Hittar inte program via apt-get
-
Hej,
Som nybliven Ubuntuist och Linuxist, så är jag ohyggligt rostig på detta. Så sorry om detta är tusende gången frågan kommer upp (men jag hittade inget svar i trådarna jag har sökt i).
Jag försöker bland annat att sätta upp en FTP server som jag vill kunna nå med min bärbara när jag är ute och flaxar. Jag har försökt att få hem proftpd via apt-get i root (apt-get install proftpd), men den hittar inte filen. Detsamma gäller med ganska många filer som jag skulle vilja hämta hem. Misstänker att man måste lägga till servrar som den ska söka dessa program på, eller nåt. Och det vet jag inte var man gör, eller hur man gör.
Hm, detta kommer att bli en låååång helg :-), men jag ger mig inte förrens jag kan det här. Linux och Ubuntuböcker är beställda för genomplöjning snarast och jag tackar min lyckliga stjärna till att denna sajt finns....
Thanks på forehand och trevlig helg
Henrik
Som nybliven Ubuntuist och Linuxist, så är jag ohyggligt rostig på detta. Så sorry om detta är tusende gången frågan kommer upp (men jag hittade inget svar i trådarna jag har sökt i).
Jag försöker bland annat att sätta upp en FTP server som jag vill kunna nå med min bärbara när jag är ute och flaxar. Jag har försökt att få hem proftpd via apt-get i root (apt-get install proftpd), men den hittar inte filen. Detsamma gäller med ganska många filer som jag skulle vilja hämta hem. Misstänker att man måste lägga till servrar som den ska söka dessa program på, eller nåt. Och det vet jag inte var man gör, eller hur man gör.
Hm, detta kommer att bli en låååång helg :-), men jag ger mig inte förrens jag kan det här. Linux och Ubuntuböcker är beställda för genomplöjning snarast och jag tackar min lyckliga stjärna till att denna sajt finns....
Thanks på forehand och trevlig helg
Henrik
Öppna synaptic
klicka på Repositorys (Förråd)
Se till att Universe, Multiverse, Restricted är förbockade.
Klicka på Reload (Ladda om)
Posta igen om det inte löser ditt problem
klicka på Repositorys (Förråd)
Se till att Universe, Multiverse, Restricted är förbockade.
Klicka på Reload (Ladda om)
Posta igen om det inte löser ditt problem

Goatbreader - om du ska installera en ftp-server så finns det alternativ till proftpd. Ett av dessa är vsftpd som vi har en del information kring här på forumet och som du skulle kunna dra nytta av.
-
Ni är ju snabbare än Baltic Inkasso 
Det gjorde ju susen.... Man lär sig nåt kilo nytt varje dag just nu...
Och northface - jag installerade precis vsftp just av den orsaken, perfekt. Utan den här sidan skulle jag fortfarande köra Bills MatOS :-)
Thanks a bunch
Henrik

Det gjorde ju susen.... Man lär sig nåt kilo nytt varje dag just nu...
Och northface - jag installerade precis vsftp just av den orsaken, perfekt. Utan den här sidan skulle jag fortfarande köra Bills MatOS :-)
Thanks a bunch
Henrik
[quote="Goatbreader"]Ni är ju snabbare än Baltic Inkasso 
...[/quote]
En del av affärsidén kanske?

...[/quote]
En del av affärsidén kanske?

Hej på er,
har samma problem som Goatbreader fast jag kör serverversion utan x. ngn som har lösningen för hur jag får till det?
har samma problem som Goatbreader fast jag kör serverversion utan x. ngn som har lösningen för hur jag får till det?
Editera /etc/apt/sources.list som root och avkommentera (ta bort #'arna) de rader som ser ut såhär:
(under förutsättningen att du inte kör Edgy, och borde avkommentera rader som innehåller edgy istället för dapper), och kör:
Sen kan du söka och installera ur både Universe- och Mulitverse-repository.
Kod: Markera allt
# deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe main restricted multiverse
# deb-src http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe
Kod: Markera allt
$ sudo apt-get update
tackar.. löste mitt problem
Jag ville bara plöja in snabbt här. Kan man typ inte skriva sudo echo "deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ dapper universe main restricted multiverse" >> /etc/apt/sources.list" eller något liknande för att lägga till den texten i filen? Jag minns aldrig syntaxen där riktigt :/