Något som är irriterande när man använder internet är när man måste wina vissa sidor i explorer(eller opera) bara för att de som gjort siten bara gjort den tillgänglig för windows XP/Vista och Explorer. Även om det finns lösningar att ta sig runt detta så innebär det mer jobb än om man använder windows. Därav kanske det totalt sett innebär mer jobb att ta fram lösningar som andra installerar än om användare istället ombeds att kontakta site-ägaren för att konvertera dessa sidor till öppen standard.
Eftersom detta är verklighet idag; att man nästan aldrig kontaktar domänägaren/webmastern och istället inbillar sig att problemet är ens eget så anser jag att det behövs en tråd där man kan lista alla windows/explorer-begränsade siter och sedan tillsammans hjälpa till att skicka epost till ägarna för att få dem fixade.
Här är instruktionerna för att rapportera en site:
1. Lämna bara ut sitens url(alt titel) utan epost. Detta för att se till att alla som skriver ett mail faktiskt har besökt sidan.
2 a) Gör texten röd om den inte funkar.
b) Gul om den funkar sämre i firefox i ubuntu än i explorer på grund av att dem har gjort fel. Om felet istället ligger i en firefox bugg så är det inget att göra åt. Ett sätt att kolla det kan vara att använda W3C:s validerings verktyg.
c) Om om positivt svar inkommit, typ att siten ska fixas inom kort så blir den grön.
d) Om en site fungerar hur bra som hellst i ubuntu och firefox utan att installera något tillägg och Internet Explorer(Windows eller PC) trots allt rekommenderas så kan färgen vara svart.
e) Om en site har börjat fungera tas den bort ur listan.
3. Ge en kort beskrivning om vad som inte funkar på siten.
4. Om eposten inte kan hittas så lätt, skriv vart man kan hitta den.
5. Då detta är Ubuntu Sverige så kan endast svenska sidor läggas till.
Instruktioner för att lobba(förhandla med ägaren/ägarna):
1. Välj ut en site ur listan.
2. Testa så att siten verkligen beter sig som i beskrivningen.
3. Skicka ett hyffsat uttryckt klagomål via administratörens epost eller sidans kontaktformulär.
Listan:
Better Business
Man kan normalt sätt inte registrera sig om man inte har en "PC med Explorer". Man får bara en vit sida med ett felmeddelande om man går vidare från första steget. Eposten hittar man på deras FAQ.
Liber Hermods
En utbildningsportal där man studera kurser online. Överallt får man varningar om att man behöver Internet Explorer 4+, samt så kan man inte logga in och studera genom firefox.
Bilddagboken
Bilddagboken är precis vad det låter som. De har mängder av domännamn som börjar på -, det strider mot diverse RFC:er och fungerar inte på Ubuntu. E-posten står på deras hjälpsida vars länk finns längst ner.
Höra med ögonen
Länkarna fungerar bara i explorer.
SL
Deras filmer ska man endast kunna se med Windows Media Player. De ger dock hjälp för hur man ska kunna kolla på dessa, om man har mac. Där är det Flip4Mac som gäller.
Arbetsförmedlingen
Yrkeskompassen ska vara optimerad för IE.
Öppna upp internet med epost-lobbying
Öppna upp internet med epost-lobbying
Senast redigerad av 4 Sonrep, redigerad totalt 15 gång.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Öppna upp internet med epost-lobbying
I slutet utav förra året så mailade jag Liber Hermods och påpekade bl a detta. Här är svaret jag fick:
Vad gäller operativsystemet, så är det tyvärr så att Athena är uppbyggt för att användas med Windows och IE. Jag kör själv mac privat med Firefox (kör även Firefox på jobbet med IETab), så jag håller med dig. Det kommer dock inte att kunna ske någon förändring av detta innan vi byter hela plattformen.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ett bra initiativ 
Bilddagboken
Bilddagboken är precis vad det låter som. De har mängder av domännamn som börjar på -, det strider mot diverse RFC:er och fungerar inte på Ubuntu.

Bilddagboken
Bilddagboken är precis vad det låter som. De har mängder av domännamn som börjar på -, det strider mot diverse RFC:er och fungerar inte på Ubuntu.
Det var ju mindre bra. Har kontaktat dem. Dem borde ju åtminstonde kunna stoppa registreringar av nya sådanna subdomäner ganska snabbt för att på längre sikt konvertera de gammla.Lars skrev:Ett bra initiativ
Bilddagboken
Det säger igentligen väldigt lite, iom att de kanske inte byter ut plattformen över huvvud taget.Inhuman Soul skrev:I slutet utav förra året så mailade jag Liber Hermods och påpekade bl a detta. Här är svaret jag fick:
Vad gäller operativsystemet, så är det tyvärr så att Athena är uppbyggt för att användas med Windows och IE. Jag kör själv mac privat med Firefox (kör även Firefox på jobbet med IETab), så jag håller med dig. Det kommer dock inte att kunna ske någon förändring av detta innan vi byter hela plattformen.
Har du frågat dem när de ska byta ut den?
------------------------
Skulle behöva fler länkar på listan. Någon som känner till något annat?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nepp. Vi kom in på lite utbildningsrelaterat och jag har inte pratat med dem efter det.Sonrep skrev:Har du frågat dem när de ska byta ut den?
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Nytt sen 6/7, SL(Storstockholms Lokaltrafik).