Uppgraderade min Ubuntu 7.10 server igår till 8.04 server. Allt gick bra tills det att samba skulle uppdateras. den frågar om jag vill behålla nuvarande conf eller få en ny. väljer behålla men av nån anledning verkar den installera nya iaf varpå allt verkar hänga sig. Får trycka reboot och mixtra för att få den att till slut uppdatera till senaste kerneln.
Nu stöter jag på nästa problem, samba tar nämligen ett halvt år på sig att starta. "* Starting samba daemons" står och tuggar i runt 10-15 minuter. Sedan startar det för det mesta. När det väl startat kan man streama en fil eller använda sambautdelningen i ungefär 5 minuter, sen verkar samba crasha eller gå ner sig på ett eller annat sätt för min windowsburk tappar den. Samma sak gäller min popcorn hour. Jag valde att spela två olika filmfiler från sambautdelningen, en till min dator och en till popcornh och de hänger sig exakt samtidigt och min windowsburk försöker återfå kontakten med linuxburken vilket inte lyckas.
jag har försökt nedgradera men det verkar vara rakt omöjligt att få det att fungera. Jag laddar ner en ännu nyare version från samba.org nämligen Samba 3.2.0pre3, zippar upp tar.gz, går in i sourcemappen väljer ./configure > make > make install allt verkar gå enligt planerna men den startar ingen samba daemon. Samma sak gäller version 3.0.26a, gör samma sak där men återigen ingen samba daemon startas.
Jag återgår, gör en vanlig sudo apt-get install samba och får då hem ver. 3.0.28a som verkar vara helt åt skogen. Den tar evigheter att starta och den crashar sedan efter 5 min när den väl börjat fungera och jag måste starta om samba vilket återigen tar en evighet. Den kan komma igång av sig självt efter ett tag om man låter den vara..
Mina manuella installationer får denna endelse när "make install" är gjord. har jag missat något för när jag kör sudo /etc/init.d/samba start så händer ingenting. Räcker det inte med samba3.2.0pre3.tar.gz eller måste jag ha någon mer fil om jag ska installera manuellt?
Kod: Markera allt
======================================================
================
The SWAT files have been installed. Remember to read the documentation
for information on enabling and using SWAT
============================================================
==========
Installing bin/recycle.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/recycle.so
Installing bin/audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/audit.so
Installing bin/extd_audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/extd_audit.so
Installing bin/full_audit.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/full_audit.so
Installing bin/netatalk.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/netatalk.so
Installing bin/fake_perms.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/fake_perms.so
Installing bin/default_quota.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/default_quota.so
Installing bin/readonly.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/readonly.so
Installing bin/cap.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/cap.so
Installing bin/expand_msdfs.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/expand_msdfs.so
Installing bin/shadow_copy.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/shadow_copy.so
Installing bin/readahead.so as ///usr/local/samba/lib/vfs/readahead.so
Installing bin/CP850.so as ///usr/local/samba/lib/charset/CP850.so
Installing bin/CP437.so as ///usr/local/samba/lib/charset/CP437.so
Installing bin/script.so as ///usr/local/samba/lib/auth/script.so
/usr/bin/install -c bin/libsmbclient.so //usr/local/samba/lib
: bin/libsmbclient.a //usr/local/samba/lib
/usr/bin/install -c /home/ninja/samba/samba-3.0.26a/source/include/libsmbclient.
/usr/bin/install -c bin/libmsrpc.so //usr/local/samba/lib
: bin/libmsrpc.a //usr/local/samba/lib
/usr/bin/install -c /home/ninja/samba/samba-3.0.26a/source/include/libmsrpc.h //
/usr/bin/install -c bin/libsmbsharemodes.so //usr/local/samba/lib
: bin/libsmbsharemodes.a //usr/local/samba/lib