Användarvänliga kurser för nybörjare

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har haft en liten ideé ett tag om att göra s.k screencasts där vi gör små "kurser" i hur man utför olika saker i U/KU/XU/EDUbuntu. Vi skulle kunna sätta upp riktlinjer för hur man ska gå till väga när man gör screencasten och låta vilken användare som helst ladda upp kurser de har gjort (moderatorer/ansvariga får granska materialet för att bekräfta att följer de riktlinjerna som har satts upp.

Som i alla mina andra tidiga tankar på idéer så behöver jag er och era tankar kring detta :).
Okänd

Inlägg av Okänd »

Se gärna Webbplats2.0 där video för presentation och anvisningar är en del :)

Och kanske detta är något du vill jobba med? Ta i sådana kontakt med ansvarig för Webbsidesprojektet..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det ska jag göra, tack sebastean :D
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Vi borde ha en funktion så att man själv får föreslå lämpliga guider och liknande :)
Något som jag också kan tänkas hjälpa till med
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Tomplast: Det verkar nästan som du lånat min hjärna. :) Sprid inte ut något annat perverst på nätet bara. :D

Jag tror dock mer på att vi skall göra upp ett bibliotek med dokument med allt från kom-igång-manualer till administrativa uppgifter och svenska manualer om specifika program.
Jag som tillhör de äldre i forumet (tror jag), har med många i min åldersgrupp svårt att tillgodogöra mig information på skärmen. Vi skriver hellre ut dokumentet på papper, sitter i soffan med en kopp kaffe och läser,

Något jag verkligen saknar och som jag tror kommer att avlasta forumet är en databas om fungerande periferiutrustning. Jag tror många med mig ställt sig frågan: kommer den telefon eller mp3-spelare jag tänker köpa fungera med Ubuntu?
Om man gör en databas, förslagsvis i wikin, där man anger hårdvarugrupp, fabrikat, modell och eventuella lösningar man gjort, tror jag man sparat många återkommande frågor.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nu har du lånat min hjärna Martin O ;). Kolla in min tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3262

Och vad det gäller din tanke om att ha dokumentat för allt på ett ställe så uppmuntrar jag det och att komplettera med rörliga bilder i form av instruktionsvideor är ju inte fel det heller ;). Vi lär oss olika lätt på olika sätt :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Louie"]Vi borde ha en funktion så att man själv får föreslå lämpliga guider och liknande :)
Något som jag också kan tänkas hjälpa till med[/quote]
Varför inte starta en föreslå-guider-sida i wikin? Wikin är alltid öppen..
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

[quote="tomplast"]Nu har du lånat min hjärna Martin O ;). Kolla in min tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3262[/quote]
Jag missade den tråden. :( Här händer så otrooligt mycket på forumet, så är man borta en dag är man helt off. :)

Jag har anmält mig som skribent på ubuntu-se och tanken var att jag bl.a. skulle få jobba med just sådana här saker. ;)
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hmmm... igen.....

Utmaningen som jag ser den....

Nybörjaren

- Många har svårt med det mest elementära som att kopiera en rad i ett webdokument och göra något
av det tex klistra in det i en terminal.

- Många har inte tålamod/tid utan några basfunktioner ska i princip direkt funka på enklast möjliga sätt.

- Nybörjaren har inte tid/tålamod att välja rätt "howto" i en "skog" av dito..

----------------------------------------------------------------------

Den som fått basfunktionerna att funka kan då sedan i lugn och ro förkovra sig...

"Någon" måste ta tag i det här och prioritera.

Jag kan själv översätta tex en Automatix2 instruktion inkl skärmdumpar....

De allra flesta bra "Howtos" finns redan på engelska i Ubuntus huvudforum
samma sak här är att sålla fram de som är prioterade och någon får i uppdrag att översätta dito.

Men ska det funka måste det enligt min mening vara ett "nybörjarspår" med genvägar
samt sedan en mer komplett wikiuppställning på annan sida så att nybörjaren slipper se skogen med howtos.

Snabbt o enkelt få igång basfunktionerna utan några skrupler över ditt o datt...:P

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Varför inte slänga upp en sida i wikin med namnet "Ny på Ubuntu?"
och därunder länka till alla användbara sidor som finns för just dom som e nya på ubuntu
bl.a alla guider till basfunktioner

för egen del är det bara att hojta till om vilka howtos från ubuntu huvudforum som ska översättas så betar vi säkert av dom en efter en

edit: som ni säkert märkt är jag emot benämningen "nybörjare" kan klinga negativt i dom kretsarna som jag rör mig inom. för övrigt så är det bara att konstatera att alla är vi barn i början
Okänd

Inlägg av Okänd »

Själv upptäckte jag precis att jag mer eller mindre har tagit på mig för mycket :p. Webbradion ska jag försöka involvera mig i ev. och så har jag det är Ubuntu Hardware Database (om det blir av), vidare så har man ju modereringen :p. Hohoh, stress. ;). Nää, men just nu är det en sak i taget, vad jag egentligen tänkte säga bara var en notis om att jag håller på att översätta http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ till svenska :). Det tar en stund om man säger så och jag hoppas vara klar någon gång i den kommande veckan så håll ögonen öppna :).
Okänd

Inlägg av Okänd »

tomplast: Värdefullt!
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

[quote="Trazan"]Varför inte slänga upp en sida i wikin med namnet "Ny på Ubuntu?"
och därunder länka till alla användbara sidor som finns för just dom som e nya på ubuntu
bl.a alla guider till basfunktioner[/quote]
I samband med projekt webbplats 2.0 så kommer vi även att göra om Wikin med ny wikimotor och ny wikistruktur. Just upplägget med "Ny på Ubuntu" där man som ny användare snabbt kommer igång är tanken.

Jag håller just nu på att formulera delprojekt Wiki, se http://ubuntu-se.org/Wiki/DelprojektWiki
netsampler
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"