EeePC var då?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: EeePC var då?

Inlägg av farmfield »

verkar som jag hade fel, 900-serien är lite, lite större än 700, knappt så det märks men rätt skall vara rätt. ;D
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Fick prova en i helgen. En kille bredvid mig på tåget hade en 701:a så jag prövade lite. Det var inte görsvårt att skriva på den men han sa att man vande sig. Skärmen kändes alldeles för liten. Frågan är om inte en 12" bärbar dator är bättre trots all hysteri om eee. Vet inte om upplevelsen dämpades av hans val av OS men den kändes fel på något sätt. Lite som att skriva anteckningar i en tvådelad game boy för oss som har/har haft en.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, 7" skärmen är allt väldigt liten, så liten att jag egentligen föredrar min 3.5" skärm på min iPod Touch (att surfa/maila) eftersom det är en riktigt mobil enhet, dock så får man väl ta EeePC för vad det är, en kompromiss mellan prestanda/pris/användarvänlighet/mobilitet... 900-serien lär kännas betydligt mer "dator" dock...
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

farmfield skrev:900-serien lär kännas betydligt mer "dator" dock...
Men för mycket mer pengar...
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Vad ligger prisskillnaden på?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

330 pund för den billigaste har jag sett och det motsvarar knappt 4.000 kr. Frågan är när den kommer till Sverige och vad den då kommer kosta. Själv vill jag nog ha mer dator och om priset skiljer så lite mellan en vanlig bärbar och en eee så vinner nog den vanliga bärbara datorn.
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

Poängen är pengen (3074:- med frakt enligt pricerunner), bland annat. Litenheten är ju det fina, men jag håller med om att programmen kunde vara bättre anpassade. När man har Ubuntu och kör OpenOffice ordbehandlare med meny- och verktygsrader så blir det inte mycket kvar till skrivyta, än mindre till att få en överblick. Om man går upp till 9", så är steget å andra sidan inte långt till 12" för 3995:- eller 15" för 3275:-, eller ännu lägre priser.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Idéalist skrev:Poängen är pengen (3074:- med frakt enligt pricerunner), bland annat.
Det är för 701:an, eller?
Användarvisningsbild
Idéalist

Inlägg av Idéalist »

Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ebbot skrev:330 pund för den billigaste har jag sett och det motsvarar knappt 4.000 kr. Frågan är när den kommer till Sverige och vad den då kommer kosta. Själv vill jag nog ha mer dator och om priset skiljer så lite mellan en vanlig bärbar och en eee så vinner nog den vanliga bärbara datorn.
En hyfsad 12" börjar väl på 6500:- inkl moms typ så nej, steget upp är inte så jättestort, sedan får man ju en 15" med 1.6-1.8Mhz Celeron, 1Gb RAM + 80-120Gb HDD samt intern DVD-R/RW för 4.000:- inkl moms idag...

Frågan är om inte UMPC á la EeePC blir lite av en fluga för snart kommer ju iPhone 3G samt ett ton liknande lurar baserad på Android - och som sagt, som ren surf- och mailpryl är ju iPhone (eller i mitt fall iPod Touch) förvånansvärt användbar - dock hade jag hellre haft en Android-baserad lur än en iPhone 3G eftersom man kommer kunna skräddarsy mer (samt att dom ju är FOSS-baserade då)... ;D

Största nackdelen med EeePC är avsaknaden av inbyggd HSDPA tycker jag, för WiFi i all ära men det finns tyvärr inte öppna nät överallt... :P

Sen är frågan hur det blir med WIMAX - undrar hur snabbt den utbyggnaden kommer... 1-2 år i storstäderna? Sen måste (!?) man byta alla enheterna till det systemet typ... :-X ...man måste ju ligga på topp, eller? ;D
Användarvisningsbild
Idéalist

Inlägg av Idéalist »

Såg en beskrivning av en hack där byggaren fick in en USB-hub, minneskortläsare+kort och bluetoothadapter under skalet på en Eee. Kanske det går att gömma en 3G-adapter där istället?
Användarvisningsbild
Idéalist

Det går tydligen

Inlägg av Idéalist »

Kul när verkligheten ligger före tanken:
http://jkkmobile.blogspot.com/2007/12/h ... -asus.html
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Idéalist skrev:Såg en beskrivning av en hack där byggaren fick in en USB-hub, minneskortläsare+kort och bluetoothadapter under skalet på en Eee. Kanske det går att gömma en 3G-adapter där istället?
Mmm, om man tillhör dom som har kompetens och/eller vågar gå loss på en ny dator med lödkolv, hehe... xD

Fast den killen som gjorde det är ju grymt kaxig och grymt häftigt att få in blåtand och HSDPA i maskinen...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

farmfield skrev: Frågan är om inte UMPC á la EeePC blir lite av en fluga för snart kommer ju iPhone 3G samt ett ton liknande lurar baserad på Android - och som sagt, som ren surf- och mailpryl är ju iPhone (eller i mitt fall iPod Touch) förvånansvärt användbar - dock hade jag hellre haft en Android-baserad lur än en iPhone 3G eftersom man kommer kunna skräddarsy mer (samt att dom ju är FOSS-baserade då)... ;D
Jag tror också mer på någon iphone klon, än en eee.
$400 har jag hört att neo freerunner kommer släppas för. Skärmen verkar också hyfsad (1.7" x 2.27" - 43mm x 58mm) 480x640 pixels. Det går att ladda ner cad-ritningar på telefonen ;) http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"