Språkstöd, redigera menyer mm. i Xubuntu
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Språkstöd, redigera menyer mm. i Xubuntu
Installerade Xubuntu på sambons laptop igår, men jag och Xfce kommer inte riktigt överens om man säger så...
Ja, det svenska språkstödet verkar ju inte vilja infinna sig som det ska. När jag gått in på System - Språkstöd frågade det visserligen om jag ville installera några paket så det skulle bli fullt, men blev det det? Nepp, bara aningens mindre engelskt, namnen på menyerna säger fortfarande "Applications" och "Places", men själva menyerna är nästan enbart på svenska. Rutan man får upp när man vill stänga av/logga ut/mm har en knapp på svenska: "Starta om", resten är på engelska. Osv.
Hur gör jag för att fixa detta?
Nästa sak: hur redigerar man Applications-menyn (antar att den heter "Program" på svenska, som i Gnome)? Är det leka med textfiler som gäller där, eller finns det något smidigt grafiskt sätt? För när jag öppnar "Redigera meny" hittar jag inget sätt att redigera den delen av menyn som innehåller Grafik, Kontor, Multimedia etc. Hur gör man?
Så tänkte jag lägga till en startare för terminalen i panelen, men vilket kommando öppnas den med?
Begränsat gästkonto utan lösenord antar jag inte kommer på fråga?
Till sist, inaktivera slagning på touchpaden? Jag klickar fel precis hela tiden och det är rätt störande, använder helst knapparna till att klicka med. Bekvämt när man skriver också att slippa få kursorn flyttad för att handen råkade hamna på touchpaden av misstag.
Ja, det svenska språkstödet verkar ju inte vilja infinna sig som det ska. När jag gått in på System - Språkstöd frågade det visserligen om jag ville installera några paket så det skulle bli fullt, men blev det det? Nepp, bara aningens mindre engelskt, namnen på menyerna säger fortfarande "Applications" och "Places", men själva menyerna är nästan enbart på svenska. Rutan man får upp när man vill stänga av/logga ut/mm har en knapp på svenska: "Starta om", resten är på engelska. Osv.
Hur gör jag för att fixa detta?
Nästa sak: hur redigerar man Applications-menyn (antar att den heter "Program" på svenska, som i Gnome)? Är det leka med textfiler som gäller där, eller finns det något smidigt grafiskt sätt? För när jag öppnar "Redigera meny" hittar jag inget sätt att redigera den delen av menyn som innehåller Grafik, Kontor, Multimedia etc. Hur gör man?
Så tänkte jag lägga till en startare för terminalen i panelen, men vilket kommando öppnas den med?
Begränsat gästkonto utan lösenord antar jag inte kommer på fråga?
Till sist, inaktivera slagning på touchpaden? Jag klickar fel precis hela tiden och det är rätt störande, använder helst knapparna till att klicka med. Bekvämt när man skriver också att slippa få kursorn flyttad för att handen råkade hamna på touchpaden av misstag.
Re: Språkstöd, redigera menyer mm. i Xubuntu
Ang. språkstöd så kan du kolla i synaptic efter 'langauge' och eventuellt installera de svenska language-packs som saknas. Det fick jag göra på mitt 8.04.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Vad jag ser är alla installerade, det är det som är så mysko...webaake skrev:Ang. språkstöd så kan du kolla i synaptic efter 'langauge' och eventuellt installera de svenska language-packs som saknas. Det fick jag göra på mitt 8.04.
Funderar iofs på att testa om Gnome flyter på bra på datorn istället, det kan jag liiiite bättre om man säger så. Men jag ger gärna Xfce en chans, alltid kul att lära sig något nytt

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
skriv apt-cache-search swedish och installera allt du hittar.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Standardterminalen i Xfce heter helt enkelt xfce-terminal
Högerklicka på panelen välj Lägg till objekt - Programstartare. Kommando blir "xfce-terminal". Du kan välja en terminalikon också.
Högerklicka på panelen välj Lägg till objekt - Programstartare. Kommando blir "xfce-terminal". Du kan välja en terminalikon också.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- nicefinger
Går inte för mig, men däremot funkarSid skrev:skriv apt-cache-search swedish och installera allt du hittar.
Kod: Markera allt
apt-cache search swedish
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har också hållit på att leka lite med Xubuntu/Xfce på en gammal dator de senaste dagarna. Jag får inte heller allt på svenska. Meny-rubrikerna är som Johanna skriver på engelska men de flesta menyalternativ är på svenska. Jag tycker dock för egen del inte att det är något större problem att det finns lite svengelska.
Jag sitter inte vid "Xubuntu-datorn" just nu men på Applications-menyn tror jag det finns ett "Om Xfce"-alternativ och på en flik där finns det kontaktinformation till olika Xfce-utvecklare, bl.a. i Sverige. Det kanske kan vara en idé att fråga någon av dem.
Jag sitter inte vid "Xubuntu-datorn" just nu men på Applications-menyn tror jag det finns ett "Om Xfce"-alternativ och på en flik där finns det kontaktinformation till olika Xfce-utvecklare, bl.a. i Sverige. Det kanske kan vara en idé att fråga någon av dem.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
kolla i din fil
där ska finnas EN enda rad (utan radbrytning i slutet) med något i stil med
LANG="sv_SE.UTF-8
om du öppnar en terminal och skriver
vad får du då?
LANG och LC_* borde också vara satta till svenska ...
sen bör det finnas ett alternativ i menyn någonstans där du kan välja språk, men om jag minns rätt (det är nog något år sen jag körde Xubuntu, blev för trött på att tvingas pilla på så mycket för att få det som jag ville ha det så jag bytte till Ubuntu på DVD-datorn i stället) funkar det inte helt 100% heller ...
om det står en massa om LANG=en_US eller så kan du försöka med att gå igenom dina .-filer och kolla var de sätts felaktigt ...
som "ugly hack" ...
/etc/default/locale
LANG="sv_SE.UTF-8
om du öppnar en terminal och skriver
env
LANG och LC_* borde också vara satta till svenska ...
sen bör det finnas ett alternativ i menyn någonstans där du kan välja språk, men om jag minns rätt (det är nog något år sen jag körde Xubuntu, blev för trött på att tvingas pilla på så mycket för att få det som jag ville ha det så jag bytte till Ubuntu på DVD-datorn i stället) funkar det inte helt 100% heller ...
om det står en massa om LANG=en_US eller så kan du försöka med att gå igenom dina .-filer och kolla var de sätts felaktigt ...
som "ugly hack" ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
-
Sambon har datorn nu så jag kan inte posta några resultat på ett par dagar, han kommer iofs hem i eftermiddag men det gör inte datorn
Satans att det ska krångla så när han behöver den. Han "hotade" iofs med att installera vanliga Ubuntu istället så vi får väl se... En seger att det inte är XP i alla fall 
Men men, kommer den hem med Xfce fortfarande på ska jag testa era tips
Och nej, jag gillar inte svengelska, ok om något program inte finns på svenska, men själva skrivbordsmiljöns menyer, knappar etc ska vara det om det officiellt heter att man ska kunna få det på det språket. Särskilt för en smak av Ubuntu, en dist som mycket lever på det här med att ha satsat på användarvänlighet och vill vara enkel för de som inte kan så mycket är det rätt dåligt att man måste in i textfilerna och ändra.
Så finns ju den lilla detaljen att jag råkar kunna engelska hyfsat bra, men mina föräldrar skulle känna sig rätt lost och då är de ändå födda 1959 och 1960 och har läst språket i skolan, men de har ju knappt använt det sedan dess. Och ja, laptopen ska bli gästdatorn, vilket betyder att de, sambons morfar, sambons mamma plus ett antal andra ska kunna använda den.

Men men, kommer den hem med Xfce fortfarande på ska jag testa era tips

Och nej, jag gillar inte svengelska, ok om något program inte finns på svenska, men själva skrivbordsmiljöns menyer, knappar etc ska vara det om det officiellt heter att man ska kunna få det på det språket. Särskilt för en smak av Ubuntu, en dist som mycket lever på det här med att ha satsat på användarvänlighet och vill vara enkel för de som inte kan så mycket är det rätt dåligt att man måste in i textfilerna och ändra.
Så finns ju den lilla detaljen att jag råkar kunna engelska hyfsat bra, men mina föräldrar skulle känna sig rätt lost och då är de ändå födda 1959 och 1960 och har läst språket i skolan, men de har ju knappt använt det sedan dess. Och ja, laptopen ska bli gästdatorn, vilket betyder att de, sambons morfar, sambons mamma plus ett antal andra ska kunna använda den.
Hittade ett tips på de amerikanska forumen; kolla efter gnome langauge packs i synaptic och installera de svenska. Gå sen in i språkstöd och välj svenska igen. Eller välj ett annat språk och sedan svenska igen. (Detta kallas voodoo och funkar ibland)
Stå på dig om xfce! Det är rent och snyggt och lättdrivet.
Stå på dig om xfce! Det är rent och snyggt och lättdrivet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- nicefinger
bara gnome-packeten hjälper inte ... språkstöd verkar funka, laddar nu 

-
Ojdå, min fil innehåller:alatariel skrev:kolla i dinfilKod: Markera allt
/etc/default/locale
LANG="sv_SE.UTF-8
...
LANG="sv_SE.UTF-8"
LANGUAGE="sv_SE:sv:en_GB:en"
-
Nej, det som står i min locale-fil för Xubuntu 8.04 verkar vara normalt för det står samma sak i min locale-fil för Ubuntu 7.04. Då är det nog inte det som ger svengelskan i Xubuntu.
-
*gnäll* *grrr* Datorn kom tillbaka med en färsk installation av Ubuntu på, med Gnome då naturligtvis. Jaja, jag får tacka för hjälpen i alla fall och så får väl ni fortsätta klura på det där med språkstödet eftersom det verkar vara fler än jag som haft problem med det 

En lösning kan ju vara att göra som jag gjorde när jag märkte att xubuntu blandade svenska och engelska.
Sedan så fungerade det utmärkt.
sudo apt-get install language-pack-gnome-sv language-pack-gnome-sv-base language-pack-sv language-pack-sv-base mozilla-firefox-locale-sv-se language-support-sv language-support-translations-sv language-support-writing-sv gimp-help-sv gimp-help-sv
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Xfce har begränsad svensk översättning. Detta är ett arbete som ligger "utanför" Ubuntu, det som är översättningsbart i Ubuntu är avklarat.
Vi får hoppas att svenska Xfce-gänget tar tag i detta snart. Jag har aldrig sett att Applications och Places i Xfce varit översatta.
.. installerar det mesta som behövs för svenska.
Vi får hoppas att svenska Xfce-gänget tar tag i detta snart. Jag har aldrig sett att Applications och Places i Xfce varit översatta.
sudo apt-get install language-support-sv