Hur ser din erfarenhet ut med PulseAudio?

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Hur ser din erfarenhet ut med PulseAudio?

Inlägg av Hund »

Det har talats mkt gott om PulseAudio, hur det ska ge Linux ett bättre rykte på ljudfronten osv.

Hardy Heron har ju begåvats med PulseAudio som standard, men jag tycker det hela känns väldigt beta.
Inget ljud på YouTube bl.a, mediaspelaren MOC velade inte ens starta och Ubuntu totalfrös ungefär 1 gång om dagen pga PulseAudio.

Hur har PulseAudio fungerat för er?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
SLP
Kontakt:

Re: Hur ser din erfarenhet ut med PulseAudio?

Inlägg av SLP »

Inte särskilt bra, är jag rädd. Med mitt integrerade Intelbaserade ljudkort brukade ljudet spraka om inte alla volymreglage var på 100%. Dessutom funkade hacket som får Flash att ge ifrån sig ljud under PA mycket instabilt.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Låt mig uttrycka mig såhär... numera har jag bara två fungerande högtalare :-\ förr har det bara varit att dra upp reglagen i Alsamixer.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Med mitt integrerade intel-ljudkort låter det betydligt bättre än tidigare. Inte så att ljudet är direkt bra, men förut var det ganska kass.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
reinfallt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av reinfallt »

Recordable skrev:Låt mig uttrycka mig såhär... numera har jag bara två fungerande högtalare :-\ förr har det bara varit att dra upp reglagen i Alsamixer.
Öppna /etc/pulse/daemon.conf med t.ex. gedit. Ändra default-sample-channels till antalet du vill ha eftersom standard bara är två. Kom ihåg att avkommentera raden också genom att ta bort semi-kolon. Om du har 5.1 system så kan det t.ex. se ut så här:

Kod: Markera allt

default-sample-format = s16le
default-sample-rate = 48000
default-sample-channels = 6
Enda problemet jag hade när jag provade med det var att Pulseaudio inte verkar skicka ljudet till rätt utgångar på ljudkortet :P. Man verkar få lov att prova sig fram vilken port som är center, rear-left, subwoofer o.s.v. Jag har själv inte orkat eftersom jag har kopplat via spdif annars. Jag ville bara prova om det funkade.
fedor

Inlägg av fedor »

Ingen som har testat möjligheten att sända ljudet via nätverk?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har sett så mycket reklam om PulseAudio i samband med lanseringen av Hardy Heron, men har aldrig förstått mig på finesserna.
Har jag fattat det rätt om att man ska kunna ställa in volymen individuellt för varje applikation man har, exempelvis högre ljud i Audacious och lägre för K3B?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

ZX Spectrum skrev:Jag har sett så mycket reklam om PulseAudio i samband med lanseringen av Hardy Heron, men har aldrig förstått mig på finesserna.
Har jag fattat det rätt om att man ska kunna ställa in volymen individuellt för varje applikation man har, exempelvis högre ljud i Audacious och lägre för K3B?
Börja med att installera dessa:
PulseAudio Volume Control
PulseAudio Volume Meter
PulseAudio Manager
PulseAudio Device Chooser
PulseAudio Preferences

Kod: Markera allt

sudo apt-get install pavucontrol pavumeter paman padevchooser paprefs
I PulseAudio Volume Control kommer du sen att kunna se vilka strömmar som kommer från olika program och även kunna justera volymen på dessa individuellt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag glömde en sak: Nu fungerar även ljudet i VLC igen! :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag har samma erfarenheter som Vulfgar. Mitt integrerade Intelkort fungerar också bättre med pulseaudio
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

I VLC funkar Pulseaudio bättre för mig genom att man kan köra flera VLC samtidigt och ha ljud ur dem alla. Det skulle gå med med gamla ESD men det laggade nåt enormt med ljudet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
orro_xo

Inlägg av orro_xo »

Har haft problem med PulseAudio ända tills jag följde dessa instruktioner för PulseAudio i Ubuntu 7.10:
https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio

PulseAudio är så vitt jag kan förstå en ljudserver som måste behandlas på det sättet även om man vill ha ljud bara på den egna datorn.

Hoppas det löser en del problem.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har installerat Xubuntu 8.04 och PulseAudio verkar inte vara installerat för mig. För MPlayer har jag i alla fall fått ändra lite i config-filer så att det står "alsa" istället för "pulse,alsa," för annars får jag bara felmeddelande när jag startar MPlayer eller GMPlayer om att det inte gick att ansluta till PulseAudio-server. Jag känner inte att jag har något behov av PulseAudio men jag undrar ändå lite över att folk skriver att det är standard när det inte verkar vara installerat för mig i alla fall.
lord

Inlägg av lord »

Min erfarenhet av PulseAudio är att det är en bra och överlägsen idé, men implementationen är kass. Hardy Herons ljud fungerade mycket bättre efter att jag helt enkelt tog bort det. Hoppas bara det blir bättre till nästa release av ubuntu (8.10). Då kanske vi älskar det istället.
reinfallt

Inlägg av reinfallt »

Jag tycker att pulseaudio är fenomenalt så länge man bara sitter med två vanliga datorhögtalare. Själv har jag ju datorn kopplad via spdif till min receiver och vill kunna skicka Dolby Digital/DTS som bitstream. Det är omöjligt om ljudet ska gå via pulseaudio.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"