kan ej få kontakt med WET54G (brygga)
kan ej få kontakt med WET54G (brygga)
Hej Jag har en trådlös brygga från linksys (WET54G). Den har tidigare fungerat utmärkt med min ubuntu-burk. Jag har dock varit ifrån den i ett år nu och installerade 8.04 när jag tillbaka. Nu går det dock inte att få kontakt med bryggan. Normalt så får datorn en IP-adress via DHCP från bryggan men nu händer ingenting. Bryggan är rätt inställd och fungerar bra i min jobbdator som är WinXP.
Någon som har något förslag?
Någon som har något förslag?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: kan ej få kontakt med WET54G (brygga)
Kan du alls se nätverket i listan uppe vid klockan? Använder du WEP/WPA på nätverket?
Jag kan inte se nätverket. Det är varken WEP eller WPA. Det är dock bryggan jag inte ser. Bryggan kommer ju åt nätverket utan problem. Jag borde få kontakt med bryggan oavsett om bryggan kan finna något nätverk. Jag tycker därför inte det borde spela så stor roll om det är WEP eller WPA
-
Vad har du för nätverkskort? Kolla om du kan se några andra nätverk med kommandot sudo iwlist scan (om du enbart får "Interface doesn't support scanning" så har du drivrutinsproblem).
jag får visst Interface doesn't support scanning till svar. hur kan jag lösa detta? minns inte nätverkskortet. Det har ju dock fungerat med tidigare versioner av ubuntu. j
Mitt moderkort är:
MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX
Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
Mitt moderkort är:
MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX
Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
-
OK, något av kommandona lshw -class network och lsusb borde ge information om vad du har för kort. Eller gå in på System/Administration/Hårdvarudrivrutiner och se om det finns med där.
hm det första kommandot ger "PCI (sysfs)" blinkade en kortstund och sedan tomt.
Det andra listar min mus
Det andra listar min mus
-
Testa om det fungerar bättre med sudo lshw -class network (när du skriver in lösenordet på skärmen syns inget på skärmen, det är normalt (oj vad trött jag är på att påpeka det)).
Lars skrev:Testa om det fungerar bättre med sudo lshw -class network (när du skriver in lösenordet på skärmen syns inget på skärmen, det är normalt (oj vad trött jag är på att påpeka det)).
jag körde kommandor som superuser då på en gång med samma resultat, dock
-
Det var märkligt, men hur som helst måste du försöka ta reda på vad du har för kort i datorn. Annars blir det svårt att installera rätt drivrutin. Du kan testa med lspci också. Eller finns det något under System/Administratio/Hårdvarudrivrutiner?
Jag fann detta med lshw
*-bridge
description: Ethernet interface
product: CK804 Ethernet Controller
vendor: nVidia Corporation
physical id: a
bus info: pci@0000:00:0a.0
logical name: eth0
version: a3
serial: 00:13:d3:15:2e:87
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bridge bus_master cap_list ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=forcedeth driverversion=0.61 latency=0 maxlatency=20 mingnt=1 module=forcedeth multicast=yes
*-bridge
description: Ethernet interface
product: CK804 Ethernet Controller
vendor: nVidia Corporation
physical id: a
bus info: pci@0000:00:0a.0
logical name: eth0
version: a3
serial: 00:13:d3:15:2e:87
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bridge bus_master cap_list ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=forcedeth driverversion=0.61 latency=0 maxlatency=20 mingnt=1 module=forcedeth multicast=yes
-
Det där är ditt trådbundna nätverkskort. Jag har hela tiden trott att du vill ansluta trådlöst?
Drivrutinen forcedeth har fler haft problem med, en lösning finns den här tråden, du behöver lägga till lite i /etc/rc.local.
Drivrutinen forcedeth har fler haft problem med, en lösning finns den här tråden, du behöver lägga till lite i /etc/rc.local.
Nej jag vill ansluta trådbundet till en brygga som är trådlöst ansluten.
Jag ska kolla in tråden, tack
Jag ska kolla in tråden, tack
ah skönt nu funkar nätverkskortet. Nu kan jag logga in på bryggan för att ställa in den. När jag ställer in datorn på DHCP vilket jag annars har gjort så får den dock inget IP-nummer