DRM skyddade dvd och musik skivor

AndyHeather
Kontakt:

Inlägg av AndyHeather »

hejsan är lite nyfiken om Ubuntu bryr sig om såkallade DRM skydd från skivor från sony osv. har själv ej provat om det funkar då jag inte äger något sådant material, skulle vara kul om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den funkar inte. Kommer förmodligen inte funka heller med GNU/Linux.

Ta en titt på länken http://www.defectivebydesign.org/en/node så får du veta mer. Länken är emot införandet av DRM, av förståeliga skäl.

Tekniken ger fördelar med utrustning som kostar flera tiotusentalskronor så varför överhuvudtaget brys sig om ett gratis operativsystem? :D Är DRM viktig för dig så utnyttja den, själv ser jag inte någon skillnad med dagens DVD och de bättre varianterna :rolleyes: :cool:

Bästa motståndet för dessa nya "användarovänliga" system är att inte köpa dem.
Timtux

Inlägg av Timtux »

Jag har inte köpt en film eller cd på flera år pga detta, tänker inte heller göra det förräns jag kan latja med den musiken jag inhandlat hur jag vill på vilken enhet jag vill utan att behöva köra windows och få rootkits installerade.
AndyHeather
Kontakt:

Inlägg av AndyHeather »

Okej, som jag tolkar era svar så menar ni att tekniken inte är tillämpningsbar på Linux?
AndyHeather
Kontakt:

Inlägg av AndyHeather »

[quote="Timtux"]Jag har inte köpt en film eller cd på flera år pga detta, tänker inte heller göra det förräns jag kan latja med den musiken jag inhandlat hur jag vill på vilken enhet jag vill utan att behöva köra windows och få rootkits installerade.[/quote]
nej det är ganska ***** den ***** som RIAA har lyckats få ihop...
för min del känner jag samma sak, varför köpa en produkt som begränsar ens användande?
Timtux

Inlägg av Timtux »

När man kan få det gratis utan restriktioner :cool:
voidoom

Inlägg av voidoom »

[quote="Timtux"]Jag har inte köpt en film eller cd på flera år pga detta, tänker inte heller göra det förräns jag kan latja med den musiken jag inhandlat hur jag vill på vilken enhet jag vill utan att behöva köra windows och få rootkits installerade.[/quote]
Hur många sätt måste du "latja" med musiken då?
Jag nöjer mig med att lyssna på musiken. :cool:
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote="voidoom"][quote="Timtux"]Jag har inte köpt en film eller cd på flera år pga detta, tänker inte heller göra det förräns jag kan latja med den musiken jag inhandlat hur jag vill på vilken enhet jag vill utan att behöva köra windows och få rootkits installerade.[/quote]
Hur många sätt måste du "latja" med musiken då?
Jag nöjer mig med att lyssna på musiken. :cool:[/quote]
Det är ju lyssna som inte går. :( DRM-skyddet begränsar ju musiken till en plattform och inte är det linux precis. :mad:

Om man betalar för musik, vare sej man köper CD eller laddar ner, så skall man givetvis kunna välja hur man skall lyssna på den. Om jag har en låt på datorn så skall jag givetvis kunna kopiera över den till min mp3-spelare osv. Visserligen finns det sätt att kringå detta, men det viktigaste är att hela media-industrin tänker om och börjar sätta vettiga priser som folk kan tänka sej att betala och dessutom vettiga tjänster för att köpa. Givetvis plattformsoberoende och med vettiga regler.
Jag tror dom flesta skulle föredra att köpa musiken då, om det inte vore särskilt dyrt och dessutom inte samma säkerhetsrisker som idag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"