Hjälp med /home-partition

Användarvisningsbild
goblyn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp med /home-partition

Inlägg av goblyn »

Har precis nyinstallerat Ubunutu 8.04 på en tidigare Kubuntu 7.10 burk. Förutom ett bångstyrigt GRUB så var det inga problem.
Men tyvärr upptäckte jag att jag missat att ange min gamla /home-partition som home i den nya installationen. Hardy har alltså lagt sig på min 10Gb root-partition inklusive en ny /home.

Skulle förstås föredra att använda min gamla /home istället. Någon som har en lösning??

//Robyn
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hjälp med /home-partition

Inlägg av Lars »

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vet inte om jag hänger med riktigt här nu, men jag fattar det som att Hardy har installerat sig i en ny partition, vilket är rätt? Men Hardy har skapat ett nytt tomt /home och det vill du istället att det ska vara det gamla?

Det enda du behöver göra då är att se till så att det nya /home är tomt, så att du inte förlorar något utrymme. Sedan monterar du bara den gamla partitionen på /home, så ligger den där precis som den ska.

Det vill säga:

sudo cd /home
sudo rm -r *
sudo mount /dev/
gamla-partitionen /home

...där gamla-partitionen är sda1, sda2, sdb1 eller något sådant, och sedan ska allt funka. Var dock försiktig när du skriver "rm -r *" och se till att du verkligen står på rätt ställe, eftersom det kommandot rensar bort ALLTING som ligger under det directoryt där du står. Glöm sedan inte att lägga in det här i /etc/fstab också, så att det sker automatiskt varje gång du startar om.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du inte vill riskera något med rm -r så behöver du inte bry dig om det kommandot. Det värsta som kan hända om du inte gör det är bara att Om det ligger någon data i /home nu, innan du monterat den gamla/riktiga partitionen där, så lägger sig den datan "under" den riktiga partitionen och försvinner så att säga så att du inte kan komma åt den. Men med tanke på att systemet är nyinstallerat så borde det inte finnas så mycket där. Skulle du skippa rm och montera partitionen ovanpå befintlig data, så kan du ju alltid komma åt det datat genom att avmontera partitionen med "umount". Själv hade jag kört rm så att jag visste att det var rent där, men du avgör själv hur du vill göra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
goblyn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av goblyn »

Så....fick till det till slut. Nästa gång ska jag prova att tänka efter före, verkar lite lättare.
Tack för hjälpen !!

//Robyn
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"