Ubuntu för första gången
Ubuntu för första gången
Hejsan, jag har nu tänkt att byta ut min Windows Xp spel server till Ubuntu. Nu är det så att jag har aldrig använt Ubuntu eller Linux innan.
Vad ingår egentligen?
* Finns det en fungerande brandvägg med från början? Är den lätt att configera?
* Kommer det med något remote program, så man kan styra datorn?
* Hur fungerar det med updateringar, finns det något liknade som windows update?
Vad ingår egentligen?
* Hur fungerar det med updateringar, finns det något liknade som windows update?
Ubuntu för första gången
Svar: Du behöver inte oroa dig för säkerheten, iptables följer med dock utan några regler uppsatta.
Svar: Kan jag tyvärr inte svara på, förr kommer jag ihåg att det fanns, vet inte hur det är nu längre. Annars är det bara installera någon VNC server eller SSH om du föredrar att jobba i konsollen.
Svar: Du får en notifikation på skrivbordet när det finns uppdateringar tillgängliga.
Svar: Du behöver inte oroa dig för säkerheten, iptables följer med dock utan några regler uppsatta.
Svar: Kan jag tyvärr inte svara på, förr kommer jag ihåg att det fanns, vet inte hur det är nu längre. Annars är det bara installera någon VNC server eller SSH om du föredrar att jobba i konsollen.
Svar: Du får en notifikation på skrivbordet när det finns uppdateringar tillgängliga.
Ubuntu för första gången
[quote="Timtux"]* Kommer det med något remote program, så man kan styra datorn?
Svar: Kan jag tyvärr inte svara på, förr kommer jag ihåg att det fanns, vet inte hur det är nu längre. Annars är det bara installera någon VNC server eller SSH om du föredrar att jobba i konsollen.[/quote]
Om det nu finns ett remote program inbyggt i Ubuntu, kan man då ansluta med en windows dator till det?
Svar: Kan jag tyvärr inte svara på, förr kommer jag ihåg att det fanns, vet inte hur det är nu längre. Annars är det bara installera någon VNC server eller SSH om du föredrar att jobba i konsollen.[/quote]
Om det nu finns ett remote program inbyggt i Ubuntu, kan man då ansluta med en windows dator till det?
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ubuntu för första gången
[quote="SWE_Bert"]Om det nu finns ett remote program inbyggt i Ubuntu, har kan man du ansluta med en windows dator till den?[/quote]
Jag är ganska så säker på att svaret på den frågan är nej, jag har inte hört talas om att det finns någon form av fjärranslutning till windowsservrar mer än VNC och det har faktiskt fungerat bra. Annars kan man ju alltid prova och ladda ner fjärrstyrnings .exe filen och prova att köra den via wine. Det kan gå
Jag är ganska så säker på att svaret på den frågan är nej, jag har inte hört talas om att det finns någon form av fjärranslutning till windowsservrar mer än VNC och det har faktiskt fungerat bra. Annars kan man ju alltid prova och ladda ner fjärrstyrnings .exe filen och prova att köra den via wine. Det kan gå

Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Ubuntu för första gången
I Ubuntu finns ju annars "Fjärrskrivbord" Där man från XP med VNC alldeles utmärkt kan styra sin Ubuntu dator.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Ubuntu för första gången
[quote="gurra72"]I Ubuntu finns ju annars "Fjärrskrivbord" Där man från XP med VNC alldeles utmärkt kan styra sin Ubuntu dator.[/quote]
Så bra, det blir nog en installation av Ubunto på måndag då.
Så bra, det blir nog en installation av Ubunto på måndag då.

Ubuntu för första gången
Välkommen ombord då
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ubuntu för första gången
Lycka till SWE_Bert hoppas du kommet trivas 

Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Ubuntu för första gången
Vad är skillnaderna mellan Ubuntu "Skrivbords-CD" och "Server-CD" ?
Ubuntu för första gången
Skrivbords-CDn innehåller ett grafiskt gränssnitt som är optimerat för skrivbordsanvändning och om du väljer Server-CDn så får ett grundläggande system som inte har ett grafiskt gränssnitt utan körs via Terminalen (du kan installera ett gränssnitt efteråt men det är bätre isåfall med Skrivbords-CDn).
Ubuntu för första gången
I serverCD:n ingår allt som behövs för att göra en LAMP-server (Linux, Apache, MySQL, PHP), så du kan skapa en sån direkt vid installationen (som alltså inte är fallet med desktop-CDn).
Ubuntu för första gången
Och ännu en för SWE_Bert... 
Skrivbords-CD ger dig den där Livesessionen dvs hela operativsystemet laddas in i arbetsminnet (RAM) och inget skrivs på hårddisken. Det ger dig möjligheten att prova på hur Ubuntu fungerar på din dator och framförallt hur den ser ut. Givetvis den går långsammare eftersom den läser från cdrom istället för hårddisk som med ett installerat system.
Server-CD är inriktad på att skapa en serverinstallation som ovan.
Alternativ-CD är en installations-CD för den vanliga DesktopOS som även Skrivbords-CD ger är inriktad med sin lilla ikon för installation. Alternativ-CD är dock en direkt installation som Server-CD men naturligtvis den ger dig en vanlig arbetsstation med skrivbord. Denna CD passar bra för ATI grafikchips (om man vet att man vill ha Ubuntu) för dessa kan ha problem med att släppa fram den vanliga Skrivbords-CDn.
Dessa tre hittar man på http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner. Sedan måste man dock välja vilken av av skrivbordsmiljöerna man vill ha. Hoppas det ta gör det lättare nu, du kan välja skrivbordsmilljön när du vill efter installationen. Xubuntu passar nog bäst för datorer med mindre än 256MB RAM.

Skrivbords-CD ger dig den där Livesessionen dvs hela operativsystemet laddas in i arbetsminnet (RAM) och inget skrivs på hårddisken. Det ger dig möjligheten att prova på hur Ubuntu fungerar på din dator och framförallt hur den ser ut. Givetvis den går långsammare eftersom den läser från cdrom istället för hårddisk som med ett installerat system.
Server-CD är inriktad på att skapa en serverinstallation som ovan.
Alternativ-CD är en installations-CD för den vanliga DesktopOS som även Skrivbords-CD ger är inriktad med sin lilla ikon för installation. Alternativ-CD är dock en direkt installation som Server-CD men naturligtvis den ger dig en vanlig arbetsstation med skrivbord. Denna CD passar bra för ATI grafikchips (om man vet att man vill ha Ubuntu) för dessa kan ha problem med att släppa fram den vanliga Skrivbords-CDn.
Dessa tre hittar man på http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner. Sedan måste man dock välja vilken av av skrivbordsmiljöerna man vill ha. Hoppas det ta gör det lättare nu, du kan välja skrivbordsmilljön när du vill efter installationen. Xubuntu passar nog bäst för datorer med mindre än 256MB RAM.
Ubuntu för första gången
Jag kan inte låta bli att tänka på Kalle Anka här
. Vi Ubuntister är som knattarna som kompletterar varandra och avslutar varandras meningar. Kan man ha det bättre än vi tro