Hejsan, tänkte dunka in 8.04 för att testa vid sidan av Windows.
Har läst lite om att en blandning mellan SATA och PATA kan strula till det, och det verkar som det kan hända mig.
Såhär ser mina partioner ut idag;
Hårddisk 1; Sata, 2 partioner, C: XP+Program D: Data
Hårddisk 2: Pata, 1 partion, E: Data (används mest för att packa upp stora filer från D:)
Vid installationen av Ubuntu så upptäcker den hårddisk 2 som den primära, fast jag vill installera den på hårddisk 1. Gick in i BIOS och såg att hårddisk 2 låg som första disken, ändrade om så hårddisk 1 kom först men det gav fortfarande samma resultat. Dessutom verkade det inte ens gå att boota in i XP när jag hade det såhär.
Är det kanske så att MBR har skrivits till hårddisk 2? Går det lösa?
Tack!
Frågor innan installation
Re: Frågor innan installation
När du ändrar i bios så ändrar du ordningen för windows.
När du ger kärnan ändringar så ändrar du för linux.
MBR är nog inte förstört, prova att backa din ändring i bios.
Varför måste disken heta något speciellt i linux, det går väl lika bra att säga att /dev/sda1 är root partition som /dev/sda2?
m.v.h,. //Fredrik
När du ger kärnan ändringar så ändrar du för linux.
MBR är nog inte förstört, prova att backa din ändring i bios.
Varför måste disken heta något speciellt i linux, det går väl lika bra att säga att /dev/sda1 är root partition som /dev/sda2?
m.v.h,. //Fredrik
Tack för svaret.
Problemet verkar vara lite större. Att helt enkelt ta ur IDE disken resulterar i att Windows inte bootar, så jag antar att MBR måste ligga på IDE disken.
Får koppla ur den igen och reparera den via Windows-skivan antar jag.
Problemet verkar vara lite större. Att helt enkelt ta ur IDE disken resulterar i att Windows inte bootar, så jag antar att MBR måste ligga på IDE disken.
Får koppla ur den igen och reparera den via Windows-skivan antar jag.
Hej Fred
Har du kollat Wiki sidorna?
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804
Jag kör också med PATA och SATA blandat men dock inget Wintendo
Vid installation av 8.04 så valde systemet min SATA disk för installation så jag fick ändra till en av mina PATA diskar (se bilder på wiki sidan "Förbered diskutrymme"). Detta kräver dock att man vet vilken disk/partition som är vilken. I mitt fall var det sdb1
En sak som jag noterade i ditt "schema" var att din första disk är delad i två delar och båda används, eller ska du intallera på nuvarande D:\ partitionen? Har du i så fall gjort en backup?
Hoppas det är lite hjälp på vägen...
/JOBE
Har du kollat Wiki sidorna?
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804
Jag kör också med PATA och SATA blandat men dock inget Wintendo
Vid installation av 8.04 så valde systemet min SATA disk för installation så jag fick ändra till en av mina PATA diskar (se bilder på wiki sidan "Förbered diskutrymme"). Detta kräver dock att man vet vilken disk/partition som är vilken. I mitt fall var det sdb1
En sak som jag noterade i ditt "schema" var att din första disk är delad i två delar och båda används, eller ska du intallera på nuvarande D:\ partitionen? Har du i så fall gjort en backup?
Hoppas det är lite hjälp på vägen...
/JOBE
Löste problemet med att IDE disken var primär/aktiv, även fast det tog massa jobb med att återställa mbr och boot.ini.
Bestämde mig sedan för att installera Ubuntu på den gamla PATA disken, så den fick en helt egen disk. Installationen gick fint antar jag, men när jag startar om så dyker inte varken Ubuntu eller GRUB upp, utan Windows bootas som vanligt.
Bestämde mig sedan för att installera Ubuntu på den gamla PATA disken, så den fick en helt egen disk. Installationen gick fint antar jag, men när jag startar om så dyker inte varken Ubuntu eller GRUB upp, utan Windows bootas som vanligt.
Jag är dum, avhjälptes genom att helt enkelt bumpa upp IDE disken till första prioritering i BIOS (GRUB ligger på den disken). Allt verkar funka utmärkt, är mäkta imponerad! GRUB funkar också klockrent, inga jobbiga errors som jag trodde jag skulle få.
Tack för hjälpen iaf :D
Tack för hjälpen iaf :D