Hur delar man ut filer mellan två datorer?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skulle någon kunna vilja vara snäll och tala om för mig hur man delar ut en mapp mellan två datorer? Jag har två datorer och har valt att dela ut mappar på båda men ingen av dem kan hitta varandras utdelade mappar. Dom satt på samma subdomän o sånt där.

Nu har jag inte båda i samma nätverk längre så om någon kunde peka på någon bra guide eller ev. lösning utan att jag behöver koppla ihop datorerna igen (min router är nu död typ) så skulle jag bli väldigt glad :).

Tack :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mellan två datorer? :)

Vissa har haft direkt framgång med delning i nätverket med hjälp av Ubuntus Delade mappar men inte jag. Det måste finnas någon liten justering som krävs eller liknande men jag har inte hittat den men jag har lyckats med dessa två howtos:

- Har du Windows i den ena så behöver du samba och den lyckades jag med denna guide http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605 efter några försök.

- Har du Linux i båda så använd NFS istället, i min sig finns en guide som är lång men jag klarade av den på 5-15 minuter :rolleyes: :D och är fortfarande grön med GNU/Linux.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är nästan sorgligt för jag tycker detta borde fungera direkt efter installation egentligen. Detta är ju ett grundläggande behov som man tycker borde fungera utan problem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, det tycker jag också. Speciellt när GNU/Linux ska vara ett fleranvändrasystem och skapat för att fungera i ett nätverk. :)

Alltid när jag är missnöjd så jämför jag priset med de andra OS. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ubuntu är mer än prisvärt, skulle t.o.m kunna betala för det (värdemässigt men inte ideologimässigt). Linux har blivit mer och mer användarvänligt på senare år men jag tror fortfarande vi har en hel del kvar från de riktiga idoldatanördarna från förr som vi måste fortsätta bygga på och göra mer användarvänligt :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"