8.04 nu började problemen [LÖST]

Användarvisningsbild
Solbacken
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

8.04 nu började problemen [LÖST]

Inlägg av Solbacken »

Jag har kört 7.10 i en vecka ungefär. Efter att ha frågat här på forumet hur jag skulle komma åt nätverksmappar från olika program så uppgraderade jag till 8.04 och mycket riktigt så fanns den funktionen då. Så långt allting väl......men.

I den här burken sitter ett G-force 4 och efter installationen så fick jag en upplösning på 800*600, inte så kul kanske. Efter lite luskande hittade jag ett program som hette Envy. Det skulle fixa nerladdning och installation av Nvidias drivrutiner. Jag satte igång Envy och när det fått mixtra en stund och påföljande omstart så stod jag med 640*480 :o . Det var väl inte meningen?
Hur ska jag bära mig åt för att för att komma upp i 1024*768 som är lagom för 17" skärmen?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: 8.04 nu började problemen

Inlägg av KiviE »

Jag är värdelös på grafikdrivrutiner och sådant men jag skulle nog rekommendera att installera om och få en fräsh 8.04 :)
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Jag gjorde det också. Först uppgraderade jag. Efter det gjorde jag en ren installation från grunden, tyvärr med samma resultat
KiviE

Inlägg av KiviE »

Har ett G4 här hemma med men sitter i en server som jag inte kör X på, så har aldrig råkat ut för det problemet :/
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om du inte redan prövat, så installera nvidia-settings alternativt nvidia-xconfig. Sök på nvidia i synaptic, om du har nvidia-glx-new så ska man ha nvidia-settings, annars antar jag att det är nvidia-glx-legacy som gäller för ditt kort och är det nog nvidia-xconfig som man kan ställa in xorg med.

När det är installerat så tryck Alt+F2 och skriv gksudo nvidia-settings
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av total.offline »

Fick liknande problem efter att jag installera mina nvidiagrafikrutiner men jag löste det med lite tur...

Om du inte har sett programmet skärmar och grafik bör du ta en titt på det, det ligger gömt i ett nyinstallerat system så högerklicka på program och välj "redigera menyer" under fliken program och sedan övrig kommer du att hitta programmet...

Testa att göra de inställningar du vill ha här starta om datorn, om det inte funkar gör på något liknande sett men med några andra inställningar, kolla även så grafikkortet är rätt (vilket du kan göra under fliken grafikkort under samma program).

Jag vet att detta är en ful-lösning men det funka, och det är ibland det viktigaste...

Lycka till!
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Haha... :)
Tack för hjälpen. Det var det jag saknade från 7.10, att kunna tala om vad jag hade för skärm. När jag väl angav det så gick det att ställa upp upplösningen på en anständig nivå.

Men snart dök nästa bekymmer upp >:(

Jag får när jag bl.a. försöker öppna Pakethanteraren Synaptic följande felmeddelande:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.
Kan jag rätta till felet, och i så fall, hur bär jag mig åt? Eller är det bara en omintallation som gäller?

Jag hoppas för jag har verkligen börjat stortrivas efter allt för många år med Windows
KiviE

Inlägg av KiviE »

Skriv i en terminal sudo dpkg --configure -a
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Fixat och allt funkar.

Tack för ett fantastiskt forum.