Segt - UpdateManager - Anslut till AD?

Porthos
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Segt - UpdateManager - Anslut till AD?

Inlägg av Porthos »

Hej hopp!

Jahapp, då testkör man Ubuntu 8.04 på en gammal häck till bärbar (AMD Sempron 2800+, 40 gb HDD, 256 mb RAM).
Ska villigt erkänna att jag är total nybörjare på detta... O0

Som det framgår utav mitt ämne så har jag egentligen 3 frågor...

1. Segt
Det går väldigt segt, när jag öppnar t.ex. Mozilla så tar det upp till ca. 1 min. innan fönstret visas. likadant när jag navigerar i menyerna så känns det lite småsegt och inte alls lika "smidigt" som XP som jag körde tidigare på denna burk...

2. UpdateManager
Jag får upp bredvid klockan en röd ikon med en vit pil i... Att nu finns det uppdateringar att installera. Glad i hågen så dubbelklickar jag på UpdateManager, programmet startar igång och visar att det finns 129 uppdateringar till en storlek av 121 mb. Klickar jag på Install updates så får jag "Starting Administrative..." i listen längst ner, den försvinner sedan och Update Manager är nedgråat och inget händer... har låtit datorn stått på i över ett dygn utan framgång (Sitter på en 4mbit SDSL)...

I tillägg till detta så har jag laddat hem Wine, men när jag försöker installera det så blir det samma sak som ovan... "Starting administrative..." sen händer nada...

3. Anslut till AD
Då jag jobbar på ett litet litet företag så är jag såklar nyfiken om vi skulle kunna köra Ubuntu fullt ut på våra klienter istället för att lägga ner massa pengar på andra licenser så att säga :P Vi har en Windows 2003 SBS med AD och jag har snabbt läst att man kan ansluta datorn till AD... Men jag vet inte hur man gör detta, ngn som har lite quick tips på detta?

Det var alles för denna gång... Tycker Ubuntu bjuder på ett snyggt gränssnitt och vill gärna bekanta mig mer med det :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Segt - UpdateManager - Anslut till AD?

Inlägg av Lars »

1. 256 MiB är kanske i minsta laget, det finns en variant som heter Xubuntu som är mer resurssnål.

2. Starta ett terminalfönster (under program/tillbehör/terminal) och kör kommandot sudo update-manager (det syns inget på skärmen när du anger lösenordet, det är helt normalt).
Porthos

Inlägg av Porthos »

Tack för svaret... När jag försöker köra kommandot i terminalfönstret får jag upp följande:

mho@mho-ubuntu:~$ sudo update-manager
sudo: unable to resolve host mho-ubuntu
mho@mho-ubuntu:~$
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Aha, då förstår jag var felet egentligen ligger. Se mitt inlägg här, men ändra "ubuntu" till ditt namn "mho-ubuntu". Sedan ska det funka att klicka på den röda ikonen också.
Porthos

Inlägg av Porthos »

Alright! Då fungerade det finfint :)

Då återstår bara AD-biten då :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"