Ingen grub-meny

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ingen grub-meny

Inlägg av webaake »

Har testat att mecka med menu.lst och det är egentligen inga problem, ubuntu bootar fint. Dock får jag aldrig se grubmenyn, där jag kan välja typ kernel, recoevry osv.

I menu.lst har jag stängt av splash och quiet, samt ställt in vga=788 , vilket är 800x600 16-bits. hiddenmenu är utkommenterat ##hiddenmenu

Inget hjälper. Efter biosuppstarten är det helt svart i de 12 sekunder jag ställt in för grubmenyn, efter det rullar uppstarten igång med defaultkärnan.

update-grub vågar jag inte köra, då lägger sig min nya osäkra kärna som etta tror jag, och om den inte startar måste jag starta från live-cd'n och mecka i grub igen. Eller?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ingen grub-meny

Inlägg av maths57 »

Tryck på Esc så borde menyn dyka upp.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det är just det den inte gör! Förövrigt borde den synas automatiskt om hiddenmenu är utkommenterat, väl?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Vad har du för värde på timeout?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

12
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Phhu, hamnade just med en död kärna, men som tur var hade jag en Hardy live cd tillhands att boota med. Kunde rensa i menu.lst och boota vanligt igen.

Det visade sig att Startup-manager automatiskt ändrar i menu.lst och sätter nya kärnan som default. Det är ju ett bra sätt starta från nya kärnan, men om det inte går, så blir det omständigt att ändra tillbaka i menu.lst.

Man lär sig.....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kan jobba med grub-menyn grafiskt via startup-manager. Det går att ställa in standardkärna, time-out, dold meny mm. Finns i förråden. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Startup-manager är bra men kan man inte boota så gör den inte mycket nytta.
Då måste man boota från live cd och redigera menu.lst manuellt.

Efter denna lärdom har jag fortfarande ingen grubmeny, vare sig med att trycka på esc under timeouten, eller avaktivera hiddenmenu.

Kan det bero på att grubmenyn endast trivs med en viss upplösning?

Utan grubmeny är man körd om man råkar ut för allvarligare problem eller kompilerar en kass kärna.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

webaake skrev:Startup-manager är bra men kan man inte boota så gör den inte mycket nytta.
Då måste man boota från live cd och redigera menu.lst manuellt.

Efter denna lärdom har jag fortfarande ingen grubmeny, vare sig med att trycka på esc under timeouten, eller avaktivera hiddenmenu.

Kan det bero på att grubmenyn endast trivs med en viss upplösning?

Utan grubmeny är man körd om man råkar ut för allvarligare problem eller kompilerar en kass kärna.
Oj, jag missade att du redan använde startup-manager. Nej, om man inte kommer in alls så gör den ju ingen nytta.

Jag kollade i alla fall min inställning när det gäller upplösning och den är på 640x480 med 8 bitars färgdjup.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Tack Vulfgar, det skall jag också testa. Det är det enda jag har kvar att testa nu.

Jag har fått för mig att kompilera en egen kärna och utan grubmeny blir det jobbigt att byta mellan kärnorna vid uppstart. Dessutom är det ju bra att kunna komma åt recoverymode m m.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Har förmodligen inte med saken att göra, men jag var med om något liknande - i det fallet berodde det på att ett visst tangentbord eller mus var inkopplat i usb:n(?). Kopplade annat eller använde de föråldrade portarna och då fungerade allt.
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Kanske inte har nått med saken att göra, men ändå.

När jag bytte skärm satt jag där utan grub meny, fattade inte vad jag skulle göra. Det slutade med att jag kopplade in den gamla skärmen och körde på två, menyn visas på den gamla men aldrig på den nya ???
Det värkar som min skärm inte klarar att visa grub menyn, kanske har du samma problem? har det funkat förut?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, jag har typ grub meny på min Mac (yaboot) men inte på min PC som har VGA grafik på moderkortet och på ett AGP kort, plus USB mus/tgbbord. Det är kanske där som det spökar.

Jag får klara mig utan grubmenyn, för stunden tror jag. FAst jag hade gärna kompilerat egna kärnor. KOllar man på möjlighetrna så är en standardkärna från canonical ganska full med saker man inte behöver.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"