Zepto zpro2 (Ralink RT2860)
Zepto zpro2 (Ralink RT2860)
God dag!
Windows UT, ubuntu IN! Har testat Ubuntu i snart en vecka på jobb-burken(Precision M70) och har blivit så imponerad att jag bytt OS helt. Allt funkade prima och allt var relativt enkelt att installera. Nu har jag dock problem med att få igång mitt trådlösa nätverkskort på min splitter-nya laptop (zepto 3215). Jag har testat att följa vissa guider men detta har tyvär inte hjälp mig då dessa guider har varit för zeptos äldre nätverkskort. Så, jag sitter nu med ett zepto zpro2 (Ralink RT2860 krets) och har tamefan inte en susning i hur jag ska få detta att funka. Någon som har lust att agera support?
MVH
/Jonas
Windows UT, ubuntu IN! Har testat Ubuntu i snart en vecka på jobb-burken(Precision M70) och har blivit så imponerad att jag bytt OS helt. Allt funkade prima och allt var relativt enkelt att installera. Nu har jag dock problem med att få igång mitt trådlösa nätverkskort på min splitter-nya laptop (zepto 3215). Jag har testat att följa vissa guider men detta har tyvär inte hjälp mig då dessa guider har varit för zeptos äldre nätverkskort. Så, jag sitter nu med ett zepto zpro2 (Ralink RT2860 krets) och har tamefan inte en susning i hur jag ska få detta att funka. Någon som har lust att agera support?
MVH
/Jonas
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Zepto zpro2 (Ralink RT2860)
Har inte någon bärbar men har du prövat med Ralinks egna drivrutin till kortet?
http://www.ralinktech.com/ralink/Home/S ... Linux.html
http://www.ralinktech.com/ralink/Home/S ... Linux.html
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
nix, pix och jag vet tyvär inte heller hur man ska installera dessa?
rätta mig om jag har fel.
1.ladda ner
2. packa up
3. in i mappen
4 sudo make
5.sudo make install
Är det korrekt?
rätta mig om jag har fel.
1.ladda ner
2. packa up
3. in i mappen
4 sudo make
5.sudo make install
Är det korrekt?
- ebbot
- Kontakt:
Ja, det borde funka. Packa upp bz2-filen med kommandot "tar -xjvf foo.bar". Om det inte finns "configure" så kan man i vissa fall behöva ändra vissa inställningar i make-filen (mha. en vanlig texteditor). Detta märker du om du får något felmeddelande. Jag har som sagt inte ens ett trådlöst nätverkskort men jag ska försöka hjälpa dig på traven.
Först och främst så vill jag tacka så hemskt mycket för supporten. Jag har laddat ner paketet men jag har fastnat på punkt Nr 3.(Nedan) Kan ej hitta $os/linux så jag antar att denna guide är för en annan dist men vad är då motsvarigheten i ubuntu?
1. Copy and uncompress RT2860.tgz into default directory.
$cp RT2860.tgz /home/ralink
$cd /home/ralink
$tar xzvf RT2860.tgz
2. Compile RT2860
$cd /home/ralink/RT2860
$make
3. Insert and up RT2860 module
$cd os/linux
* Kernel version is 2.4
$insmod rt2860sta.ko
$ifconfig ra0 up
* Kernel version is 2.6
$insmod rt2860sta.ko
$ifconfig ra0 up
1. Copy and uncompress RT2860.tgz into default directory.
$cp RT2860.tgz /home/ralink
$cd /home/ralink
$tar xzvf RT2860.tgz
2. Compile RT2860
$cd /home/ralink/RT2860
$make
3. Insert and up RT2860 module
$cd os/linux
* Kernel version is 2.4
$insmod rt2860sta.ko
$ifconfig ra0 up
* Kernel version is 2.6
$insmod rt2860sta.ko
$ifconfig ra0 up
- ebbot
- Kontakt:
os/linux? Hmm... Det måste nog vara kärnan dom menar. Den ligger i /usr/src/linux-headers-xyz...
Allright!
Jag lyckades installera kortet utan några fel-medelande MEN det funkar inte. Jag hittar en massa nätverk men jag kan inte connecta till ett nått av dem. Tydligen är jag inte den enda med detta problem. Har du någon susning om vad som kan vara fel?
MVH / jonas
Jag lyckades installera kortet utan några fel-medelande MEN det funkar inte. Jag hittar en massa nätverk men jag kan inte connecta till ett nått av dem. Tydligen är jag inte den enda med detta problem. Har du någon susning om vad som kan vara fel?
MVH / jonas
- ebbot
- Kontakt:
Gäller det även nätverk utan WEP eller WPA?
Damnit! Nu försvann alla nätverk dessutom. Hur som helst. Slänger upp lite output. Kortet verkar ju onekligen vara funktionellt men när jag kör en lspci så är kortet fortfarande unknown. Mysko! Finns det några mer kommandon som jag kan köra som kan hjälpa dig?
jzz@jzz-laptop:~$ iwconfig ra0
Warning: Driver for device ra0 has been compiled with an ancient version
of Wireless Extension, while this program support version 11 and later.
Some things may be broken...
ra0 RT2860 Wireless ESSID:"" Nickname:""
Mode:Auto Frequency=2.412 GHz
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:113
Rx invalid nwid:0 invalid crypt:0 invalid misc:0
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express (rev 02)
0c:00.0 Network controller: RaLink Unknown device 0781
jzz@jzz-laptop:~$ iwconfig ra0
Warning: Driver for device ra0 has been compiled with an ancient version
of Wireless Extension, while this program support version 11 and later.
Some things may be broken...
ra0 RT2860 Wireless ESSID:"" Nickname:""
Mode:Auto Frequency=2.412 GHz
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:113
Rx invalid nwid:0 invalid crypt:0 invalid misc:0
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express (rev 02)
0c:00.0 Network controller: RaLink Unknown device 0781
- ebbot
- Kontakt:
Hittade detta:
http://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=201379&p=5
Kanske kan vara något? Förresten, förstår du franska eller ska jag översätta?
http://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=201379&p=5
Kanske kan vara något? Förresten, förstår du franska eller ska jag översätta?
nono!
En översättning skulle sitta fint! Tack!
/Jonas

/Jonas
- ebbot
- Kontakt:
Dom skriver att man behöver lägga in följande (om dom inte redan står med) i /etc/network/interfaces:
Dessutom måste strängarna med fet stil i /etc/Wireless/RT2860STA/RT2860STA.dat modifieras.
CountryRegion=5
CountryRegionABand=7
CountryCode=
SSID=nesta
NetworkType=Infra
WirelessMode=9
Channel=0
BasicRate=15
BeaconPeriod=100
TxPower=100
BGProtection=0
TxPreamble=0
RTSThreshold=2347
FragThreshold=2346
TxBurst=1
WmmCapable=0
AckPolicy=0;0;0;0
AuthMode=OPEN
EncrypType=WEP
WPAPSK=
DefaultKeyID=1
Key1Type=0
Key1Str=0123456789
Key2Type=0
Key2Str=
Key3Type=0
Key3Str=
Key4Type=0
Key4Str=
PSMode=CAM
FastRoaming=0
RoamThreshold=70
HT_RDG=1
HT_EXTCHA=0
HT_OpMode=1
HT_MpduDensity=4
HT_BW=1
HT_AutoBA=1
HT_BADecline=0
HT_AMSDU=0
HT_BAWinSize=64
HT_GI=1
HT_MCS=33
HT_MIMOPSMode=3
IEEE80211H=0
TGnWifiTest=0
WirelessEvent=0
Gör till slut filen exekverbar:
Dom talar om en hel del annat innan detta i tråden men detta verkar ha hjälpt en del...
Kod: Markera allt
auto ra0
iface ra0 inet dhcp
CountryRegion=5
CountryRegionABand=7
CountryCode=
SSID=nesta
NetworkType=Infra
WirelessMode=9
Channel=0
BasicRate=15
BeaconPeriod=100
TxPower=100
BGProtection=0
TxPreamble=0
RTSThreshold=2347
FragThreshold=2346
TxBurst=1
WmmCapable=0
AckPolicy=0;0;0;0
AuthMode=OPEN
EncrypType=WEP
WPAPSK=
DefaultKeyID=1
Key1Type=0
Key1Str=0123456789
Key2Type=0
Key2Str=
Key3Type=0
Key3Str=
Key4Type=0
Key4Str=
PSMode=CAM
FastRoaming=0
RoamThreshold=70
HT_RDG=1
HT_EXTCHA=0
HT_OpMode=1
HT_MpduDensity=4
HT_BW=1
HT_AutoBA=1
HT_BADecline=0
HT_AMSDU=0
HT_BAWinSize=64
HT_GI=1
HT_MCS=33
HT_MIMOPSMode=3
IEEE80211H=0
TGnWifiTest=0
WirelessEvent=0
Gör till slut filen exekverbar:
Kod: Markera allt
sudo chmod +x /etc/Wireless/RT2860STA/RT2860STA.dat
Jag lånar denna tråden lite eftersom mitt problem handlar om samma kort (Zepto Zpro2 = Ralink 2860):
Hej!
Jag har för ett par månader sen nu köpt mig en Zepto Znote 3215W och kör en dualboot med Vista och Ubuntu.
Mitt problem är att jag inte får igång det trådlösa nätverkskortet i Ubuntu. Det fungerar alldeles ypperligt i Vista dock, men det är Ubuntu som jag vill köra!
Jag har testat Ubuntu 7.10 och nu senaste 8.04 men jag har inte fått det att fungera i någon av dessa.
Jag har läst i denna tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=230283 och försökt med det som Rene S sa där men det verkade inte funka. Det enda som har hänt är att den trådlösa LED-lampan i alla fall har börjat blinka, men den hittar inget. (denna har förut inte lyst i Ubuntu).
Mitt problem som jag tror att jag har, är att hitta rätt tillvägagångssätt att få det att fungera. Det har blivit att jag hittar en tutorial där och en där och när den första inte fungerar så prövar jag med den andra, vilket gör att det blir väldigt rörigt. I den ena säger man att man ska använda ndiswrapper och i den andra wicd etc...
Så nu orkar jag inte pilla längre, och ber er hjälpa mig!
Vad behöver ni för information för att kunna hjälpa mig?
Hej!
Jag har för ett par månader sen nu köpt mig en Zepto Znote 3215W och kör en dualboot med Vista och Ubuntu.
Mitt problem är att jag inte får igång det trådlösa nätverkskortet i Ubuntu. Det fungerar alldeles ypperligt i Vista dock, men det är Ubuntu som jag vill köra!
Jag har testat Ubuntu 7.10 och nu senaste 8.04 men jag har inte fått det att fungera i någon av dessa.
Jag har läst i denna tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=230283 och försökt med det som Rene S sa där men det verkade inte funka. Det enda som har hänt är att den trådlösa LED-lampan i alla fall har börjat blinka, men den hittar inget. (denna har förut inte lyst i Ubuntu).
Mitt problem som jag tror att jag har, är att hitta rätt tillvägagångssätt att få det att fungera. Det har blivit att jag hittar en tutorial där och en där och när den första inte fungerar så prövar jag med den andra, vilket gör att det blir väldigt rörigt. I den ena säger man att man ska använda ndiswrapper och i den andra wicd etc...
Så nu orkar jag inte pilla längre, och ber er hjälpa mig!

Vad behöver ni för information för att kunna hjälpa mig?
Tjo! Kul att vi sitter på samma burk som förövrigt är jävligt trevlig med tanke på priset. Hur som helst. Jag har tyvär inte heller lyckats längre än att jag hittat lite
nätverk + att lampan blinkar, kan tamefan inte connecta. Måste lösa det här, jag avskyr windows efter att ubuntu introducerades för mig. Vi får uppdatera varandra om vi lyckas få igång kortet.
MVh
/Jonas
nätverk + att lampan blinkar, kan tamefan inte connecta. Måste lösa det här, jag avskyr windows efter att ubuntu introducerades för mig. Vi får uppdatera varandra om vi lyckas få igång kortet.
MVh
/Jonas
- CrashLord
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har också en 3215w med zpro2 så jag är i samma sits som ni två.
Men jag kunde inte connecta till något. Den stod bara och väntade på ip nummer
Denna guiden följde jag också men jag hittade en massa olika nät både öppna och stängda samt mitt nät.breakz skrev: Jag har läst i denna tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=230283 och försökt med det som Rene S sa där men det verkade inte funka. Det enda som har hänt är att den trådlösa LED-lampan i alla fall har börjat blinka, men den hittar inget. (denna har förut inte lyst i Ubuntu).
- ebbot
- Kontakt:
Ju mer jag söker om ralink desto mer liknar det usla drivrutiner. Eftersom jag inte har kortet så kan jag nog inte göra så mycket mer än att hjälpa till att leta info. Denna howto verkar flera referera till. Själv hade jag aldrig rört ndiswrapper men det är jag.
Personligen hade jag ringt eller mailat Ralink. Fråga om drivrutinerna. Fråga vad ni gör fel. Fråga om uppdateringar. Fråga mycket. Var hela tiden mycket trevliga men stå på er. Om dom säger att de inte kan svara mer så fråga var ni kan vända er för mer information och när dom kommer släppa fungerande drivrutiner. Om ni är ett par stycken som gör det så borde dom fatta vinken.
Personligen hade jag ringt eller mailat Ralink. Fråga om drivrutinerna. Fråga vad ni gör fel. Fråga om uppdateringar. Fråga mycket. Var hela tiden mycket trevliga men stå på er. Om dom säger att de inte kan svara mer så fråga var ni kan vända er för mer information och när dom kommer släppa fungerande drivrutiner. Om ni är ett par stycken som gör det så borde dom fatta vinken.
Jasså? Så långt kom inte jag, jag fick bara en massa felmeddelanden.. Ska se om jag reproducera det en gång och skriva här vad den säger...CrashLord skrev: Denna guiden följde jag också men jag hittade en massa olika nät både öppna och stängda samt mitt nät.
Updatering: Nuså!! Tror jag glömde att trycka på refresh i wicd så nu hittar den ett nätverk i alla fall, men det är inget jag kan connecta till dock så jag kan inte kontrollera om det funkar.
Ska testa om det funkar i skolan.
gjorde om det som stod här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=230283
Tjena!
Precis samma guide som jag körde och upplever samma problem som dig. Kanske sags att höra av sig direkt till Ralink.gjorde om det som stod här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=230283
Det såg bra ut när jag gjorde det som stod i guiden, jag vet ju inte om det funkar än dock, jag håller tummarna för det i alla fall!jzz skrev:Precis samma guide som jag körde och upplever samma problem som dig. Kanske sags att höra av sig direkt till Ralink.

Nu har jag även följt denna roliga guide också för att kunna connecta till skolans nätverk: GUwlan
Får se om det funkar, lite spännande är det allt!

Updatering: Hm, ok, så nu har jag testat att koppla upp mig på en kompis trådlösa som han har hemma, och är helt öppet (ingen WPA eller nåt sånt att oroa sig över) men det funkade inte... Men jag kan hitta nätverken men den står bara och snurrar en stund och sen säger den bara att den inte kan connecta (wicd). Så det lär väl inte funka i skolan heller antar jag...
Ska man snacka med Zepto också kanske? Och göra slag i saken att kontakta Ralink? Jag ska kolla lite på andra forum också och se om någon har nån bra idé kanske...
Kan man inte använda drivern som används i Vista då?
Fasiken. jag hade hoppats att du knäckt nöten
Ska vi dra iväg ett mail till Ralink och höra vad de har att säga om saken?
Uppdaterad :
Du kan ju alltid försöka använda ndiswrapper och windows drivrutinerna.

Uppdaterad :
Du kan ju alltid försöka använda ndiswrapper och windows drivrutinerna.