Jahapp, då testkör man Ubuntu 8.04 på en gammal häck till bärbar (AMD Sempron 2800+, 40 gb HDD, 256 mb RAM).
Ska villigt erkänna att jag är total nybörjare på detta...

Som det framgår utav mitt ämne så har jag egentligen 3 frågor...
1. Segt
Det går väldigt segt, när jag öppnar t.ex. Mozilla så tar det upp till ca. 1 min. innan fönstret visas. likadant när jag navigerar i menyerna så känns det lite småsegt och inte alls lika "smidigt" som XP som jag körde tidigare på denna burk...
2. UpdateManager
Jag får upp bredvid klockan en röd ikon med en vit pil i... Att nu finns det uppdateringar att installera. Glad i hågen så dubbelklickar jag på UpdateManager, programmet startar igång och visar att det finns 129 uppdateringar till en storlek av 121 mb. Klickar jag på Install updates så får jag "Starting Administrative..." i listen längst ner, den försvinner sedan och Update Manager är nedgråat och inget händer... har låtit datorn stått på i över ett dygn utan framgång (Sitter på en 4mbit SDSL)...
I tillägg till detta så har jag laddat hem Wine, men när jag försöker installera det så blir det samma sak som ovan... "Starting administrative..." sen händer nada...
3. Anslut till AD
Då jag jobbar på ett litet litet företag så är jag såklar nyfiken om vi skulle kunna köra Ubuntu fullt ut på våra klienter istället för att lägga ner massa pengar på andra licenser så att säga

Det var alles för denna gång... Tycker Ubuntu bjuder på ett snyggt gränssnitt och vill gärna bekanta mig mer med det