Jag kan inte heller komma in i inställningarna, men jag tror det är för att man måste editera sin elisa.conf själv i nuläget enligt länken ovan, men det är ganska enkelt.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"