Grub fungerar inte alls

quinnie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Grub fungerar inte alls

Inlägg av quinnie »

Kör windows XP pro på disk 0 vilket är en IDE som är master. Har sedan en ide-disk 1 vilken går som slave. Båda körs på access mode auto i BIOS. Problemet är att antingen får jag error 17 i Grub eller så står det bara GRUB och sedan tvärnit. Då så får jag köra in Windows CDn och starta med den för att köra Fixboot för det finns inte ens "C:/windows" på disken enligt räddningsmodulen i windows. Blir det error 17 i GRUB kan man köra fixmbr eftersom "C:/windows" existerar. Nu har jag provat installera Ubuntu 8.04 3 gånger utan resultat. Gutsy Gibbon 7.10 funkade iaf vid installationen. GRUB lägger jag på HD0. Blir det för snårigt för Ubuntu med alla hårddiskar i en enda härlig röra med både IDE och SCSI med olika partitioner?

Vad gör jag för fel?

HD0 = IDE master windows C: E: 80GB NTFS (GRUB på HD0)
HD1 = IDE slave Ubuntu (om det vill sig) 80GB (Reiserfs 79002MB+ swap 1024MB)
HD2 = SCSI 4GB NTFS
HD3 = SCSI 36GB NTFS
Användarvisningsbild
qix

Re: Grub fungerar inte alls

Inlägg av qix »

Har exakt samma problem, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 98#p206698 .

Error 17 är "unable to mount device" eller liknande, och det är troligen din hårddisk som strular, jag lyckades komma förbi detta genom att trycka E och sedan markera den första posten och trycka D (delete). Ingen aning om det var bra eller dåligt för övrigt, men jag kom iallafall in i systemet.
quinnie

Inlägg av quinnie »

qix skrev:Har exakt samma problem, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 98#p206698 .

Error 17 är "unable to mount device" eller liknande, och det är troligen din hårddisk som strular, jag lyckades komma förbi detta genom att trycka E och sedan markera den första posten och trycka D (delete). Ingen aning om det var bra eller dåligt för övrigt, men jag kom iallafall in i systemet.
+

Ett försök till. Fungerar det inte då åker CDn åt fanders >:D
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Mja, nu är jag riktigt förbannad, men jag vill verkligen inte ha in Windows igen. Vi får hoppas att Ubuntu-gudarna hjälper oss snart.
quinnie

Inlägg av quinnie »

Jag testar ännu en gång. Nu genom att installera genom windows. Det sket sig fullständigt >:D Tänkte att jag får inte tappa tron på Ubuntu så jag tog bort den installationen och startade om med CDn i. Allt verkar gå bra och jag ser i slutet vid installationen att starthanteraren Grub installeras. Vid omstarten så kommer inget grub error 17 eller bara GRUB utan windows startar som vanligt. Nu kan man förstå varför vissa inte gillar *nix >:D >:D >:D

Finns inte Grub med på min CD? Den har ramlat av misstänker jag ;D

Men vid test av CDn finns inga fel.
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Samma här. Jag har dock fått det hela att fungera nu, förutom det att jag får Grub Error 17 vid uppstart, men det går att gå förbi genom att göra som jag beskrev innan. Vore dock intressant att veta hur fan man blir av med det, och vad det beror på.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

I bootmenyn trycker du E och sedan ändrar du "hd0,1" till tex "hd0,0".
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Beer skrev:I bootmenyn trycker du E och sedan ändrar du "hd0,1" till tex "hd0,0".
Jag tog helt sonika bort hela den posten, men varje gång jag startar om får jag göra om samma procedur.
Kanske att det där hjälper?
Vad beror det hela på överhuvudtaget?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"