Tappar det trådlösa vid omstart [LÖST]
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tappar det trådlösa vid omstart [LÖST]
Jag har lyckats få igång det trådlösa nätverket efter lite pill. Men när jag startar om så tappas IP adressen och kan inte koppla upp. All info ser ut som det ska men jag får göra om insatällningarna igen för att få igång det. Kör dual boot med Xp. Mitt trådlösa kort är ett Belkin 54G i en stationär Dell dator. Något tips?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Tappar det trådlösa vid omstart
Vad har du pillat med för att få igång det?
Det låter som att det är någon modul som behöver laddas vid start
Det låter som att det är någon modul som behöver laddas vid start
-
Som jag minns så installerade jag Wifi radar, sen priopropetär (stavas det så?) driver från Broadcom, därefter network manager där jag fick göra något val för att sen via Wifi radar kunna köra connect. Då har managern redan fixat fram en IP adress (DHCP). det är i alla fall tre steg innan det fungerar. Men som sagt glädjen varade inte längre än till omstart. Nu har jag avinstallerat för att göra en ny ren installation i och med att drivrutinen för ATI kraschade skrivbordet (vit skärm och muspekare). Så om någon har en permanent lösning vore det bra. Alla inställningar som görs före omstart ligger kvar även efter men man får ingen IP adress utan man får köra hela racet igen. 

-
Lite mer info angående konfigurationen:
Installera Wifi radar eller liknande program. Fyll i de uppgifter som är relevanta. Driver = supplicant. Detta har jag frågat om för tidigare versioner men aldrig fått svar på. Så nu vet jag vad som ska fyllas i. Supplicant.
Aktivera propietära drivern för Broadcom och starta om. Aktivera sen drivern. Nu ska det fungera. Kontrollera wpa nyckeln efter omstarten.
Vid var den strängen för lång så jag korrigerade den och då fungerade det även efter omstart.
Hoppas att det kan hjälpa någon.
Installera Wifi radar eller liknande program. Fyll i de uppgifter som är relevanta. Driver = supplicant. Detta har jag frågat om för tidigare versioner men aldrig fått svar på. Så nu vet jag vad som ska fyllas i. Supplicant.
Aktivera propietära drivern för Broadcom och starta om. Aktivera sen drivern. Nu ska det fungera. Kontrollera wpa nyckeln efter omstarten.
Vid var den strängen för lång så jag korrigerade den och då fungerade det även efter omstart.
Hoppas att det kan hjälpa någon.
-
Uppdaterad info: Idag så var det samma visa. Jag får skriva in nyckeln igen för att få igång det hela. Det fungerade tydligen bara en gång vid omstart. Så förslag mottages tacksamt.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Varför installerade du wifi radar? Fungerade det inte ok med network manager?
-
Jag provade med network managermen av någon anledning kan jag bara skriva namnet på nätverket inget mer. Det mesta är gråmarkerat.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Med network manager ska du inte behöva skriva namnet på nätverket (Så till vida du inte har inaktiverat SSID broadcasting), alla närliggande trådlösa nätverk ska dyka upp i en lista i appleten automagiskt.
-
Trodde jag också men rutan visar inga nätverk alls och jag kan inte göra något heller. Är det idé att avinstallera den och ominstallera den? Det verkar skumt tycker jag. 

-
Erik, hur kan jag se om SSID broadcasting är inaktiverat? Vill gärna kolla alla möjligheter.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Det är något du ställer in på din accesspunkt / router.
-
Hmm... jag har en gateway från bredbandsbolaget som inkluderar telefoni och bredband och det finns inget jag kan konfigurera själv som på en "normal" router.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Där SSID broadcasting nästan säkert aktiverat.
Utan det så måste det nätverk man vill ansluta till skrivas in manuellt.
Utan det så måste det nätverk man vill ansluta till skrivas in manuellt.
-
Efter att ha tittat runt lite på olika forum hittade jag följande info som kan vara till hjälp:
”Senare utgåvor av network-manager (WIFI) behåller inte det trådlösa nätvärket aktivt om SSID är dolt. Om du låter din trådlösa router sända SSID (nätverksnamnet) öppet kommer dina problem med stor sannolikhet att upphöra.”
Nu har jag ingen router i nulägent, men det kommer. Jag har ju en gateway från BBB som jag inte kan påverka. Men ni andra kan kanske bli hjälpta av detta. Själv ska jag prova när jag flyttat (1/7) och kommer att ha en normal router.
Tala gärna om hur det går.
”Senare utgåvor av network-manager (WIFI) behåller inte det trådlösa nätvärket aktivt om SSID är dolt. Om du låter din trådlösa router sända SSID (nätverksnamnet) öppet kommer dina problem med stor sannolikhet att upphöra.”
Nu har jag ingen router i nulägent, men det kommer. Jag har ju en gateway från BBB som jag inte kan påverka. Men ni andra kan kanske bli hjälpta av detta. Själv ska jag prova när jag flyttat (1/7) och kommer att ha en normal router.
Tala gärna om hur det går.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det låter ju lite tråkigt tycker jag för det minskar risken för intrångsförsök att ha dolt SSID.tomo53 skrev:Efter att ha tittat runt lite på olika forum hittade jag följande info som kan vara till hjälp:
...