Starta program i rätt X screen

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Starta program i rätt X screen

Inlägg av jansson »

Hej.

Har precis lyckats med att ställa in grafikkortet så jag har 2 x Screens, dvs jag har separate skrivbord (bakgrundsbilder, teman osv är helt oberoende av varanda) på mina olika skärmar. Detta eftersom jag har olika format på dem, 16:9 resp. 4:3.

Om jag startar ett program via menyerna lr via terminalen så poppar det nya programet upp i det skrivbord jag använde för att starta det med. Och det är ju så klart bra. Men, jag har ett tangentbords-kortkommando som startar upp ett media center (Elisa) och om jag använder det (vilket jag av ytersa vikt vill) så startar det i antingen det senast aktiva skrivbordet eller det som programet senast startade i, inte säker på vilket.

Hur kan men lösa detta?

Tangentbords-kommandot kör terminalkommandot för programet helt enkelt.
Jag skulle kunna tänka mig att elisa startas vid boot, men jag vet inte hur man gör det utan att få samma problem

Kan man skriva något i stil med, "elisa on desktop1" om ni förstår vad jag menar?

Jag kör KDE och har nVidia om det nu spelar någon roll.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Starta program i rätt X screen

Inlägg av alatariel »

I KDE är sånt enkelt ... eller är det åtminstone med "vanliga skrivbord"
starta respektive program, högerklicka på programlisten högst upp, välj Avancerat och därefter Särskilda programinställningar
I fliken Geometri kan du explicit sätta att programmet varje gång ska startas i ett visst fönster
(genom att välja Tillämpa från början och skrivbord x)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
jansson

Inlägg av jansson »

Nej det värkar bara gälla för vanliga "skirvbord på samma skärm" typen.

Men hur gär man autostart av program då? Där kanske man kan ställa in något.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Om jag har fattat det rätt så har du två helt oberoende skrivbord, dvs du kan inte ens flytta fönster mellan de båda skrivborden. Det finns en speciell miljövariabel ($DISPLAY) som man kan använda för att styra vilket skrivbord ett nystartat program hamnar på.

För att starta ett program (xterm) på första x-serverns första skrivbord:

Kod: Markera allt

DISPLAY=:0.0 xterm
Eller första x-serverns andra skrivbord:

Kod: Markera allt

DISPLAY=:0.1 xterm
Beroende på hur du har löst det hela så kan du antingen ha en x-server med två oberoende skrivbord (:0.0 och :0.1) eller två x-servrar med varsit skrivbord (:0.0 och :1.0).
jansson

Inlägg av jansson »

Ja, precis så.

Om jag skriver DISPLAY=:0.1 elisa så startar den på TV:n. Tack!

Först så vart jag lite rädd för det hände inget när jag gav kortkommandot. Men sen så ändrade jag inställningarna för kortkommandot från DISPLAY=:0.1 elisa till bash /home/micke/elisa.txt och lade in DISPLAY=:0.1 elisa i den istället. Och då fungerade allt.

Nu gäller det bara att få elisa ett fungera.

Någon som testat Elisa på hardy och vet om det borde fungera?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"