Ominstallera
Ominstallera
Hej på er.
Min dator har nu börjat krångla lite och funderar på att göra en ominstallation. Dum som jag var så partionerade jag inte hårddisken när jag installerade den jag för tillfället sitter med. Så nu har jag en tvådelad fråga:
a) om jag installerar om Ubuntu kommer då alla mina andra filer att försvina?
b) har en annan hårddisk liggande på 20Gb går det att sätta in den, installera ubuntu, sedan bara koppla in den hårddisken som sitter nu, med alla filer i och då ta bort den ubuntu-installationen?
Min dator har nu börjat krångla lite och funderar på att göra en ominstallation. Dum som jag var så partionerade jag inte hårddisken när jag installerade den jag för tillfället sitter med. Så nu har jag en tvådelad fråga:
a) om jag installerar om Ubuntu kommer då alla mina andra filer att försvina?
b) har en annan hårddisk liggande på 20Gb går det att sätta in den, installera ubuntu, sedan bara koppla in den hårddisken som sitter nu, med alla filer i och då ta bort den ubuntu-installationen?
Re: Ominstallera
Varför inte koppla in den gamla direkt och göra en backup till den på /home?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
För att den gamla är på 20Gb och den nya ligger det ca. 150Gb på, får inte plats så att säga. Hade dock varit en lösning.
- Osprey
- Kontakt:
Det går att göra en ominstallation av Ubuntu utan att den raderar det som ligger i alla användares hemkataloger, dock åkte jag på ett problem med GRUB som trots allt är hanterbart om man känner till det innan (se Annan tråd).
Annars är nog det enklaste att du gör så här:
1: Ta bort /boot/grub från 150Gb disken med rm eller något annat.
2: Sätt in 20Gb disken.
3: Installera Ubuntu på 20Gb disken.
4: Boota upp.
5: Montera 150Gb disken på /mnt
6: Kopiera valfria inställningar från /mnt/etc (t.ex Samba)
7: Rensa bort allt utom /home från 150Gb disken.
8: Lägg ner användarna i /home direkt på / på 150Gb disken.
9: Avmontera 150Gb disken.
10: Montera 150Gb disken på /home
Givetvis finns det andra varianter på steg 7 och framåt, till exempel vill du kanske dela upp disken i olika partitioner och montera på olika platser, men det vet du bäst själv. Du kan ju också låta /home vara kvar på den och montera den direkt i / på 20Gb disken.
På så sätt får du ju det ordnat med systemet i en egen partition (disk) på samma gång...
Annars är nog det enklaste att du gör så här:
1: Ta bort /boot/grub från 150Gb disken med rm eller något annat.
2: Sätt in 20Gb disken.
3: Installera Ubuntu på 20Gb disken.
4: Boota upp.
5: Montera 150Gb disken på /mnt
6: Kopiera valfria inställningar från /mnt/etc (t.ex Samba)
7: Rensa bort allt utom /home från 150Gb disken.
8: Lägg ner användarna i /home direkt på / på 150Gb disken.
9: Avmontera 150Gb disken.
10: Montera 150Gb disken på /home
Givetvis finns det andra varianter på steg 7 och framåt, till exempel vill du kanske dela upp disken i olika partitioner och montera på olika platser, men det vet du bäst själv. Du kan ju också låta /home vara kvar på den och montera den direkt i / på 20Gb disken.
På så sätt får du ju det ordnat med systemet i en egen partition (disk) på samma gång...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Ska testa detta. Återkommer om jag får några problem.
Hände något när jag bytte ut 150Gb hårddisken och kan nu inte starta den när jag satt in den igen. Eller, det har hänt nått, vi nöjer oss så. Om jag startar datorn med enbart den i så startar inte Ubuntu upp utan fastnar nånstans under booten, väljer jag recovery mood så kör den exakt samma text om och om igen. Så det jag nu tänkte var att jag installerar Ubuntu på den mindre först och sedan fixar till filen på den stora efteråt, eller finns det möjlighet att det blir problem då? Om jag tar bort filen från den nya installationen?
Hur tar jag sedan även bort den gamla installationen helt?
Edit: står:
Alert! /dev/disk/by-uuid/45052765-4e55-4425-b716-b0ae621bed61 does not exist. Dropping to a shell!
Om det kan vara till någon hjälp om vad det är för problem.
Hur tar jag sedan även bort den gamla installationen helt?
Edit: står:
Alert! /dev/disk/by-uuid/45052765-4e55-4425-b716-b0ae621bed61 does not exist. Dropping to a shell!
Om det kan vara till någon hjälp om vad det är för problem.
Hmmm... Körde memorytest från booten på den gamla installationen nu. Verkar vara något problem med det för efter max en minut så stänger datorn av sig själv och när jag sedan startar upp den igen så säger den:
Alert! Previous shutdown due to thermal event.
Känns som det har blivit ett större problem än vad jag trodde det skulle vara.
Alert! Previous shutdown due to thermal event.
Känns som det har blivit ett större problem än vad jag trodde det skulle vara.
Låter som att datorn går varm. Vad visar tempen i BIOS?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!