några funderingar...

Setesh
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

några funderingar...

Inlägg av Setesh »

Godkväll alla högt ärade forum medlemmar

funderar över ett par saker som kommit upp sen jag bytte operativsystem till ubuntu 8.04.

1. När jag försöker spela video på LinuxTube så funkar det inte, det kommer bara upp en text där det står att jag inte har rätt version av flash men jag har installerat restricted extras samt några andra flash "saker" från pakethanteraren men problemet kvarstår som sagt. Det konstiga är också att Youtube fungerar men tydligen alltså inte denna sidan. Någon som har tips om hur man kan lösa detta?

2. En annan sak som jag också funderar över är hur man kan ta reda på exakt vad man har installerat på dator sen operativsystemet installerades, finns det någon meny eller likande?

slutligen så har jag börjat skriva på ett projekt som kommer att handla om mina erfarenheter när det gäller att gå från windows till ubuntu, de svårigheter som trots allt fanns där och hur det hela har utvecklat sig med tips och trix som jag fått reda på under tidens gång. Några ideer på vart man skulle kunna publicera dylik text? finns det inntresse/behov av dylikt? (finns ju en hel del hjälp att få på andra håll om man säger så...)
kommentarer, svar m.m. uppskattas :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: några funderingar...

Inlägg av Hund »

Kod: Markera allt

dpkg --get-selections
Eller om du vill spara allt i en textfil:

dpkg --get-selections > installerade-paket
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Texten får du gärna publicera i portalen eller i wikin :)

Eller varför inte starta en blogg där du berättar om dina erfarenheter?
Setesh

Inlägg av Setesh »

Tack för svaren :)

men vart ska jag skriva in koden? har letat men inte hittat nåt ställe där det funkar...

mmm har ju funderat på att starta en blogg innan, finns det sätt att göra det gratis? vore bra då min ekonomi inte är den bästa just nu.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

1. kopiera koden.
2. klicka på Program ->Tillbehör-> Terminal
3. efter dittdatornamn@dittanvändarnamn~$ klistrar du in det kopierade kodstycket med skift+ctrl+v

dittdatornamn@dittanvändarnamn~$ dpkg --get-selections > installerade-paket
problemet för mig med första koden var att jag fick bara svansen av installerade program, dvs de sista i bokstavsordning från L
så den andra koden ( är att föredra, då hamnar textfilen i din hemmamapp
ThomasNovin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av ThomasNovin »

Detta fungerar nog bara på en fräsch installation. Hos mig visar denna 1400 paket och det är precis så många paket jag har installerat :)
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

Setesh skrev: 1. När jag försöker spela video på LinuxTube så funkar det inte, det kommer bara upp en text där det står att jag inte har rätt version av flash men jag har installerat restricted extras samt några andra flash "saker" från pakethanteraren men problemet kvarstår som sagt. Det konstiga är också att Youtube fungerar men tydligen alltså inte denna sidan. Någon som har tips om hur man kan lösa detta?

$ dpkg -l | grep flash
ii  flashplugin-nonfree                        9.0.124.0ubuntu2                                   Adobe Flash Player plugin installer
ii  libflashsupport                            1.9-0ubuntu1                                       Support library for sound output of Flash 9
Mer än så behövs inte. Sedan får man naturligtvis ha det aktiverat i Firefox också. Kan verifieras med "about:plugins" i Firefox.

Edit: Kan ju tillägga att jag inte har något problem att visa filmer från linux-tube.com.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Ulsak skrev:1. kopiera koden.
3. efter dittdatornamn@dittanvändarnamn~$ klistrar du in det kopierade kodstycket med skift+ctrl+v
Jag måste bara komma med ett tips här. Det finns betydligt effektivare sätt att kopiera text till terminalen (eller vart du vill). Det är bara att använda X-selection, markera texten med musen, klicka på musens tredjeknapp (oftast hjulet) där du vill ha in texten. Klart. Snabbt och effektivt då man ändå oftast markerar texten med musen ändå...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Setesh skrev:Tack för svaren :)

men vart ska jag skriva in koden? har letat men inte hittat nåt ställe där det funkar...

mmm har ju funderat på att starta en blogg innan, finns det sätt att göra det gratis? vore bra då min ekonomi inte är den bästa just nu.
http://www.blogger.com/
http://wordpress.com/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Setesh skrev:Tack för svaren :)

Blogg är gratis här:

http://sv.wordpress.com/ ingen reklam, rekommenderas.
https://www.blogger.com/start ingen reklam

Sök på "gratis blogg" eller "free blogg" så får du fler val än vad gett dig här.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

mcNisse skrev:
Ulsak skrev:1. kopiera koden.
Jag måste bara komma med ett tips här. Det finns betydligt effektivare sätt att kopiera text till terminalen (eller vart du vill). Det är bara att använda X-selection, markera texten med musen, klicka på musens tredjeknapp (oftast hjulet) där du vill ha in texten. Klart. Snabbt och effektivt då man ändå oftast markerar texten med musen ändå...
Man lär sig alltid nått nytt här på forumet, tack Magister McNisse! ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:
mcNisse skrev:Jag måste bara komma med ett tips här. Det finns betydligt effektivare sätt att kopiera text till terminalen (eller vart du vill). Det är bara att använda X-selection, markera texten med musen, klicka på musens tredjeknapp (oftast hjulet) där du vill ha in texten. Klart. Snabbt och effektivt då man ändå oftast markerar texten med musen ändå...
Man lär sig alltid nått nytt här på forumet, tack Magister McNisse! ;D
Eh, kände du inte till den varianten Ulsak? Nu hamnade jag nästan i chocktillstånd, hehe... En genial (UNIX?-) funktion som jag saknar brutalt i Win/OS X...
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Helt nytt för mig också. :D
Och det fanns inte hjul på möss när jag satt på unix/Solaris 1 i mitten av 90 talet. ;D
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Hjalle skrev:Helt nytt för mig också. :D
Och det fanns inte hjul på möss när jag satt på unix/Solaris 1 i mitten av 90 talet. ;D
nä, men då funkade det att klipp&klistra medelst att klicka på BÅDE vänster OCH höger musknapp samtidigt :P
(numera kan man få det att funka med, men då får man in och rota i xorg.conf-filen)
emulate three buttons / emulate 2 buttons

http://synapse.wordpress.com/2007/07/21 ... -xorgconf/
http://www.warsow.net/forum/viewtopic.php?id=12041
http://www.linux.com/feature/118108
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
nane

Inlägg av nane »

Starta en blogg låter som en utmärkt ide' tycker jag. Det är ett bra sätt att sprida ut Linux...men vänta lite..jag har ju redan en blogg...varför använder jag inte den då? Hur som helst - det finns massor av gratisbloggar - länka gärna till den när du kommit igång!
Setesh

Inlägg av Setesh »

man tackar ödmjukast ;D

nu ska det skrivas in hemskheter i terminalen hehe... återkommer med bloggen och om jag får det att funka

Uppdatering:

fick allting att funka genom att avinstallera alla flash plugins från synaptic för att sedan gå in på en hemsida som kräver flash där jag fick upp en ruta som bad mig att installera de insticksmoduler som behövdes, väl där så valde jag adobe fash player (installer) vilket gjorde att allt fungerar ;D

tack för all hjälp, har nu bara precis det som behövs och inte mer

ps: kollade hur många plugins jag installerat... blev lite mörkrädd hehe
ds.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"